Buchcraft

Undrar hur många som håller på med Buchkraft här på utsidan?
Hur märker man att någon håller på med Buchkraft?

Tjena!

Jag håller på med Bushcraft , har gjort detta i över 20 års tid :) varvar emellanåt med vandring, o jag håller med dig..inte många på utsidan som verkar vara ute på detta sättet. Men var o en är ute på sitt sätt..själv så är jag väldigt intresserad av "de gamla sättet att vara ute i skogen på, "dvs Bushcraft ! Mat över öppen eld, växters användande, eld med tändståll, bivack, tarp, stockeld , tändmaterial mm.

Med vänlig hälsning, Nicklas L

Vad definierar du som "bushcraft"? Själv tycker jag om "det enkla" friluftslivet, då jag ofta lagar mat över elden och övernattar med ganska enkel utrustning.

Tjena!

Jag håller på med Bushcraft , har gjort detta i över 20 års tid :) varvar emellanåt med vandring, o jag håller med dig..inte många på utsidan som verkar vara ute på detta sättet. Men var o en är ute på sitt sätt..själv så är jag väldigt intresserad av "de gamla sättet att vara ute i skogen på, "dvs Bushcraft ! Mat över öppen eld, växters användande, eld med tändståll, bivack, tarp, stockeld , tändmaterial mm.

Med vänlig hälsning, Nicklas L

Det kan ju vara så att det inte är så många som har tillgång till egen skog. Själv har jag mina marker vid "sommarstället", stadsbo som man nu är. Då blir det lite skralt med byggandet av skydd, elda o d.

Riktig bushcraft är nog svårt för de flesta eftersom mycket kräver markägarens tillstånd om man ska hålla sig på rätt sida om lagen.

Personligen så tycker jag också att bushcraft är mycket mer jobb. Det är så mycket enklare att slänga upp sitt tält och laga mat på gasolköket än att hålla på och hugga slanor och ris för en koja, samla ved för en eld osv.

Riktig bushcraft är nog svårt för de flesta eftersom mycket kräver markägarens tillstånd om man ska hålla sig på rätt sida om lagen.

Personligen så tycker jag också att bushcraft är mycket mer jobb. Det är så mycket enklare att slänga upp sitt tält och laga mat på gasolköket än att hålla på och hugga slanor och ris för en koja, samla ved för en eld osv.

Det är ju visserligen lite initialt arbete, men när man väl grävt linjen med fångstgropar och satt alla snarorna, så arbetar de ju helt självständigt sedan.

Bushcraft= kunskapen att leva på vad naturen ger, på svenska även kallad enkelt för överlevnad... Rätt sorgligt att inte använda Svenska ord när det finns. Men men häftigare med Engelska ord tydligen. Jag är kanske en bakåtsträvare?;)

Uppmana inte olovligt jakt här på Utsidan.
Fångstgropar och fällor måste vittjas dagligen, där de får brukas.
Överlevare smider sina knivar och yxor, samlar bär och rötter, torkar sin mat och preparerar sig. Det är ett heltidsarbete året om.
Naturnjutare går ut med tält och tarp samt har skaffning med sig, vida enklare och betydligt mindre slit.
go tur

Bushcraft= kunskapen att leva på vad naturen ger, på svenska även kallad enkelt för överlevnad... Rätt sorgligt att inte använda Svenska ord när det finns. Men men häftigare med Engelska ord tydligen. Jag är kanske en bakåtsträvare?;)

Fast jag håller inte med om att begreppet Bushcraft, är synonymt med överlevnad. Överlevnad eller survivalism som det heter på engelska spänner över ett större spektra och innefattar även den urbana miljön, politik och ekonomi. Survivalism innehåller mer teoritiserande medans bushkraft är mer praktiskt och inriktad på just vildmark (tror jag)

Som jag uppfattar begreppet "bushcrafting" så handlar det om att utveckla sig själv, sina kunskaper, färdigheter och erfarenheter samt vidmakthålla den utvecklande processen med ett perspektiv specifikt på just vildmarksliv.

Man är inte bakåtsträvande för att man reflekterar över hur låneord används i svenskan. Men det behöver där emot inte vara sorgligt. Vi har alltid använt oss av ord från främmande språk. Under 1400 .1500-talet var det tyska ord som var populära att ta till och under 1600- till 1700-talet var det franska ord som gällde!

Senast ändrad:

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg