Bränsleflaskan sprack

Min flaska sprack!!

Eller rättare sagt min matlagskompis flaska, en Sigg-flaska med en hel del skador och bucklor. Mitt som vi körde köket sade det POFF, och det stod en fontän med bränsle ut ur flaskan. Som tur var så sprutade det från lågan, och bränslet var fotogen. Det hade kunnat gå illa...

Min lärdom av detta är 1) använd inte Sigg-flaskor utan flaskor med tjockare gods 2) kassera flaskorna om de fått synliga skador.

Peter

Re: Min flaska sprack!!

Pask; sa:
Eller rättare sagt min matlagskompis flaska, en Sigg-flaska med en hel del skador och bucklor. Mitt som vi körde köket sade det POFF, och det stod en fontän med bränsle ut ur flaskan. Som tur var så sprutade det från lågan, och bränslet var fotogen. Det hade kunnat gå illa...

Min lärdom av detta är 1) använd inte Sigg-flaskor utan flaskor med tjockare gods 2) kassera flaskorna om de fått synliga skador.

Peter
Jeg har forsøkt å finne litt historisk info.
* Det kan se ut som om SIGG kom med sin alu-brenselflaske først, siden har alle de andre kopiert kork og gjengesystem. (Billige drikkeflasker kan ha anndre gjenger)
* Det finns ingen godkjenning av så små brenselbeholdere, ingen krav til sikkerhetsventil....
* Tykkelsen i godset varierer fra bunnen til halsen, er er ikke lett å måle.
Vi må derfor basere valget av flaske på sunn fornuft, intuisjon eller "magefølelse" samt egne og andres erfaringer.
* En skadet flaske innebærer en risiko!
* Er partiet rundt korken lite bearbeidet er risken for lekkasjer større, og mulig at produksjonen er si som så.
* Står det navnet på en anerkjent produsent, primus, optimus etc så er kanskje produktet testet.
* Når flasken virker slitt, så stemmer det antagelig- BYTT!

* En god del kokeapparater mangler sikkerhetsventil så som gasolkøk typ butanboks (alle merker), Coleman, og alle jeg har sett med pumpe i flaska.

dsk

Förvaring vs. trycksättning

Pask; sa:

Peter

Hur vet man om en bränsleflaska är gjord för förvaring eller för trycksättning?

Jag kollade på http://www.addnature.com/ som har MSR, Sigg, Optimus och Primus

Om Optimus skriver Addnature
”Bränsleflaskor avsedda för förvaring och trycksättning av alla flytande bränsleslag”

Om Primus skriver Addnature
”Ultralätt i extruderad aluminium utan skarvar. Anslutningsgängan är standard och passar förutom OmniFuel, MutiFuel och VariFuel de vanligaste pumpköken för flytande bränslen.”

Om Sigg skriver Addnature
”Ultralätt, okrossbar vattenflaska/vätskebehållare som är tillverkad av ett stycke aluminium. Insidan flagnar inte även om flaskan får några bucklor. Otroligt hög kvalitet och snygg, ren design med den speciella "Easy-grip" beläggningen.”

Om MSR skriver Addnature
Gjorda i ett stycke stöttålig aluminium, dvs inga svetsar som kan bilda läckor. Controlled Pouring - gör att man kan få en kontrollerat flöde.

Min tolkning av detta är att Sigg är till för förvaring och inte för att trycksättas. Om detta är rätt eller fel vet jag inte. Men jag skulle inte trycksätta en Siggflaska utan att ha förvissat mig om att flaskan är gjord för att trycksättas.

Så jag kollade på tillverkarens webbsida. http://www.sigg.ch/ och för mig verkar Sigg vara gjord för förvaring av främst dryck.

Per Brune

Har några piratflaskor som ser ut som gamla Sigg men är lite grövre och inte belagda på insidan. Ett par av dem har korroderat i slagveck till läckning och kasserats. Skulle inte vilja använda dem till trycktank eller rekommendera deras användning till det.

Om inte minnet sviker

För en 10 - 15 år sen vill jag minnas att jag hörde talas om ett antal incidenter. Men det var för det mesta att gängorna släppt eftersom flaskan inte var gjord i ett stycke utan själva gängorna var pressade dit. Tror att SIGG tillverkades på detta viset.

Har själv annars aldrig haft några sådana problem sen jag köpte mitt Whisperlite för ca 10 år sen utan har bara släppt ut trycket när de stått hemma mellan turerna.

avslutad210712

Gäst
johankse; sa:
avslutad210712; sa:
hanspers; sa:
... Därför kan det vara klokt att byta sin bränsleflaska efter sisodär en miljon pumptag.

Har inga pumpräknare på mina flaskor och eftersom jag har flera som jag varierar mellan så är det väldigt svårt att veta hur många pumptag jag kört på varje. I fortsättningen tar jag det säkra före det osäkra och köper nya inför varje vandring. Menar en miljon pumptag kan inte ta så länge att komma upp i.

Handeln måste älska dig....

Vänta bara tills jag börjar köpa lättare saker av de stora kategorierna, dvs tält liggunderlag och ryggsäck :)

Fast mina bränsleflaskor lär jag nog behålla livet ut ifall de inte går sönder eller förloras av någon annan anledning ty t.o.m jag vet att en miljon är en låg siffra i datorsammanhang men i verkliga livet är det ett stort stort tal :)

avslutad210712

Gäst
Re: Min flaska sprack!!

Pask; sa:

Peter

Jag har en Primus-flaska med en synlig buckla och av den anledningen trycksätter jag den aldrig utan jag använder den enbart som transportkärl och sedan spiller jag över bensinen i en oskadd flaska när jag skall elda på. Dessutom har jag så pass många flaskor att jag inte ens under vinterturen behöver ha med den bucklade flaskan längre.

Lars Monsen beskriver i boken "Nådelös villmark" hur en Siggflaska full med bränsle sprack inne i tältet. Den var inte ens trycksatt.

Inte bara flaskan är svag punkt.

Jag har ett Trangia KAP (fotogenbrännare från Optimus) från 1986 och kör fortfarande med orginal 1 L Siggflaska. Upptäckte att 1 Liters fotogenflaska i plast från OK precis passade runt Siggflakan när man skär bort hals och kondelen upptill på plastflaskan och följaktligen har det plastskyddet suttit på Siggflaskan sedan dess och motverkat bucklor i botten och på sidan. De läckageproblem jag haft i systemet är följande:

Efter bara något år så blev det ett läckage i den silverlödning som håller ihop röret från brännarens undersida med slanganslutningens handel genom Trangiats undre vindskydd. Lagade där med epoxilim och den lagningen håller fortfarande!

Därefter fick jag byta en packning vid övertrycksventilen på pumpen. (Ca 5 år). Därefter så blev det efter 20 år ett hål på tryckslangen som fick kortas. I fjol bytte jag ut brännaren där godset spruckit intill nålventilen och en krage ovanför nålventilen frätts sönder av korrosion.

Jag menar att själva brännaren och alla slangar och anslutningar kan vara svagare punkter än Siggflaskan eller andra bränsleflaskor i systemet men självklart skall man vara försiktig med alla dessa detaljer och på en expedition ha fullständig backup på hela systemet. Bensinkök har jag större respekt för än fotogenkök.

Thure

Trycksättning

under transport lagring etc verkar vara en onödig risk med hänsyn till packningar mm. Trycket kan byggas upp av sig själv så att då och då lätta på övertrycksventilen om man utsätter behållaren för ökande temperatur skakningar etc kan vara klokt.

Thure

Skakningarna i ryggsäcken kan synas små, men det blir många, bränsletrycket i flaskan stiger med mer gas över än när flaskan stängdes. Det finns all orsak att ha flaskan i en ytterficka så att bränslet inte kontaminerar maten vid läkage genom gummipackningen samt att emellanåt lätta på trycket.

Herre gud!!! Att ni orkar... Lev livet och kom ut. Jag måste säga att jag får lyft ögonbrynen och får mig ett gott skratt när jag läser hur mycket ni kan gå upp i vissa saker.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg