Bra nybörjarsida!

Onödigt!!
Alla vill klanka på VKV/Kåre för att han kör sin linje men alla sanningar kan se olika ut i olika situationer. Flera olika sorters räddnings prylar är bra, man kan behöva flera. VKV har fördelar men även nackdelar men har givna poänger. Tonen på detta forum är ofta lite onödigt hård. Ibland blir det väldigt nära personliga angrepp om inte rätt ordval används. Känns som att det verkligen borde vara högre i tak. Men det är klart många paddlare är verkligen nördiga och insnöade på prylarna och tekniken och har då svårt att lyfta tanken lite högre./BL

Visst kan tonen bli fär hård, och visst har alla sina käpphästar att försvara. Det gäller både tonen bland dem som argumenterar för eller emot något, likväl som tonen hos dem som framhäver att argumentationen borde drivas annorlunda eller inte drivas alls. Det gäller i dessa forum likväl som i de flesta typer av forum.

Men när man som Kåre är leverantör, och inte kan godkänna en nybörjarsida som en bra nybörjarsida för att den valt att inte ta upp en beskrivning av leverantörens unika lösning, som bara finns i ett lilleputtland, då har man satt reklamvädet av sin leverantörsroll framför diskussionens innehåll och förstör mer än man bidrar.

Inlägget om sidan var skrivet som information, och både inläget och sidan som sådan var värd mycket mer än den nedgörning den fick av denne leverantör.

--- Mats ---

Animerade instruktioner för allt från att sitta i kajaken till att rolla densamma: http://swe.kayakpaddling.net/

Håller med de som tycker det är en bra sida. Bra teknikfilmer finns också på http://www.qajaq.no/technique.asp .A pro på räddningstekniker och högteknologi eller ej - missa inte filmen Övelse med 330 skvadronen.
Väldigt snygga teknikfilmsnuttar finns också på http://www.pesdapress.com/Resources/c6/p21/Sea_Kayak_Handling_Video_Demonstrations/pages.html

Helge L

Alla räddningstekniker är bra att kunna i skarpt läge, men nu gällde det introduktion av nybörjare och realistiska metoder som dessa kan ta till sig och nyttja eller framförallt välja mellan och ev varningar för risker i samband med olika metoder.

Ang pontonerna och citat så sa en vis(s) man i en annan tråd:

Tankar som strider mot gällande koncensus möter alltid motstånd, en process som Ghandi tolkade så här:

First they ignore you.
Then they laugh at you.
Then they fight you.
Then you win.

Kan inte annat än instämma.

För övrigt har jag inte påstått att jag inte godkänner sidan. Den är bra i helhet men med vissa till lägg skulle den bli ännu bättre.

/Kåre

Alla räddningstekniker är bra att kunna i skarpt läge, men nu gällde det introduktion av nybörjare och realistiska metoder som dessa kan ta till sig och nyttja eller framförallt välja mellan och ev varningar för risker i samband med olika metoder.

Ang pontonerna och citat så sa en vis(s) man i en annan tråd:

Tankar som strider mot gällande koncensus möter alltid motstånd, en process som Ghandi tolkade så här:

First they ignore you.
Then they laugh at you.
Then they fight you.
Then you win.

Kan inte annat än instämma.

För övrigt har jag inte påstått att jag inte godkänner sidan. Den är bra i helhet men med vissa till lägg skulle den bli ännu bättre.

/Kåre

Bara för att man inte slagit sig när man än så länge bara fallit 10 våningar från ett 20 våningshus innebär det inte att man kommer att landa oskadd. Bara för att folk skrattar åt dig behöver du inte vara en vis man som Gandhi.

Jag har svårt att se att en utländsk sida i räddningsteknik som inte vänder sig till VKV ägare skulle kunna ta upp pontoner och stabilisatorsystem som en realistisk metod att nyttja med mindre man verkligen letar efter uthyrare eller släpar med sig antingen mycket ombyggnadsmaterial eller en egen redan modifierad kajak.

Det är inget fel att tänka på pontoner och stabilisatorsystem som ytterligare en räddnings möjlighet för VKV ägare, eller för kajakbyggare, men att begära att de skall nämnas på utländska nybörjarsidor för att kunna tycka sidan är bra är att kräva för mycket reklamutrymme.

--- Mats ---

Hur mår du Mats?

Jag citerade bara Björn Thomasson i en tråd om GP-paddeln för att bringa lite humor i debatten eftersom han verkar vara guru bland dina vänner.

Jag har inga ambitioner på att jämföra mig med vare sig Indiska gurus eller Svenska men där i mot vore det trevligt om någon blir upplyst om att det finns ytterligare verktyg och metoder för att rädda skinnet för de som är nya i sporten och inte lär kunna behärska de spektakuläraste rollarna. Att jag blir skit rik på denna marnadsföringen är ju bara ett pluss eftersom det är dyrt med kolfiber kajaker. Enligt de darwinistiska principerna kommer så småningom VKV-paddlare överleva i längden.

;-)

Nä nu får det vara nog med trams jag har sagt vad jag vill säga och kan du inte ta till dig, så är det ditt bekymmer.

Kåre

Hur mår du Mats?

Jag citerade bara Björn Thomasson i en tråd om GP-paddeln för att bringa lite humor i debatten eftersom han verkar vara guru bland dina vänner.

Jag har inga ambitioner på att jämföra mig med vare sig Indiska gurus eller Svenska men där i mot vore det trevligt om någon blir upplyst om att det finns ytterligare verktyg och metoder för att rädda skinnet för de som är nya i sporten och inte lär kunna behärska de spektakuläraste rollarna. Att jag blir skit rik på denna marnadsföringen är ju bara ett pluss eftersom det är dyrt med kolfiber kajaker. Enligt de darwinistiska principerna kommer så småningom VKV-paddlare överleva i längden.

;-)

Nä nu får det vara nog med trams jag har sagt vad jag vill säga och kan du inte ta till dig, så är det ditt bekymmer.

Kåre

Björn är guru för mig med.

Jag accepterar mitt bekymmer med att inte kunna se hur din reklam gagnar överlevnaden av nybörjare. Därmed inte sagt att det inte är ett bra med ytterligare räddningsalternativ.

Så låt oss båda droppa gnatet och reklamen så blir det lugnt. :)

--- Mats ---

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg