Bra nybörjarsida!

Vi som inga paddelkompisar har,,,,,,,,,,,,,,,,

Ska vi ge upp paddlandet och skicka in kajaken i pannan när nu ingen vill ha mig som paddelkompis? Jag har ingen i bekantskapskretsen som paddlar eller ens kan tänka sig det och jag har försökt med nätet och "det vore kul att paddla nångång tillsammans" men sen har inget mer hänt. Folk är tröga och törs inte prova nåt nytt har jag en känsla av, eller också är jag så j*vla tråkig så ingen vill ha mig med.

Att hamna i spa´t är ingen katastrof, det gör jag nästan varje gång jag paddlar i havet och det beror på att ett av mina fika ställen ligger lite avigt till så man får kliva ur på en pytteliten kobbe och sen simmande ta kajaken på släp in i "viken" som egentligen bara är en djup skyddad klippskreva. Enda gångerna det är lite besvärligt är om det ligger drivis för då är det är tungsimmat.

Nej, man ska akta sig för att paddla i grupp och riskera att någon annan kan hjälpa en om man går runt, bättre att förlita sig helt på sin egen utrustning som förstås aldrig går sönder eller blåser iväg. Att man kanske inte på egen hand kan hantera utrustningen i hög sjö eller kallt vatten är såklart bara en parentes då man förmodligen hade utsatt sina kamrater för större risker om de hade hjälpt till.

Jag kan inte förstå de som motarbetar ett "säkerhetssystem" som kamraträddning som bevisligen fungerar bra för många. Är det någon som skulle få för sig att skriva nedlåtande om tex vanliga trumbromsar och nyttan av att kunna pumpbromsa i de fall hjulen låser sig om tekniken bakom ABS-systemet skulle fallera?.

Försöker du lägga åsikter på mig som jag aldrig påstått?

Jag tycker det är skit bra med kamrat räddning och har även praktiserat detta vid flera tillfällen i skarpt läge. Öva mycket och gärna alla varianter och tekniker på själv/grupp räddning.

Vad jag vill är att varna för faran med att blint lita på att en mer erfaren kompis kan rädda i alla lägen. Som Björn säger så är det ju kanonbra om man bara kan rulla runt och fortsätta paddla som om inget hänt. Jag tror det bästa är om man kan klara sig på egen hand men givetvis skall man hjälpa varandra och gärna vara tränad på det hela.

Även om en paddelkompis inte kan hjälpa aktivt så kan denne larma etc. så jag har inget i mot att man paddlar i grupp, men man bör vara medveten om riskera också.

All matriel och teknik kompletterar varandra och adderas av kunskap och övning samt omdöme och självkännedom. Inom detta område kan vi aldrig bli fullärda.

Och just därför är det ju kalas bra om nytt kunnande, material mm. kommer alla tillgodo och inte bespottas och hånas eller förtigs.

Vad situationen kräver och vad folk tar till sig är ju individuellt och det är svårt att göra ett personligt val då man inte får reda på alternativ och möjligheter.

Kåre

Försöker du lägga åsikter på mig som jag aldrig påstått?

Jag tycker det är skit bra med kamrat räddning och har även praktiserat detta vid flera tillfällen i skarpt läge. Öva mycket och gärna alla varianter och tekniker på själv/grupp räddning.

Vad jag vill är att varna för faran med att blint lita på att en mer erfaren kompis kan rädda i alla lägen. Som Björn säger så är det ju kanonbra om man bara kan rulla runt och fortsätta paddla som om inget hänt. Jag tror det bästa är om man kan klara sig på egen hand men givetvis skall man hjälpa varandra och gärna vara tränad på det hela.

Även om en paddelkompis inte kan hjälpa aktivt så kan denne larma etc. så jag har inget i mot att man paddlar i grupp, men man bör vara medveten om riskera också.

All matriel och teknik kompletterar varandra och adderas av kunskap och övning samt omdöme och självkännedom. Inom detta område kan vi aldrig bli fullärda.

Och just därför är det ju kalas bra om nytt kunnande, material mm. kommer alla tillgodo och inte bespottas och hånas eller förtigs.

Vad situationen kräver och vad folk tar till sig är ju individuellt och det är svårt att göra ett personligt val då man inte får reda på alternativ och möjligheter.

Kåre

Jag tyckte att du ganska tydligt gav uttryck för att man inte skulle försätta sina paddelkamrater i fara genom att förlita sig på kamraträddningen, och man istället skulle använda pontonsystemet som den enda pålitliga räddningsmetoden. Om du istället menar att kamraträddningen är bra, då kanske du skulle uttryckt dig annorlunda (Kåre skrev: "...det är ju inte så just att utsätta sina vänner för risker som en kamraträddning i dåligt väder innebär.").

Jag kan inte se faran i att vara fler på vattnet, risken man utsätter sina kamrater för är trots allt underordnad faran man utsätter sig för när man är helt ensam. Det är som debatterna inom dykningen där vissa som förespråkar solodykningen före parsystemet hävdar att parkamraten (som givetvis är mindre erfaren för att inte förstöra resonemanget) är i det närmaste en dödsfälla som kommer att göra allt för att ta dö på dig. Att en parkamrat i de allra flesta fallen är en tillgång och inte en belastning går inte att få fram. De som solodyker gör det av fri vilja och de bör såklart vara medvetna om riskerna innan de ger sig ut, jag har själv dykt solo vid enstaka tillfällen och anser att det är upp till var och en att ägna sig åt den typen av dykning.
Samma sak är det med paddlingen, det är ju trots allt så att om jag ger mig ut och paddlar med andra så är jag också medveten om att jag faktiskt kan vara i fara när någon av mina kamrater går runt. Å andra sidan hoppas jag att jag kan vara en tillgång om det skulle behövas och hoppas att mina paddelkamrater ser det på samma sätt.

Jag anser inte att pontoner är av ondo, lika lite som ABS, säkerhetsbälte och airbag, men samtidigt är inte övriga säkerhetssystem (läs räddningsmetoder) av mindre betydelse. Ju mer tid man spenderar på vattnet och ännu hellre genom att öva alternativa räddningsmetoder, i varierande förhållande, desto bättre rustad är man den dagen de inövade färdigheterna behöver användas i en skarp situation.

Jag tycker att dina kommentarer om att så många paddlare förlitar sig på räddningsmetoder från stenåldern istället för att använda det högteknologiska undret från VKV (som visserligen är fritt att implementera av andra tillverkare) är tråkiga och tröttsamma. Att majoriteten av paddlare lär sig kamrat- och flottörräddning är inte så konstigt med tanke på att det är de metoder majoriteten av paddlare har till förfogande. Det är räddningsmetoder som inte kräver så fasligt mycket extra utrustning, en flottör på sin höjd, och det är räddningsmetoder som i de allra flesta fall är snabbare än en pontonräddning. En roll är ännu snabbare och kräver inte ens att man lämnar sin båt vilket torde vara det absolut bästa sättet att lösa en kapsejsning på.

Slutligen: Webbsidan som det länkas till gör inga som helst anspråk på att vara en heltäckande källa till hur man paddlar kajak. Det står klart och tydligt att den lär ut paddlingens grunder, det viktigaste om säkerheten och förhoppningsvis även såväl stöd som eskimåsvängen.

Vilket borde kunna skrivas: Pontonsystem är för de som inte vet bättre?

Det vore nog att läsa in väl mycket i Thomassons lilla formulering. Som en parentes var jag med vid ett tillfälle då en kille kamraträddades medans han satt kvar upp och ner och "Vinkade till publiken."

Som han själv sa efteråt: Om jag sumpar rollen, varför ska jag gå ut innan luften är slut?

trist

Till vilken nytta förs dessa debatter? Ingen som deltar har ju intresse av att lära sig något av någon annan, det finns inte ett spår av ödmjukhet eller respekt här.

Till vilken nytta förs dessa debatter? Ingen som deltar har ju intresse av att lära sig något av någon annan, det finns inte ett spår av ödmjukhet eller respekt här.

Ego som triggar ego som triggar ego som...

Spela boll, det var en bra länk som blev upplagd. Jag hade inte sett den innan, bara hört ryktas om att den fanns på finska.

Så kan tyckas men vad vore ett forum som detta eller vilket som helst utan debatter där tydliga, övertygade åsiketer framförs och ibland försvaras utan spår av ödmjuket? Oftast ganska döda enligt min mening...

Så även om jag kanske inte håller med t.ex. Kåre som i just denna debatt sticker ut hakan så hoppas jag han och andra fortsätter att fäktas för sina idéer och övertygelser.

Hellre ett levande, roande och (beroende på åsikt) oroande forum än ett där alla ödmjukt stryker varandra medhårs. Hur kul vore det då att vara här? Skulle vi ens ha någon debatt, något att läsa?

Tröttsamt

Onödigt!!
Alla vill klanka på VKV/Kåre för att han kör sin linje men alla sanningar kan se olika ut i olika situationer. Flera olika sorters räddnings prylar är bra, man kan behöva flera. VKV har fördelar men även nackdelar men har givna poänger. Tonen på detta forum är ofta lite onödigt hård. Ibland blir det väldigt nära personliga angrepp om inte rätt ordval används. Känns som att det verkligen borde vara högre i tak. Men det är klart många paddlare är verkligen nördiga och insnöade på prylarna och tekniken och har då svårt att lyfta tanken lite högre./BL

Så kan tyckas men vad vore ett forum som detta eller vilket som helst utan debatter där tydliga, övertygade åsiketer framförs och ibland försvaras utan spår av ödmjuket? Oftast ganska döda enligt min mening...

Så även om jag kanske inte håller med t.ex. Kåre som i just denna debatt sticker ut hakan så hoppas jag han och andra fortsätter att fäktas för sina idéer och övertygelser.

Hellre ett levande, roande och (beroende på åsikt) oroande forum än ett där alla ödmjukt stryker varandra medhårs. Hur kul vore det då att vara här? Skulle vi ens ha någon debatt, något att läsa?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg