En paddelväst ska ha en färg som syns väl. Mina erfarenheter från annatn båtfarande är att neongrönt är den färg som syns bäst i olika ljusförhållanden och väder. Näst bäst tycker jag är klart lysande gula nyanser, men även rött syns ganska bra. Vitt syns förvånansvärt dåligt. Vita paddelblad syns relativt bra i och med att de rörs upp och ner ... vilket jag hoppas att inte västen gör. En vit kajak däremot syns oftast förhållandevis dåligt.
Det är en gåta för mig hur tillverkare fortfarande kan sälja grå, bruna och mörkblå västar!
Jag har en sliten Hiko Joker med många år på nacken. Den har kompletterats med reflexer och signalröda band. Väst och ev keps/hatt är det som oftast syns på längst håll.
Jag har två stora och en liten ficka på min väst. De används numra knappas alls. Testa med en kamraträdning eller en flottöruppgång så får du uppleva hur även något litet i fickan gör det betydligt svårare att komma upp. Inte minst efter några tester då du börjar bli lite trött.
Vätskesystem i västen kan säkert vara bekvämt när det gäller att dricka regelbundet. Men ... om jag får sticka ut hakan lite ... så undrar jag om det finns någon mer sanslöst ogenomtänkt produkt. Att lägga till ett par tre kilo högt upp på kroppen påverkar givetvis balansen negativt när du paddlar. Att dessutom lägga dessa kilon högt upp på en flytväst som har till uppgift att hålla dig flytande så bra som möjligt, då undrar man hur tillverkarne har tänkt. Testa kamraträddning, flottöruppgång eller varför inte en roll med en fylld vattensäck på ryggen.
Ur ett eget säkerhetsperspektiv är det dessutom viktigt att västen sitter bra , dvs både skönt och lagom tajt. När jag köpte min, för ett antal år sedan, så fick jag tipset att se till att jag kunde trycka in en knuten näve under västen n'r den var stängd. Det visar sig vara lagom utrymme för mig, både för rörlighet och för att västen inte ska åka upp om jag skulle behöva "simma". Ett bogser system/rem kan vara bra men inte nödvändigt. Även om jag har bogserat både andra paddlare och tomma kajaker så är nog den mesta nyttan med bogserbältet varit att jag har kunnat variera hur tajt västen ska sitta beroende på om jag paddlar vintertid med underställ och tröja under torrdräkten eller om jag bara har en t-shirt en varm sommardag.