Synonymer till det nysvenska "bushcraft" (troligen ej upptaget i SAOL ännu) är t.ex. "skogsliv" - och då kan vi ju tala om en "skogslivskniv" istället.
Jag håller med dig om fulltånge.
Karesuandokniven gör fina knivar - men fulltånge gör de inte, obegripligt nog (snacka om vilka marknadsandelar de kunde ha fått). Om mina Wüsthof köksknivar har fulltånge, varför ska min skogslivskniv då inte ha det? Skogen är en tuffare miljö än köket. Och det är inte minus 30 grader i hela Sverige på vintern (och i resten av världen), varvid "så kall ni är om handen"-argumentet mot fulltånge förefaller väl snävt.
Casström har epoxiliners i sina handtag. Annars hade deras nr 10 fulltånge varit klockren. Men nu detta bisfenol-A-läckande skit i handtaget... obegripligt nr 2, minst sagt.
Och så EKA W12 fulltånge - med dess misslyckade egg! Ännu en svensk tillverkare som gör bort sig. Jag är inte den ende kritikern av deras "secondary bevel". Det finns som sagt yxor. Så varför?
Därmed i nuläget:
TBS bushcraft synes vara de enda som gör en helt igenom vettig skogslivskniv med fulltånge-modellen "Boar". Ingen svensk generalagent finnes i dagsläget, efter vad jag kan se.