Bra märken kontra dåliga märken

Det skulle vara intressant att se lite billigare märken som t.ex. Everest i olika tidningars tester av diverse prylar. Då skulle man själv utifrån testet lättare kunna göra avvägningen hur mycket man vill betala. Nu är det svårt att avgöra hur mycket sämre (?) en billigare kopia egentligen är. Men det verkar som om tidningarna enbart vill testa de lite dyrare alternativen.
 
Frågan om

märket och modellen om mode etc är inte oväsentlig för branschen.

För en tänkande friluftare är det behovet och hur en pryl kan möta behovet som är mest relevant. Individen kan välja olika prylar vid olika situationer. Vad som är mest polyvalent kan diskuteras länge.

Märket är mera intressant för generalagenter och företag än för konsumenterna.

Pris, miljöbelastning, utseende t ex färg snitt och passform, vikt, slitstyrka och detaljutformning har betydelse för mig.
Samtidigt har jag säkert en hel del förutfattade meningar/fördomar om olika märken. Men det är nog snarare en belastning än en fördel att ha dessa fördomar.

Thure
 
Det skulle vara intressant att se lite billigare märken som t.ex. Everest i olika tidningars tester av diverse prylar. Då skulle man själv utifrån testet lättare kunna göra avvägningen hur mycket man vill betala. Nu är det svårt att avgöra hur mycket sämre (?) en billigare kopia egentligen är. Men det verkar som om tidningarna enbart vill testa de lite dyrare alternativen.

Håller helt med. Everest fick i alla fall bäst i test av vinterkängor för barn häromåret. DET tror jag nu vad jag vill om, efter att ha köpt kängorna. Bäst är ju en fråga om vad man har för önskemål från början, kom vi på efter att ha svurit över dumheten i att ha kardborreband på varma barnvinterstövlar...
 
Jag kanske skrev lite mer än vad jag behövde i ursprungliga inlägget. Min frågeställning ska vara "vilka märken är faktiskt bra och vilka är dåliga?".

Min erfarenhet är att Everest är lite sämre, därav gillar jag inte det märket. Kanske formulerade mig konstigt men jag baserar inte det på att det är Stadiums egna märke, utan snarare att det är en av anledningarna till att det inte håller lika hög kvalitet som tex TNF.

Extrema förhållanden för mig är kyla, hård vind och regn. Då vill man kunna lita på sin utrustning.
 
GoLite har jag väldigt bra erfarenheter av. Både från underställ, ryggsäckar och jackor. Men de faller kanske inte in under "robusta" saker, hållbara dock.

Övriga prylar är av spridda märken så det är svårt att uttala sig om genrell trend för just de märkena.

MSR: Har ett 3 manna tält som jag är förbannat nöjd med.
Klättermusen: Har en kanonmössa, samt axelbag och några vanliga t-shirts. Har haft en jacka, men tyckte inte den var prisvärd även fast jag löpte den på 50% rea.
RAB: Har ett par byxor och vantar som fungerar utmärkt till en bra peng.
Inov-8. Har ett par lågskor och ett par lite högre (RocLite 390 gtx). På RocLiten gick ögglorna för skosnörena sönder väldigt snabbt, men det löste de genom att kostnadsfritt skicka mig ett par nya skor utan att jag behövde skicka in de gamla. Service är ju också en del av upplevelsen av ett märke.
 
Jag tycker detta är sånt nys...

Jag är helt inne på seobservers linje...

Man måste undersöka grejjorna innan köp och/eller lyssna på goda råd. Man bör däremot INTE lyssna på jönsliga råd från lallande pajasar - kollar du på internet beträffande betygsättnignen på apple's produkter tex. är det bara att sortera bort de lallande dårar som sätter "10", eller "1" för den delen.

Snacket att man får vad man betalar för är bara tecken på att man är lurad (det är i bästa fall en korrelation INTE en kausalitet) ... nästan... för det de har - de snitsigare märkena - är ofta garantier och service (som nämnts).
Jag är tex. mycket positivt inställd till Haglöfs support, och så även Sea To Summit.

en kille som köper så billigt som möjligt efter grundlig efterforskning/utredning... om än för mycket... men prylar är ju kul ;o)
 
Jag ser Everest som en kopia av de dyrare märkena. Jag har t.ex. en Everest ryggsäck på 65 L, som har samma funktioner (spännen, fickor etc.) som de dyrare 3 000 kronors säckarna. Det är bra att ha dessa funktioner, men jag kom undan med under tusenlapp ungefär om jag minns rätt.Sedan tror jag knappast att den håller lika länge, men med min något blygsamma användning så räcker det. Det hade känts överdrivet att köpa en säck för tre gånger så mycket.
 
Om man nöjer sig med att "lita" på vad man erfarit, hört eller läst om ett varumärke, när man väljer nåt att köpa, så är det bara en tidsfråga innan man blir ordentligt lurad. Dessutom tror jag att man hela tiden riskerar att välja ett alternativ som inte är det optimala. Särskilt om man med optimalt, även tar in vad man egentligen har för behov SJÄLV.

Varumärken saknar inte alla betydelse i världen - men är kraftigt överkskattade bland kunder, varför varumärkesinnehavare gör sitt yttersta för att utnyttja detta, samt att de gör sitt bästa för att kunderna även ska ha en allt starkare tro att varumärken är viktiga.

Segmentering och positionering KAN vara till kundernas fromma, men eftersom den görs av leverantörer/tillverkare är det naturligtvis så att det är deras och inte kundernas intresse som är det primära.

Kläm på grejerna eller läs på, för att värdera kritiskt - och kanske framför allt - skaffa en så korrekt bild av ditt eget behov till att börja med.
Typexemplet är väl annars att en kund köper en produkt med ett varumärke i förvissningen om att det duger i Himalaya/OS/proffessionella sammanhang - för att sedan använda det till triviala uppgifter. Efter en tid är det nån ny trend som gör att man skaffar nåt nytt, men man är jättenöjd med att den gamla produkten höll utmärkt - vilket den gjorde eftersom kraven i själva verket var låga. Kunden har dock även fortsättningsvis uppfattningen att produkten duger i den mer kvalificerade situationen - och betalar glatt därefter. Extrema behov är det ju just en extremt liten del av kunderna som verkligen behöver. Köper man extrema prylar bara för att man ändå har råd, så är också förutsättningarna stora att man betalar för prestanda man inte får - men det är ju kanske inte så stort problem bortsett från att man då blivit blåst...
 
Efter att ha blivit skickad runt om på klotet med utrustning som nästan alltid var anskaffad hos lägsta budgivare. Har en viss insikt om att det mesta fungerar någorlunda och det som är undermåligt oftast kan ersättas lokalt, om än med viss tidfördröjning. Okomfortabelt, det är bara förstavelsen, men är man lite tålig och ser möjligheter i problemen, kan man fundera på hur det borde vara, någon gång stöter man på någon som vill och kan fixa till det.
Ett par observationer, lösningarna finns oftast närmare än man tror och köp inte dyra specialgrejor där de inte brukas.
Det här snacket om märken är lite barnsligt, då serierna gör i liknande fabriker, på kontrakt, ibland märke efter märke. Fråga istället efter hur är tänket, utförandet och material som brukas. Det brukar betyda mest och kan bara kontrolleras genom att titta, prova, vränga och granska detaljer. Samt bruka pryttlarna under småvidriga förhållanden.
Att få toppbetyg i en tidningstest betyder föga för dig men mer för den som skrev testen.
Kunder som ego blir antingen gamla bekanta med bodnissarna eller ses med oblida ögon, även om man årshandlar för rätt stora belopp.
go jakt
 
En viktig (om än rätt trivial) aspekt är väl att man måste fixera bra för vad.

Jag har t.ex. en Arcteryxjacka för 6000 spänn som är fantastiskt skön, har utomordentlig kvalitet, är genomtänkt i de flesta detaljer och dessutom väldigt snygg. Men, huvan är skuren kanske 3 cm för långt bak i kindhöjd (förmodligen för att göra den rörligare och ge bättre sikt) - vilket leder till en svårtilltäppt glipa, så i heldags snålblåst på vinterfjäll blir det nedisade öron och kinder.

Denna minimala detalj är nog för att jag skall överväga en annan inför nästa långtur.

- Erik

Hej!

Har funderat mycket på det här med märken under senare tid, finns ju en uppsjö av märken som producerar fritidskläder, ryggsäckar och allt möjligt!

Det jag vill få ut av denna tråd är helt enkelt vilka märken som går att "lita" på. Mycket handlar ju självklart om marknadsföring från märkets sida men om vi försöker bortse från det så tror jag att vi kan komma någonstans.

Till exempel: Everest, stadiums egna märke som säljer jackor och annat för "extremsport" och lite svårare förhållanden. Jag skulle aldrig köpa något från det märket i tron om att jag kan lita på det. Att det är stadiums egna märke säger väl allt? Tycker jag iallafall.

Men om man då tar The North Face som exempel igen. Har allt från jackor till tält. Stort amerikanskt företag, funnits sen innan Woodstock ens fanns. Måste väl vara bra? Eller? Min erfarenhet av TNF är bara positiv. De säljer bra grejer har jag fått uppfattningen av, dels av erfarenhet och "marknadsföring". Men är dom bra då? Har en kompis som bara häromdagen sa "men är inte TNF lite dåligare än andra märken?" och kommentarer som de får en självklart att tänka en extra gång.

Liknande märken jag bara har positiva erfarenheter av är; Fjällräven, Haglöfs, Klättermusen, Houdini, Black Diamond etc etc. Listan kan göras lång.

Men vilka märken är verkligen bra märken som säljer robusta, pålitliga produkter för friluftsmänniskan som mer ofta än sällan befinner sig i extrema förhållanden? Vad säger ni? Vad tror ni?

Man vill ju gärna att en tröja man köpt för 1800 (houdini power houdi) ska vara det bästa liksom! Såklart är ju testning och erfarenhet en stor faktor, men känns inte som man kan köpa flera 1800-kronorströjor för att se vilken som är den "bästa".

Diskutera!
 
Det skulle vara intressant att se lite billigare märken som t.ex. Everest i olika tidningars tester av diverse prylar. Då skulle man själv utifrån testet lättare kunna göra avvägningen hur mycket man vill betala. Nu är det svårt att avgöra hur mycket sämre (?) en billigare kopia egentligen är. Men det verkar som om tidningarna enbart vill testa de lite dyrare alternativen.

Vi har ex 3 st duffelbagar från Everest som är i princip exakta kopior av TNF:s modeller. De har vi slitit på i många år nu med frekvent pendlande, flygande mm. Kostade ca 1/3 av priset och håller precis lika bra. Men som sagt, de är inte lika snygga i färgerna :)
 
En annan observation (oavsett märke) är att det är en hög korrelation mellan högt pris och hög specialisering.
En racercykel för tävlingsbruk, exempelvis, kostar betydligt mer än en "vanlig" stadscykel. Racern har säkert utmärkt kvalitet, men är rätt värdelös utanför sitt tänkta användningsområde.

En del klädmärken specialiserar sig på utseende. Utifrån det användningsområdet (bäraren skall se snygg ut) kan kvaliteten vara utmärkt, men för andra användningsområden kan det vara som att försöka cykla en racer med barnsadel på en grusväg .
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg