Hej.
Jag har åkt både vanlig längd på pistade spår samt slalomskidor.
nu har jag fått upp intresset för att åka ”bcx” i opistade spår.
var på en tur förra året under några dagar då det blev åkning i både djup lössnö i skog , pistade uppför/nerförsbackar samt hård skare på kalfjället. Körde då med fischer e99 easyskin.
Tänkte köpa en bcx skida och dessa har då guider på lämplig längd men bredden funderar jag på.
Vad är lämplig bredd givet att skidan bör fungera även i djup lösssnö, samt framtida långturer på fjället. Jag ämnar endast köpa ett par men det kanske är dumt? skidorna bör vara vallningsfria och med stålkanter.
Jag har redan ett par Fischer Bcx 6 WP som pjäxor som passar min storlek.
Dessa profiler har några populära modeller:
Fischer e99 66-54-61
Åsnes amundsen 67-57–62
Fischer e109 82-60-70
Fischer traverse 78: 78-61-69
Fischer excursion 88: 88-68-78
e99 som jag provade dög ju men jag tänkte mig att något bredare borde väl vara bättre för att vara på den säkra sidan att kunna ta sig fram om det är mycket puder. Eller är det mest ”förr i tiden” som man nyttjade skidor som var 100mm breda?
Jag har åkt både vanlig längd på pistade spår samt slalomskidor.
nu har jag fått upp intresset för att åka ”bcx” i opistade spår.
var på en tur förra året under några dagar då det blev åkning i både djup lössnö i skog , pistade uppför/nerförsbackar samt hård skare på kalfjället. Körde då med fischer e99 easyskin.
Tänkte köpa en bcx skida och dessa har då guider på lämplig längd men bredden funderar jag på.
Vad är lämplig bredd givet att skidan bör fungera även i djup lösssnö, samt framtida långturer på fjället. Jag ämnar endast köpa ett par men det kanske är dumt? skidorna bör vara vallningsfria och med stålkanter.
Jag har redan ett par Fischer Bcx 6 WP som pjäxor som passar min storlek.
Dessa profiler har några populära modeller:
Fischer e99 66-54-61
Åsnes amundsen 67-57–62
Fischer e109 82-60-70
Fischer traverse 78: 78-61-69
Fischer excursion 88: 88-68-78
e99 som jag provade dög ju men jag tänkte mig att något bredare borde väl vara bättre för att vara på den säkra sidan att kunna ta sig fram om det är mycket puder. Eller är det mest ”förr i tiden” som man nyttjade skidor som var 100mm breda?