Buntband :)

mothesta; sa:
Ett tips för er som tycker nu har för få vattenflaskor på ramen: Buntband! Dra runt ett par stycken och vips: en fin flaskhållare har uppstått!
/M

Jag tror dock inte denna idé är lysande ifall man ska ut på några gropigare vägar/stigar.....
 
Fler användningar av buntband

Polisen i flera länder använder buntband istället för handbojor, speciellt om de skall omhänderta MÅNGA.
 
Re: Fler användningar av buntband

KLAGER; sa:
Polisen i flera länder använder buntband istället för handbojor,

Kan verkligen rekommendera att INTE försöka dra åt ett buntband runt ett finger. Vid lägre ålder testade jag detta varpå ringfingret snabbt svällde upp och bandet fick kapas MOT fingret, innaför fanns det ingen plats...
 
Har inte hört det, däremot "Ollonstrypare"
Flaskorna sitter faktiskt stadigt, även de på 1 liter. Då har jag tagit 5 av de grövsta buntbanden så det har hållit i ett år nu.
Magnus
 
Skärmarna!

Att dra fast cykelskärmarna med buntband har flera fördelar.
Det blir främst lättare att ta av skärmarna tex när man inte behöver dem(på lansväg i solsken, skogsrundor) eller när man skall hinna med att packa den i väska/kartong på flygplatsen(vilket jag iofs. ej brukar välja att göra!) innan flyget går.
Dessutom kan det rädda fästerna på skärmarna om man får in någonting mellan däck och skärm som tex en gren mm. Buntbanden bör dock ej vara av för kraftig dimension...
 
Att lossa ett buntband

Buda; sa:
... och bandet fick kapas MOT fingret, innaför fanns det ingen plats...

Det finns ett bättre sätt. Stick in en knappnål mellan bandet och den lilla plasttungan som låser det. Sedan går det ganska lätt att lossa bandet.
 
flaskställ...

Vill man vara på den säkra sidan vad gäller flasksället kan jag rekomendera en slangklämma av hyggligt kraftig sort som sedan kompletteras med buntband. Har hållit för mig på undersidan av ramen även om jag inte kört skog med flaska i. Slangkläman kan nog sabba lacken rejält men man kan ju ha tape mm mellan.
Riktigt grova och tuffa buntband fick jag tag i på lantmännen. Typ dubbelt så kraftiga som alla andra jag sett.

/Andreas
 
Varför pilla med nål för att få upp buntbanden? Är det inte smartare att köpa öppningsbara från början....då slipper man ju problemet :)
 
Re: En aning off topic, men ändå..

puide; sa:
...byggde jag bivack med hjälp av en liten Laplandersåg och just buntband. Bivacken står nog kvar ännu...Tänk bara på att inte sprida dem överallt i naturen!

Lite motsägelsefullt tycker jag ;)

För övrigt kan jag inte föreställa mig hur en flaskhållare av buntband skulle kunna se ut. Vad är det för fel på en vanlig flakhållare från en cykelaffär för 50kr?

/U
 

Guest

Gäst
Motsägelsefullt

Det vär väldigt vilken lång tid det tog innan någon reagerade! När jag skrev det där trodde jag att det skulle börja klagas direkt. Till saken hör att familjen äger en del mark, däribland ett gäng skärgårdsöar. Om jag lämnar mina buntband där vet jag exakt var jag har dem, men jag skulle inte som markägare uppskatta att det kommer en massa besökare och bygger bivack och lämnar kvar saker åt mig att ta hand om.
/Mattias