Jodå, jag förstår att den starkare muskeln har högre kapacitet för uthållighet än den svagarare muskeln. Resonemanget i "performace rock climbing" går dock naturligtvis inte att applicera på det sätt som författarna tycks göra eftersom att aeroba tröskeln ligger inte på en konstant andel av maxstyrkan.
Exempel: En god vän till mig, låt oss kalla honom Herr F har en maximal bouldergrad på ungefär font 6b och kan redpointa uthållighetsleder på upp till maximalt 7c. Herr F kan alltså bouldra 6b om problemet startar på backen likväl som om bouldret ligger 20 meter upp på en ihållande led.
En annan god vän till mig, låt oss kalla honom Herr D bouldrar font 7C i oknytta gympaskor och kan redpointa uthållighetsleder på upp till maximalt 8a. Herr D kan alltså bouldra 7C+ om bouldret startar på backen och 6c om bouldret ligger efter 20 meter upp på en ihållande led.
Vad är skillnaden? Jo Herr Fs aeroba tröskel ligger över Herr Ds, trots att hans maximalstyrka är närmast obefintlig i jämförelse. Min uppskattning är att Herr F kan återhämta sig helt på en led i grad 6b och skulle kunna klättra 6b till dess alla hans glykogendepåer är slut (dvs i 2-3 timmar i alla fall). Herr Ds aeroba tröskel är kanske runt grad 5a, så trots att moven på en 5b är tokigt lätta för D så skulle han pumpa ut efter 25 minuter av ihållande 5b-klättring.
Herr D är inte direkt ensam i Sverige om sin åkomma att ha löjligt dålig aerob uthållighet och skulle han öka sin bouldergrad ett eller två steg så skulle det göra varken till eller från på hans redpointgrad och ännu mindre på hans onsightgrad.
För mig är det helt absurt att det finns svenskar som bouldrar font 8A samtidigt som de inte redpointar hårdare än 8b!