Svar: den har en "secondary bevel", dock inte lika grotesk som hos EKA. Detta gör den ytterligt svårslipad i fält.
MP: Det finns 2 vägar att gå. Antingen målar du eggen med en tuschpenna och slipar var egg för sig, eller så lämnar du in den om det är för svårt, och ber att de slipar ner den till traditionell Skandinavisk slipning.
Det är jobbigt att prata med folk som varken prövar ny kunskap de får, eller begriper att det är rimligt, så jag säger det 1 gång till; med ett DIAMANT(du vet, diamant är ganska hårt, bra mycket hårdare än rostfritt ;-) är det ingen större skillnad att slipa kolstål eller rostfritt, /"så VÄNLIGEN sluta envisas med att "kolstål är bättre för det är lättare att slipa", men visst, om du ska slipa det på en sandsten har du rätt. Du glömde dock att det håller eggen 2-3 ggr längre...
Svar: Lättare att slipa.
MP: Trähandtag. Personligen ser jag olja för att hålla blad & handtag i ordning som en belastning, det kan vara vackert, men folkdräkt är också vackert, men jag vill inte ha det på mig en regnig 2-veckors period i skogen...
Svar: knivar bör underhållas. Man kan ha med sig olja - som även kan ätas.
MP: Garberg har slagits in i en björk med 10cm i diameter och slagits runt till trädet gick av. Om du gör det med ett trähandtag och missar ett enda slag, är risken att du förstör trähandtaget, sedan får du tälja med näven emot stålet om du har otur.
Svar: har bladet bara riktig skandinavisk slipning så brukar det gå att tälja och banka.
MP: Läs ovan. W & GB är yxor. Fundera lite på varför vissa yxor har ett skaftskydd i stål...
Svar: Garberg med masurbjörk hade inte varit helt fel, men så resonerar inte Morakniv. De vet att folk älskar att misshandla sina knivar - t.ex. genom att försöka fälla träd med dem. Jag säger bara: Wetterlings, Gränsfors...
MP: Människor som anser det vara en "kompromiss" att välja bort ett bättre stål emot ett sämre i en kniv kommer att förundra mig, för det är plågsamt när myter & okunskap är viktigare fakta.
Jag skulle kunna kompromissa med kolstålet. Prioritet 1, för min del, är skandinavisk slipning och materialval i handtaget. Även full tånge förefaller angeläget.