Bra handskar som är ok i 30- grader

Ska du vara ute så länge kommer du slita ut ett antal par handskar.. Att dra stockar, hugga ved, såga ved, bygga saker osv. sliter hårt på vantarna. Rekommenderar tegeras svetshandske i nötspalt. Jag har till och med recenserat den. För vintern kan man ta en storlek större och ha ett par tunnstickade ullvantar i. De är hyfsat isolerade som dom är så att hantera varma grytor och liknande är inga problem. Tycker de håller mkt länge för sitt pris (typ 40 spänn på CO).

Jag har ett par fjellvåttar från hestra med hemstickade ullvantar som jag har torktumlat ihop så de nästan är tovade, de är grymt varma ihop. Inte lika billiga som försvarets, men jag tycker de är bättre för aktiva stunder. När jag skidar har jag hittills klarat mig bra utan att använda tumvantarna i skalen, utan det räcker med tunnstickade ullvantar.
 
Yllevantar och skal

Jag kan hålla med flera av ovanstående.

Eftersom jag själv är frusen om händerna vill jag hävda att jag provat de flesta lösningar. För mig fungerar en tjock ullvante (t.ex. Lovikka) och en tunn vante (försvarets) att alternera med. Utöver detta även en femfingervante för småpiller. Utan på denna lösning ett skal, antingen försvarets helvita skinnhandske eller någon annan variant, dock utan gtx som gör att fukten stannar kvar i handsken när det är kallt.

Ett skal jag använder ofta är försvarets M90-modell (vitt skinn i hansken och grön krage och baksida), finns på Ö&B eller något överskottslager, brukar kosta mellan 50-100 kr/st. Dessa har jag kortat av och satt in elastisk snodd längst upp (motsvarande skidhandskar) för att bli mer lätthanterliga.

För övrigt "arbete", hårdare transport, vedhämtning, pussel med eld etc. använder jag en vinterfordrad tjock arbetshandske med skinn i handen och nötspalt på baksidan, mycket användbara och även för mig varma vid transport och arbete.

Att denna lösning kostar betydligt mindre än bara skalet från någon "modernare" variant gör det hela ännu bättre :).

/ Jörgen
 
när jag gjorde grundutbildning i det militära så rekomenderades vi att be mormor att sticka ett par lovikavantar, ovan på dessa hade vi försvarets skalhandske i älgskinn, dessa fungerade väl även under överlevnadsveckor påde militärt och civilt, jag har plågat denna vantkombination sedan 1990 utan att behöva byta varesig innervante(mormorstickad) eller yttervante..
 
gro

Är det denna handske du menar?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=18600296

Och ett par tunnstickade ullvantar i,: det fungerar vel inge bra att ha en tumvante i en
5 fingersvante?:S även tvärsom en om man skulle använda svetshandske med en ullvante utanpå?


jörgen hellsten

Använder jag en vinterfordrad tjock arbetshandske med skinn i handen och nötspalt på baksidan:
har du någon länk till ett par sånna jag kan få se ? :)
 
http://vantar.handledare.org/vantar.JPG

De här handskarna att ha på sig vid sträng kyla, plus att man har med
Sig några arbetshandskar att göra grovarbeten med låter inte det bra ?

Fast dock så vet jag inte exakt va det är för handskar på bilen
Tror det är:

1.Fingervante i Merkalon <- är inte denna handsken dålig vid eld? får gärna ge mig tips på Någon annan handske än denna om ni vill

2.Lovika handske

3.Försvarets Vita Tumhandske?


/G
 
Tack för alla svar jag fått, blir nog att köpa sånna här:

http://www.bbfab.se/handskar/2005-3.htm

Och lovika vantar och även 5 fingers handske kan nog behövas det oxå som variation ibland
samt arbetshandskar blir det att ta med mig.

Ta det lungt med det där, jag tror inte det där är den optimala lösningen.

Formen och kragen är bra men det synes mig att fodret nog är för tjockt!
Nu har han väl tänkt fel säger du men nix, du ska ha inte ETT utan TVÅ foder i tumvariant och fortfarande plats för fingervantar under det!

Altså:
Skal:
(Med hög krage, gärna en bra bit upp över armen, skipa allt där du har jackan utanpå vanten eller saker med snodd upptill, det ska bara vara atta dra på dem! Hittils är försvarets vita med LÅNGT skaft/krage bäst av det jag testat, det ska altså inte vara M90 varianten med kamo utan den med grönt canvas)

Första foder:
(Jag håller försvarets medföljande foder för det bästa, inte den som är lik en lovvika utan den som mer ser ut som en ugnsvante för varma plåtar fast helt i ullfrote, inte lika varm men väl varmare när du har en tunnare tumvante under.)

Andra foder:
(Hemmastickade (ed.) tumvantar som täcker handleden men är av tunnare variant, unjefär samma tjocklek som femfingarvantar brukar vara.)

Tredje foder:
(Här finns det två saker du ska ha att växla mellan, delvis tunna fingerhandskar i ylle och delvis liknande fast torgvarinat som lämnar yttre fingrarna fria att jobba)

Jag kommer inom kort visa dig bilder på vad jag menar....

Sen tillkommer ju givetvis arbetshandskar av isolerad typ och montagehandskar...
 
gro

Är det denna handske du menar?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=18600296

Och ett par tunnstickade ullvantar i,: det fungerar vel inge bra att ha en tumvante i en
5 fingersvante?:S även tvärsom en om man skulle använda svetshandske med en ullvante utanpå?

Skärpning samtliga! Vantar kan vara både tumvante och fingervante och är INTE gjorda av skinn. Handskar är vantar av skinn. Ullhandskar finns alltså inte!

Norskan är smidigare på det sättet för där är väl vante/handske fingervante och våttar tumvantar oavsett material.
 
Formen och kragen är bra men det synes mig att fodret nog är för tjockt!

Pälsfoder trycks ihop ganska kvickt i innerhanden. Det är det som gör det så bra. De flesta hanskar har lika tjockt foder på ut och insidan av handen men det finns ju inget skäl till att ha det så. Tjockt foder på utsidan är inte alls ivägen på samma sätt som det är på insidan.

Hur mycket vante man behöver är helt individuellt. Många av vantkombinationerna som föreslås här är mer än jag någonsin skulle vilja ta på mig, men så har jag ganska varma händer också. Jag drar helre på en extra tröja och mössa än att ha för klumpiga vantar.

Gabriel, när du ändå är ute och shoppar, försök hitta en bra mössa, vilket faktiskt inte är så lätt. En rejäl öronlappsmössa av skinn att dra utanpå toppluvan är guld värt och värmer fatastiskt mycket. När jag jobbade på glaciärer på Svalbard hade jag ibland 3 mössor, två toppluvor och en skinnmössa. Mannen på bilden nedan har Sorelkängor, vinterarbetskläder, skinnmössa och vanliga arbetshandskar. Just händerna är svåra att bylta på om man ska jobba.

Svalbard_2002_11.jpg
 
Jag fick lära mig som -Patric-, min farmor stickade mina vantar. Sen har jag lärt mig av andras misstag bl a att en tunn helyntetisk, thinnys femfingersvante innerst, för att kunna pilla, och handlar pilladet om hårda saker, en montage femfingershanske ITAB tex. Skalhanskar i tunnt ägskinn eller getskinn följer alltid med i reserv som sittlapp och utlåning till frysna, har brukats som ombyte oxså. Se gärna gamla trådar oxså. Arbetshandskar tlll år kommer att bli många....
//J
 
Nämen, där är ju mina handskar! Fast farbrorn måste ha kapat de något för så långt går inte mina upp på armen...
http://www.bbfab.se/handskar/2005-3.htm
De handskarna användes av arméns MC-förare. Har själv ett par. Mycket tåliga, varma och bra. Men kragen är väldigt vid i orginalskick. Det är nog därför farbrorn kapat ner dem. Jag har minskat ner vidden på kragen så de sitter tätare mot armen. Annars samlas snö alltför lätt i den vida kragen. Vidare har jag satt dit åtdragning högst upp på handsken.

Raskesven
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg