ÖoB!
Fabian Gafvelin
såg bra ut de där handskarna
Första foder: helt i ullfrote, den handsken vart kan jag köpa en sådan har du någon länk?
Andra foder: i stället för den gröna Hemmastickade tumvanten vet du vart man får tag i liknande att köpa via någon sida?
Tredje foder: är det en sån handske du har?
http://www.garderoben.se/produkt.php?id=1121
En ylle handske som är utan fingertoppar och även en med fingertoppar?
Handsken den med grönt canvas har du någon länk där jag kan köpa ett par sånna ?
/G
ÖoB tar nu för någon månad sedan 55 kr för ett par sådanna av försvarets gamla med hög krage, då framgick inte om foder ingick eller inte men jag förutsatte det och pulade in ett par foder i dem så de var kompletta. Finns på ÖoB i södertälje.
De illgröna hemmastickade är (hör och häpna) stickade i trakten mellan skåne och blekinge!
Nåväl, de fungear iaf som del i ett system.
Ersättare: Jag vet att försvaret hade någon liknande fast lite tjockare som var en tumvante fast med ett hål så man kunde sticka ut pekfingret (för skytte). Dessa är som sagt lite för tjocka för att fungera optimalt enligt mig men duger tills du hittar bättre, brukar kosta en tia när man hittar dem även här ÖoB eller liknande.
Torgvantarna är i orgnial femfingervantar som jag strippat själv för att få lite mer av fingrarana fria för arbete, de fom finns på garderoben är ovanligt dyra enligt mig så jag rekomenderar några som finns/fanns hos engelssons (webbutik med mycket skit men en del pärlor likt garderoben fast lite mer civilt). Där kostar de 30 eller 35 om jag inte mins fel och håller god kvalitet. (köpte upp några par till direkt efter att jag känt på det första). Dessa har somm de flesta andra lite längre fingrar men det går alltid att korta om man vill i efterhand, svårare andra vägen runt sas.
Se till att även ha vanliga fingervantar som inte har kortade fingrar, försvarets sk "bajsvante" är strålande!
OCh kom ihåg att det är ett system , man har så mycket man känner för, det blir väldigt klumpigt om man har alla fyra lagren på sig på en gång och det duger på sin höjd till att skotta snö/samla ved/skida med och det är mycket tveksamt om man behöver detta ens när det är -30, kanske det inte åker på föräns det blir -40...allt beroende på hur varm man är om händerna som person och vad man gör.
Den stora påängen är ju att kunna reglera och anpassa just efter behov och kunna torka lättare och snabbare (flera tunna lager torkar snabbare när man sprider ut dem som bekant är).
Och så till mössfronten...
Mössa är samma här, jag rekomnderar flertalet olika huvudbonader för att kunna få det att funka i olika väder.
Mina unjefärliga rekomendationer:
1. tunn baldaklava av siden, kan bytas ut mot en buss men då buffen är mer än dubbelt så dyr ser jag inte påängen (sidenselma)
2. tunn vanlig mössa, se till att du trivs i den då den antagligen kommer vara det du använder oftast med god marginal, siden är inte här heller ett dåligt val!
3. ullfrottebaldaklava.
4. Pälsmössa med öronlappar (namnet som någon inte ville nämna på den militära varianten misstänker jag är "björnfitta"...nej, jag är inte fin i kanten och hjälper det dig att hitta en att veta namnet så är det bra att du vet det.), det finns civila och aningens varmare varianter men när den används i kombination med någon av baldaklavorna ovan så ser jag inte påängen med att ha varmare...det får gått bli -30 innan man ens känner av begränsningarna i pälsössan i sig (att den sedan inte tecker lika bra som en baldaklava är en annan sak). Se den mer som en del av ett system så tänker du mer sätt tror jag.
OCH
5. Sydväst, ser inte helkäckt ut men är fruktansvärt underskattat plagg! jag var varit på jagt efter en som jag gillar ett tag nu så jag kan inte rekomender någon specifik men det finns ett gäng på marknaden.