@Ayrin: Nja kanske om bilen på grusvägen kör nedcabbad, och framförs av en dåre med pannlampa...
Men skämt åsido, det är ju inte bländningen i sig som är problemet. Det handlar ju inte om ljussken som omedelbart får folk att bli blinda och självantända....
Problemet är ju vad man inte ser medan man har ett starkt sken i ögonen. Cyklisten med pannlampan kanske med sitt sken, "maskerar" vilt på vägen strax bakom, eller gud förbjude, barn utan reflexer.
Reflexer förresten återkastar ju ett sken som står i proportion till ljuset från bilens egna lyktor. På 2km håll syns ju en ficklampa bättre än en reflex, men på 20m håll dränks ju en cykellykta i de egna strålkastarljuset, medans reflexen lyser nästan olidligt starkt.
Jag tror f.ö. att många unga/friska människor överskattar hur bra folk ser i mörker längre upp i åldrarna. En 80-årig närsynt gubbe med starr och oputsade glasögon får ju också framföra fordon om nätterna utan att bryta mot lagen. Jag märker själv hur mycket sämre mina ögon numera anpassar sig till snabbt skiftande ljusförhållanden (t.ex. mötande trafik) och då är jag "bara" 35 och närsynt.
Bländning är ett stort problem för många, vilket också reflekteras i lagstiftningen.
Just nu har det hänt så mycket med LED-tekniken att lagen inte hunnit med, men det lär ju komma.
Begränsningen i Watt av ljusstyrkan på halvljus är ju ett skämt t.ex.
Som det ser ut nu lär ju pannlampor på cyklister ryka, liksom raggarnas sökarljus på biltaken förr i tiden.
Gällande reglementerad belysning är ju t.ex. MC med dubbla lyktor i fram förbjudet, av skälen som Skogsbaronen nämner; man har svårt att läsa trafiksituationen. Varje faktor som försvårar för bilisten att avgöra vad den ser är en ökad risk totalt, eftersom det gör att längre tid läggs på varje objekt istället för att blicken snabbt kan förflyttas till nästa objekt. Detta gäller allt från svårlästa skyltar, till blinkande cykellysen.