Brända tält?

crazy; sa:
Undrar vad som är mest dumt.

Hela grejen är ju just att väven inte "brinner" (fjong, fjon, två citattecken, det betyder att man inte menar brinner exakt). Den tar inte eld en längre tid. Tar du en låga på tältduken smälter det ett hål men tältet börjar inte brinna. För de som har svårt att fatta principen så ta lite plasfolie och spänn upp det. Försök sedan få det att brinna. Det tar inte eld utan smälter bara. Jag har hört att det är likadant med bra tältväv. Det finns inte tillräckligt material för att det skall ta eld ordentligt.

Men jag vet inte säkert. Jag har hört alt sett det någonstan men tänker inte prova.

Mao tror jag inte det är någon fara för huruvida man hinner ut eller inte.

Sen förstår jag inte direkt varför man skulle vilja lägga sitt tält i en brasa.

Personligen är jag mer oroad av att välta köket så att man får värsta eldflamman i tältet och kanske gastuben expoderar. Brrr.

[Ändrat av crazy 2006-05-26 kl 18:47]
Nu sa du lite mer än förrut. Vi är i stort överens och jag har inte heller lust att prova.:)

Re: brand i tält

petmeu; sa:
Jag hittar det inte just nu, men vill minnas att det för ett par år sedan fanns en filmsnutt här på Utsidan med ett brinnande tält i nåt slags test. Är det någon annan som mommer ihåg?

Nja, det var den jag delvis refererade till. Där var det tjockare goretex och andra klädesplagg som gällde.

Jag har mejlat hilleberg i alla fall för att kolla med deras väv. Det kan nog skilja en del mellan vävar.

Åhhh, mitt ämne *dräggel på tangentbordet*

crazy; sa:
Allt brinner (nästan) under rätt omständigheter. Polyester, nylon mm som tält är gjorda av brinner dessutom väldigt bra. Dock är tält formade så att de kanske inte har så lätt att "ta fart". En liten låga i tältduken vandrar förmodligen upp till högsta punkten och slocknar (gissar jag, om det inte blåser) med ett avlångt hål som följd. Kanske värre om innertältet tar eld.
Du har rätt i sak här Crazy, allt brinner det är bara en fråga om temperatur :)

Men precis som du säger är det däremot inte så lätt att få ett uppslaget tält att gå till övertändning just på grund av att tältdukarnas material normalt smälter så att flamspridning minskas eller uteblir helt. Det krävs helt enkelt lite större låga än vad du normalt får av ett friluftskök vid hyffsad försiktighet. Om du däremot spiller bensin i absiden och lyckas få fjutt på det torde din initialbrand utan tvekan skapa mycket stora problem. Det är ju t.ex. inte alla tält som har en alternativ utrymningsväg ;( När det väl tagit sig kommer de flesta moderna tältdukar att bidra till att alla dina fina friluftsprylar brinner upp helt!

Gaskök är något säkrare vid bruk i absid, med undantag för att många är toppmonterade och därmed instabila. Dock elimineras risken för vätskespill och brand därigenom. Jag använder dock mitt bensinkök flitigt i absiden.

crazy; sa:
Mao tror jag inte det är någon fara för huruvida man hinner ut eller inte.
Normalt sett ser jag inte heller denna risk, med undantag just för brand i spill av brännbar vätska. Då kan det gå riktigt fort.

crazy; sa:
Personligen är jag mer oroad av att välta köket så att man får värsta eldflamman i tältet och kanske gastuben expoderar. Brrr.
Detta är en klart överdriven risk. Ett brinnande gaskök kan nästan inte explodera. Så länge lågan finns tryckavlastas flaskan. För att flaskan skall explodera måste en kraftig yttre uppvärmning ske, dvs den måste vara omgiven av en kraftig brand. Dessutom måste ventilen vara stängd eller att flaskan ligger upp och ner, så att gastrycket inte kan minska med utsläppet. Dock kan man i sammanhanget nämna att små gasolflaskor, i Sverige under 1 kg, INTE har säkerhetsventil. Alltså INGA friluftsgasflaskor har säkerhetsventiler.

Min slutsats är att brand i tält är mycket ossanolikt men att konsekvensenserna därav i vissa lägen kan vara helt förödande, t.ex. vintertid utan tillgång till stugor eller annat skydd. Därför skall alltid försiktighetsåtgärder vidtas när man använder öppen låga i tält.

Mezzner; sa:
Härav nyttan med stor kniv i skogen!
Och den kunskapen har du suttit och smyghållit på hela tiden, medan de andra stackars satarna försökte övertyga oss om vad vitsen egentligen är med en stor kniv, utan att lyckas.

Hur är det med dunsovsäckar, nån som vet om de brinner bra?

Mnja, men om de tar eld i öppningen och man är mest som i fotändan, så är det bra med kniv!!!

Här kan det dock vara bra med en liten kniv.

brandmansmicke; sa:
Detta är en klart överdriven risk. Ett brinnande gaskök kan nästan inte explodera. Så länge lågan finns tryckavlastas flaskan. För att flaskan skall explodera måste en kraftig yttre uppvärmning ske, dvs den måste vara omgiven av en kraftig brand. Dessutom måste ventilen vara stängd eller att flaskan ligger upp och ner, så att gastrycket inte kan minska med utsläppet. Dock kan man i sammanhanget nämna att små gasolflaskor, i Sverige under 1 kg, INTE har säkerhetsventil. Alltså INGA friluftsgasflaskor har säkerhetsventiler.

Min slutsats är att brand i tält är mycket ossanolikt men att konsekvensenserna därav i vissa lägen kan vara helt förödande, t.ex. vintertid utan tillgång till stugor eller annat skydd. Därför skall alltid försiktighetsåtgärder vidtas när man använder öppen låga i tält.

Grejen är att om man välter tex ett pocketrocket som jag äger så skall det enligt utsago bli en riktig rocket. Gasen strömmar ut i flytande form vilket torde hetta upp själva flaskan. Men jag vet inte om det är tillräckligt för en explosion. Men något som är tillräckligt läskigt är nog den enorma eldslåga som kommer från köket.

avslutad210712

Gäst
Körde mitt OmniRules på gasol i absiden på ett Staika i sommar. Går hur bra som helst OM man tömt slangen på bensin innan man fjuttar på ifall man kört på bensin gången innan. Annars får man en härligt hög låga som med lite otur kan göra ett tält onödigt luftigt.

Strykarräven; sa:
Hur är det med dunsovsäckar, nån som vet om de brinner bra?

Har eldat upp en 30 år gammal Caravan-dunsovsäck, genom att slänga den på ett skapligt bål. Yttertyg syntet, innertyg troligen bomull. Resultat: nerknölad i packpåsen brann packpåsen och yttertyget upp på ett litet kick (inte helt överraskade, brasan var av modell Valborgsmässoeld) men dunet var svåreldat. Mycket petande för att få allt att brinna upp. Å andra sidan var den väl impregnerad med smuts också, det kanske fungerade som flamskydd? Troligen skulle det gått snabbare med en utrullad och fluffig säck, men dunet i sig verkar vara förhållandevis svårantänt.

öringen; sa:
Känner själv en viss tveksamhet inför att pusta igång ett bensinkök inne i tältet. Hur fort brinner ett modernt tält egentligen, hinner man ens ut?
Bensin blir bara "kaasjoff" det, sen är tältet å håret på dig borta. :)

Så det ska vara ganska häftigt väder kombinerat med rejäl förvärmning, inget spill och god kontroll över kök å fingrar innan man ens bör överväga att dra igång det -inne- i tältet.

Tentfire%20sm.jpg

"Only ashes remain at Mike’s campsite, position N69°48’830” W086°02’611”

“I wasn't able to do a thing! I was changing the fuel bottle on my stove and on opening the screw top, the fuel sprayed out under high pressure all over the tent. The tiny flame still remaining on the stove was enough to set the whole tent alight in a flash. It ravished everything inside the tent within seconds. It was so quick the only reaction I had was to save myself! My sledge and its contents are all that I have at present. My sleeping bag went up in smoke, my down jacket, maps, argos, everything that was in my tent! Luckily, my telephone and GPS were safe so I was able to ring my friend in Arctic Bay who has arranged for help to be sent from Igloolik."
http://www.mikehorn.com

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg