@pysen78
Du får samma effekt på en bil av tex en grusväg.
Enligt din definition så existerar det alltså knappast "fast sken" på något fordon som kan råka röra sig så att mötande upplever ett blinkande ljus... Blir besvärligt, den enda lösningen är sannolikt att alla får ha sin belysning på en pinne som sticker upp ovanför dem, med endast en glödlampa i, målad gul på den främre hemisfären och röd på den bakre... Ska vi sluta tjafsa om den här biten nu?
Jag skulle påstå att det är rätt klart från lagtexten att pannlampa inte duger som enda belysning om man vill vara petig, efter som det är *cykeln* (och inte cyklisten) som ska vara utrustad med ljus. I praktiken skulle jag nog anse att det är sak samma, huvudsaken är att man syns och ser och inte bländar nån annan. Polisen kan ibland vara kinkigare...
Inget verkar dock hindra att man kompletterar en cykelmonterad lampa med en pannlampa, oavsett kinkighet.
Om man nu genom att envist rikta en pannlampa i ansiktet på mötande biist lyckas orsaka en olycka får man väl stå till svars för det. Dock har jag mött tillräckligt många stolpskott i bil (och ibland även lastbilar...) som är oförmögna att blända av sitt helljus, för att vara väldigt skeptisk till att en person i bil som lyckas köra i diket (eller vad som nu antas kunna hända) för att mötande har en för stark pannlampa riktigt var lämpad att vara bilist. Jag skulle också vara lite förvånad över att hen klarat sig så pass länge, samt är aningen tveksam till att lagen skulle lägga skulden på cyklisten. Att bli bländad av mötande trafik är faktiskt vardagsmat.