Brända tält?

Vi lät brandkåren elda upp ett av scoutkårens gamla uttjänta fjälltält tillverkade i nån okänd petroleumbaserad tältväv. Tänkte att det kunde vara pedagogiskt för barnen (och kul för ledarna) att se ett brinnande tält. Tyvärr brann tältet inte alls utan smälte bara på de ställen de allt mer uppgivna brandmännen skätte bensin. Vid nogrannare granskning av resterna såg vi en lapp på dörrfliken om att väven var flamsklyddad... Det stämde.

Som tidigare personer redan påpekat kan kanske vävens beteende kvitta om enda utgången blockeras av ett bensinsprutande eldklot. Är det däremot bara fråga om ett plötsligt uppflammade kök borde ju skadan begränsas till ett hål i tältduken, förutsatt att tältet är av ovan beskrivna eller liknande väv.

Underskatta inte gasens brandfara

brandmansmicke; sa:
får jag det till att en full 225g propanbehållare ger motsvarande drygt 5 m3 av brännbar blandning med luft förutsatt att ingen ventilation sker. Det motsvarar kanske storleken av ett större tält. Notera då skall hela flaskans innehåll ha läckt ut och ingen ska ha märkt detta under läckagets gång och tältet skall hålla gastätt.

Antändningsområdet är enligt databladet 1,7-9,5 vol.% i luft. Densiteten är 1,5 ggr den som luft har. Luft väger 1,25 kg per m3. Propan väger då 1,875 kg per m3. Därmed så har 225 gram propan volymen 83 liter vilket ger en brännbar volym med luft på 5 m3. Men i och med att det är en tung gas så kan man anta att det är större koncentration basalt vilket också stämmer med erfarenheter av explosioner i t ex båtar. Klassningen är ju också extremt brandfarlig.
http://www.airliquide.se /Våra produkter/Säkerhetsdatablad
Citerar databladet:
"5 Åtgärder vid brand
Stäng av gastillförseln om möjligt. Forsla bort brandutsatta gasflaskor om detta kan ske utan risk. Annars måste kylning av gasflaskorna ske från skyddat läge.
Specifika risker: I kontakt med eld kan gasolflaskan brista, med explosionsartad brand, s.k. bleve som följd.
Farliga förbränningsprodukter: Kolmonoxid kan bildas vid ofullständig förbränning.
Lämpliga släckningsmedel: Alla kända släckningsmedel kan användas. Observera dock att en brinnande gasolflaska aldrig skall släckas om den utan risk för brandspridning kan låtas brinna ut. Gasolgasen är tyngre än luft och skall vädras ut innan vidare åtgärder tillåts."

Thure

Re: Underskatta inte gasens brandfara

thureb; sa:
Antändningsområdet är enligt databladet 1,7-9,5 vol.% i luft. Densiteten är 1,5 ggr den som luft har. Luft väger 1,25 kg per m3. Propan väger då 1,875 kg per m3. Därmed så har 225 gram propan volymen 83 liter vilket ger en brännbar volym med luft på 5 m3. Men i och med att det är en tung gas så kan man anta att det är större koncentration basalt vilket också stämmer med erfarenheter av explosioner i t ex båtar.
Thure

Helt seriöst, det där orkar väl knappast någon som inte är ingenjör inom rätt område ta till sig...

Nära skjuter ingen hare

Jag har en gång varit med om en incident som kunde ha blivit ett problem om den inträffat i ett tält. Ett Optimus 111 började läcka bensin under drift och det var inte helt elementärt att få det släckt. Efter det att köket stängts av brann det fortfarande från läckan. Att släppa på trycket gick bra men det kunde lika gärna bidragit till ytterligare eld. Kruxet med 111:an är att tanken är monterad i direkt anslutning till brännaren. Efter denna erfarenhet är jag lite skeptisk till bensin som bränsle i kök och till andras tryckkök som jag inte provat. Provkör ett kök du inte använt (oavsett modell) ute innan du kör det inne i tältet.

Jag håller inte med Öringen. Thures volymsberäkningar utifrån ett säkerhetsdatablad bör åtminstone en utexaminerad gymnasist från det naturvetenskapliga området kunna ta till sig och förhoppningsvis vara intresserad av. Här kan man ju följa tankegången (jmfr "det har aldrig hänt mig och är därför helt osannolikt"). Just poängen med naturvetenskap (och ingenjörskonst) är ju att förutse skeenden baserat på repeterbar kunskap. Att empiriskt testa om det går att få en explosiv blandning i tältet är ju direkt olämpligt. Och dyrt.

/Tommy

Re: Nära skjuter ingen hare

Tommy E; sa:
Thures volymsberäkningar utifrån ett säkerhetsdatablad bör åtminstone en utexaminerad gymnasist från det naturvetenskapliga området kunna ta till sig och förhoppningsvis vara intresserad av.

Jag gick samhälls så där gick det snett för mig :)

Tommy E; sa:
Att empiriskt testa om det går att få en explosiv blandning i tältet är ju direkt olämpligt. Och dyrt.

Samhällsvetare som sagt, men det betyder inte att jag tänker provelda mitt tält genom att testa om det går att få en explosiv blandning i tältet ;)
[Ändrat av öringen 2006-05-30 kl 18:05]

öringen; sa:
JonathanW; sa:
Att välta gastuben på ett varmkört omnifuel ger därför inte så dramatiska effekter.

Hur menar du då? Brännaren står ju där den står iaf..eller?
Prova.

Jag menar att det inte slår upp några farligt stora lågor, utan köket tuffar på som vanligt. Är köket inte varmkört blir det däremot lite värre...:)

Självklart står brännaren kvar där den står.
[Ändrat av JonathanW 2006-05-30 kl 18:26]

JonathanW; sa:
öringen; sa:
JonathanW; sa:
Att välta gastuben på ett varmkört omnifuel ger därför inte så dramatiska effekter.

Prova.

Jag menar att det inte slår upp några farligt stora lågor, utan köket tuffar på som vanligt. Är köket inte varmkört blir det däremot lite värre...:)

Mjo, men det var ju det jag menade, att inget händer :)

öringen; sa:
JonathanW; sa:
öringen; sa:
JonathanW; sa:

Prova.

Mjo, men det var ju det jag menade, att inget händer :)
Jag förstod inte vad du menade, och gör nog fortfarande inte det. Så jag förtydligar det jag skrev.

Det jag skrev var att om man välter gastuben på ett varmkört omnifuel så händer inget dramatiskt. Om jag däremot gör samma sak med mitt gamla gaskök (också ett spindelkök så brännaren rör sig inte för att jag välter gastuben) blir det härligt stora gula lågor som slår upp från brännaren. Sitter jag och lagar mat i absiden på tältet är det alltså avsevärt mer spännande att välta gastuben vid användning av mitt gamla kök än mitt nya.

Comprende? :)

Re: Underskatta inte gasens brandfara

thureb; sa:
brandmansmicke; sa:
får jag det till att en full 225g propanbehållare ger motsvarande drygt 5 m3 av brännbar blandning med luft förutsatt att ingen ventilation sker. Det motsvarar kanske storleken av ett större tält. Notera då skall hela flaskans innehåll ha läckt ut och ingen ska ha märkt detta under läckagets gång och tältet skall hålla gastätt.

Antändningsområdet är enligt databladet 1,7-9,5 vol.% i luft. Densiteten är 1,5 ggr den som luft har. Luft väger 1,25 kg per m3. Propan väger då 1,875 kg per m3. Därmed så har 225 gram propan volymen 83 liter vilket ger en brännbar volym med luft på 5 m3. Men i och med att det är en tung gas så kan man anta att det är större koncentration basalt vilket också stämmer med erfarenheter av explosioner i t ex båtar. Klassningen är ju också extremt brandfarlig.
http://www.airliquide.se /Våra produkter/Säkerhetsdatablad
Citerar databladet:
"5 Åtgärder vid brand
Stäng av gastillförseln om möjligt. Forsla bort brandutsatta gasflaskor om detta kan ske utan risk. Annars måste kylning av gasflaskorna ske från skyddat läge.
Specifika risker: I kontakt med eld kan gasolflaskan brista, med explosionsartad brand, s.k. bleve som följd.
Farliga förbränningsprodukter: Kolmonoxid kan bildas vid ofullständig förbränning.
Lämpliga släckningsmedel: Alla kända släckningsmedel kan användas. Observera dock att en brinnande gasolflaska aldrig skall släckas om den utan risk för brandspridning kan låtas brinna ut. Gasolgasen är tyngre än luft och skall vädras ut innan vidare åtgärder tillåts."

Thure

Jag har ju fått "förhållningsorder" om att inte vara så teoretisk. Men gällande teorin bakom en förblandad gasmassa från en gasolflaska är vi någorlunda överens Thure.

Jag har även empirisk erfarenhet från det mesta av dessa risker även mindre BLEVEs och vill fortfarande hävda att riskerna tenderas att överdrivas. Man skall vara medveten om riskerna, men inte rädd eller agera på felaktiga grunder. Därav mina svar.

- Gasläckage luktar och går därmed att identifiera innan farliga gasblandningar som kan leda till explosion uppstår.

- Gasol (propan/butan) är förvisso "tunga" gaser men det är bara av filosofiskt värde eftersom det nästan alltid finns luftströmmar av annat slag som rör omkring eventuell gas och blandar upp den (t.ex. ventilation eller gasrörelsen från den utläckande gasen).

- BLEVE kräver KRAFTIG uppvärmning. Vi demonstrerar ofta sådana på räddningstjänstens kurser kring brandfarlig vara. Då används ett halvt liggande fat med fotogen i vilket gasolbehållaren läggs. Det tar normalt mellan 30-60 sekunder i en så kraftig brand innan gasbehållaren exploderar i en mindre BLEVE. Visst finns risken om hela tältet står i lågor och behållaren blev kvar där inne. Men det är ju inte särskilt troligt att man dels har med sig både gas och 20 liter fotogen på samma tur, spiller ut ALL fotogen och får eld på den samt lämnar gasflaskan i mitten.

- I de flesta fall kan man bara stänga ventilen så upphör brand/utsläpp. Blåprogrammet och silverprogrammet har ju ventiler på flaskorna. Friluftsköken har ju egna ventiler. Visst kan läckage uppstå mellan flaskan och köksventilen, men det är bara att skruva fast hårdare eller ta loss helt. Det är normalt helt ofarligt att närma sig en brinnande gasolflaska för att stänga ventilen, så länge man inte går i den eventuella lågans väg naturligtvis. Utomhus är risken för gasexplosioner från produkter för friluftsbruk obefintlig. I tält finns den, men den är måttlig.

Återigen, slutsummering: Riskerna finns där, men ska inte överdrivas. Med sunt förnuft, fungerande luktsinne och normal försiktighet klarar man användandet av gaskök utan större problem. Bensin och fotogenkök har vi redan avhandlat, där är den trycksatta vätskan problemet.
[Ändrat av brandmansmicke 2006-05-30 kl 18:38]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg