Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har svårt att tro att de billiga och bra alternativen Mora Companion C, Mora Companion HeavyDuty C, Hultafors OK1 eller Hultafors OK4 inte skulle fylla behoven för 99% av knivköparna om det gäller en kniv för allmänt friluftsliv och hemmabruk. Kolstålsvarianterna valde jag för att de är lättare att skärpa och då de nämnda alternativen också är billiga behöver ingen vara rätt för att träna sig på vare sig användning eller skärpning.
Men sen kan det ju finnas ytterligare stor mänger orsaker till att behov ska uppfyllas som exempelvis "coolhet" och samlarintressen.
Genom alla tider har tillverkats fantastiska hantverksföremål i knivform i landet.
Vi har ett komplett sortiment med friluftsknivar, universalknivar, säkerhetsknivar, hantverkarknivar, brytbladsknivar, dubbelhölster och blad för olika behov.
"Alla våra knivar utvecklas och designas i Hultafors och tillverkas sedan många år av vår asiatiska samarbetspartner. I Asien härdas och vässas stålet enligt våra anvisningar. Samarbetet, som har pågått i över 10 år, har resulterat i flera miljoner slitstarka knivar med perfekt precision för olika arbetsuppgifter"
Absolut. Men det är inte svenska arbetare som tillverkar dem. Jag tror inte att de följer svenska miljö eller arbetslaget. Och skatteintäkterna hamnar troligen inte i svenska statens kista. Så absolut, namnet är svenskt, men det verkar också vara allt.
De säger ju visserligen att designen är svensk, men samma sak där, vad betyder det ens? Och spelar det någon roll? Jag tycker utan tvekan att det är var produktion ligger som spelar roll.
Tja, de säljs ju med svensk moms till slutkund, ofta av svenska butiker med svenska anställda.
Å utveckling och research sker ju fortfarande i Sverige, enligt svenska regler och förordningar, där de anställda betalar svenska skatter + att företaget betalar svenska arbetsgivaravgifter.
/Niklas