Buntband :)

Oj då så många som gillar buntband

Buntband gillas tydligen... Många som läser, man skulle nästan kunna tro att detta var ett sådant "Ensam tjej söker sällskap på vägen" eller nåt liknande inlägg ;)
 
Re: Re: En aning off topic, men ändå..

uppkastaren; sa:
För övrigt kan jag inte föreställa mig hur en flaskhållare av buntband skulle kunna se ut. Vad är det för fel på en vanlig flakhållare från en cykelaffär för 50kr?

/U

Jag utgår ifrån att det handlar om att fästa ett flaskställ från cykelaffären. Det gör det i alla fall i mitt fall. Problemet gäller alltså när mna vill ha fler flaskställ än vad ramen är förberedd för. I mitt fall ville jag på en långtur ha ett extra ställ under ramen för att slippa ta bort min hållare för låset. Dessutom är ju flaskstället på undersidan av ramen ett måste på alla tuffa touringhojar!

/Andreas
 
PET-flaskhållare

Sidospår igen antagligen, men är det någon som har testat hållare för PET-flaska på hojen? Det finns tydligen på cykel-city, och det borde ju vara kanon när man är på långfärd.
 
Re: PET-flaskhållare

Har inte provat den. Den ser dock lite klen ut, eller? Det kanske funkar på en touring- eller racercykel, men väl knappast på en mtb? Jag menar om man sätter i en full PET-flaska (=1,5 kg) så är det ganska mycket massa som ska hållas på plats, även i de grymmaste hoppen...

/Håkan
 
Minouras flaskställ

Minoura har tydligen flaskställ som kan användas för upp till 2-litersflaskor. De är ställbara. Kanske värt att kollas upp..
Vad jag menade var att man tar buntband och drar runt ramen och flaskhållaren (utan att använda bultar). De sitter väldigt stadigt på detta sättet men det är värt att gardera sig med ett par stycken.
Och ja, dragningskraft har de :)
/Magnus (som sticker på måndag och är i spänd förväntan)
 
Snälla!

Kan inte denna tråd läggas ner....

Jag råkade för länge sen när jag skrev ett inlägg i denna tråd kryssa i rutan email bevakning o får nu hela tiden mail om ytterligare inlägg....börjar nu tröttna. Kan inte debatten om flaskställ istället föras under ett nytt ämne..denna tråd har helt gått över styr enligt min mening...
 
PET-hållare

Läggas ner?? nä nä.

På min cykelsemester hade jag två hållare för PET-flaskor. Dels den från Cykelcity, PET-cage, och dels Minouras. Båda funkade utmärkt. Kan i första hand rekommendera Minouras där flaskan sitter rejält och inte riskerar att hoppa ur och landa framför bakhjulet. Minouras skruvade jag fast som vanligt medans den andra hängde på undersidan av ramröret. Fäste med hjälp av spännband, dels ett i rostfritt, modellen man skruvar åt, och dels ett par buntband i plast. Tack för tipset Magnus!

Tyckte det var skönt att tanka tre liter på morgonen och sedan slippa bekymra sig över vattentillgången större delen av dagen. Men största fördelen är att cykeln ser megacool ut. Tappade tidigt räkningen på hur många cyklister som frågade mig var jag hade fått tag i hållarna.

...Johan...
 
Butnband

Men, var får man tag på "ritkiga" flaskhållare? Buntbanden blir ju lite besvärliga när man skall fylla på flaskan å så.
 
Buntband istället för pärm

Hej!
Tänkte förlänga denna underhållande tråd med ett tips från en kompis (Hej Johan!). Om man har lite ont om pärmar kan man, innan man tar ut innehållet, trä ett eller två buntband igenom hålen och vips så har man en ledig pärm (+ en lättviktspärm)!