Bra handskar som är ok i 30- grader

Mössor

är de verkligt intelligenta plaggetn Ansluter mig helt till Björn Sjögrens inlägg ovan. Byt ständigt antal mössor och hur de sitter på huvudet för att minska värmeförluster alternativt undvika svettning.

Du behöver vidare många par vantar för att kunna byta när de blir blöta. Lösa muddar är ett bra knep att förstärka isolationen runt handen och de är mera lätttorkade än hela vantar.

Vidare skall du ta de flesta råden om specifika modeller med en nypa salt. Du måste hitta sånt som passar just dig och ditt sätt att klä dig jobba på etc.

Med rätt kläder och upplägg kan du t o m vara barhänt. Har sett Christer i Björkudden vittja nät barhänt i ca - 30 grader.

Thure
 
Det finns många bra tips på vad man skall ha på händerna när det är -30, men hur ofta kommer det vara -30. Lever man i skogen undviker man troligtvis att arbeta när det är riktigt kallt och planerar så man alltid har tillgång till ved och mat så man slipper vara ute i den värsta kylan.
Lovikka och försvarets vita skinnvantar (25:- på ÖB) är en bra kombination som är väldigt varm, nästan för varm, de enda gångerna jag haft det på mig har jag stått still. Men är helt klart en bra kombination att dra på sig vid rast och vila. Lever man i skogen så arbetar man mest och då är det nog bättre att satsa på rejäla arbetshandskar som tål att slitas på när man arbetar i skogen och som inte blir förstörda av att handskas med eld och varam grytor.

Här är en bra hansdske som håller, inte så dyra heller så köp ett gäng för de kommer gå åt under ett år.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=18600296
 
Gabriel, när du ändå är ute och shoppar, försök hitta en bra mössa, vilket faktiskt inte är så lätt. En rejäl öronlappsmössa av skinn att dra utanpå toppluvan är guld värt och värmer fatastiskt mycket. ]

som min kära kapten sa:

- minus 5, fältmössa.. minus 10 olles bror, minus 15 pälsmössa(använder inte det riktiga namnet av förklarliga anledning).. minus 30 alla mössor...
 
Fabian Gafvelin


såg bra ut de där handskarna:)


Första foder: helt i ullfrote, den handsken vart kan jag köpa en sådan har du någon länk?

Andra foder: i stället för den gröna Hemmastickade tumvanten vet du vart man får tag i liknande att köpa via någon sida?

Tredje foder: är det en sån handske du har?
http://www.garderoben.se/produkt.php?id=1121
En ylle handske som är utan fingertoppar och även en med fingertoppar?

Handsken den med grönt canvas har du någon länk där jag kan köpa ett par sånna ? :)



/G
 
Om balclavor mössor o dylikt

Min erfarenhet är att flera tunna är bättre än en tjock. Balclavor finns i allt från tunnaste siden, mc-affären, till tjockaste ull 400g. Däremellan finns enkelstickade, dubbelsticade, Gryningen bl a samt synnerligen bra i olika tjocklekar i fleece och nomex, friluftsbodarna.
En tunn är bra när man går och det blåser. Cyklar man på vintern kan man behöva en med windstopper i.
Skall man sova ute vid minusgrader behöver man flera och en varm mössa med öron, nack och pannskydd, med fastanordning så att den sitter fast på huvudet, både under sömnen och om man går upp i blåsten...
Kraghandskar, flygförarna hade några fenomenala tumhandskar med löst fårskinnsfoder och rejäla kragar samt sälskinn med päls på utsidan, skinnet på insidan stämplat Malung. Fungerar bra i öppna fpl i -45, prövat. Men innan man prövar det kolla avisning, förgasarförvärmning och ha riktigt varmt på er.
Mössor och hals samt magvärmare kan var väl så viktiga som handskar, Alla är sytem och det kan behövas flera ja rentav alla på en gång. Är det riktigt kallt måste man kunna bära allt. Då duger inga thighta jackor....
//J
 
Senast ändrad:
Kan rekommendera tovade vantar. Det är inte världens svåraste att göra själv men det underlättar om man känner någon som kan. Själv kör med militärens vita överdragsvante i skinn. I dessa har jag morsans hemmatovade vantar, klarar -40 utan problem. Pälsmössa M59 är riktigt bra med öronlappar och hela kittet.

http://www.soldf.com/mossor.html

/mattias
 
ÖoB!

Fabian Gafvelin


såg bra ut de där handskarna:)


Första foder: helt i ullfrote, den handsken vart kan jag köpa en sådan har du någon länk?

Andra foder: i stället för den gröna Hemmastickade tumvanten vet du vart man får tag i liknande att köpa via någon sida?

Tredje foder: är det en sån handske du har?
http://www.garderoben.se/produkt.php?id=1121
En ylle handske som är utan fingertoppar och även en med fingertoppar?

Handsken den med grönt canvas har du någon länk där jag kan köpa ett par sånna ? :)



/G


ÖoB tar nu för någon månad sedan 55 kr för ett par sådanna av försvarets gamla med hög krage, då framgick inte om foder ingick eller inte men jag förutsatte det och pulade in ett par foder i dem så de var kompletta. Finns på ÖoB i södertälje.

De illgröna hemmastickade är (hör och häpna) stickade i trakten mellan skåne och blekinge!
Nåväl, de fungear iaf som del i ett system.
Ersättare: Jag vet att försvaret hade någon liknande fast lite tjockare som var en tumvante fast med ett hål så man kunde sticka ut pekfingret (för skytte). Dessa är som sagt lite för tjocka för att fungera optimalt enligt mig men duger tills du hittar bättre, brukar kosta en tia när man hittar dem även här ÖoB eller liknande.

Torgvantarna är i orgnial femfingervantar som jag strippat själv för att få lite mer av fingrarana fria för arbete, de fom finns på garderoben är ovanligt dyra enligt mig så jag rekomenderar några som finns/fanns hos engelssons (webbutik med mycket skit men en del pärlor likt garderoben fast lite mer civilt). Där kostar de 30 eller 35 om jag inte mins fel och håller god kvalitet. (köpte upp några par till direkt efter att jag känt på det första). Dessa har somm de flesta andra lite längre fingrar men det går alltid att korta om man vill i efterhand, svårare andra vägen runt sas.

Se till att även ha vanliga fingervantar som inte har kortade fingrar, försvarets sk "bajsvante" är strålande!

OCh kom ihåg att det är ett system , man har så mycket man känner för, det blir väldigt klumpigt om man har alla fyra lagren på sig på en gång och det duger på sin höjd till att skotta snö/samla ved/skida med och det är mycket tveksamt om man behöver detta ens när det är -30, kanske det inte åker på föräns det blir -40...allt beroende på hur varm man är om händerna som person och vad man gör.
Den stora påängen är ju att kunna reglera och anpassa just efter behov och kunna torka lättare och snabbare (flera tunna lager torkar snabbare när man sprider ut dem som bekant är).

Och så till mössfronten...

Mössa är samma här, jag rekomnderar flertalet olika huvudbonader för att kunna få det att funka i olika väder.
Mina unjefärliga rekomendationer:

1. tunn baldaklava av siden, kan bytas ut mot en buss men då buffen är mer än dubbelt så dyr ser jag inte påängen (sidenselma)
2. tunn vanlig mössa, se till att du trivs i den då den antagligen kommer vara det du använder oftast med god marginal, siden är inte här heller ett dåligt val!
3. ullfrottebaldaklava.
4. Pälsmössa med öronlappar (namnet som någon inte ville nämna på den militära varianten misstänker jag är "björnfitta"...nej, jag är inte fin i kanten och hjälper det dig att hitta en att veta namnet så är det bra att du vet det.), det finns civila och aningens varmare varianter men när den används i kombination med någon av baldaklavorna ovan så ser jag inte påängen med att ha varmare...det får gått bli -30 innan man ens känner av begränsningarna i pälsössan i sig (att den sedan inte tecker lika bra som en baldaklava är en annan sak). Se den mer som en del av ett system så tänker du mer sätt tror jag.

OCH

5. Sydväst, ser inte helkäckt ut men är fruktansvärt underskattat plagg! jag var varit på jagt efter en som jag gillar ett tag nu så jag kan inte rekomender någon specifik men det finns ett gäng på marknaden.
 
Nu börjar diskussionen komma någonvart tycker jag. Kläderna samverkar ju och att bylsa på sig onödigt många lager på händerna, med allt vad det innebär av försämrad förmåga att utföra sysslor kan ju inte vara så smart. Precis som flera här innan påpekat så sitter den varmaste handsken på huvudet. Balaclavan måste vara det mest underskattade plagget. Om man har "för varmt" på sig på huvudet så klarar man sig i princip utan handskar i de allra flesta temperaturer som finns i vårt allt mindre iskalla land.
När jag jobbar ifält så kan jag inte ha mer en en tunn fingervante eftersom jag måste kunna hantera min pilliga PDA och det är aldrig nått problem för mej, eftersom jag alltid har på minst 2 balaclavor, känns det kallt så på med en till bara, så är problemet löst efter några minuter. Och detta funkar trota att jag i princip alltid bara påp kroppen har ullunderställ och skal, oavsett temperatur.
Så mitt råd, fundera mer på huvudet än på risken att frysa om händerna, och eftersom du skall bo själv i skogen, så behöver du ju inte tänka på att skrämma någon med dina balaclavor.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg