Borrmaskin

Tjena
Har tänkt köpt en borrmaskin som man ska kunna sätta upp bultar med.
Har ni några fårslag vad man ska köpa för borrmaskin.

Jag tycker att du ska söka kunskap hos någon som redan sätter upp bult, istället för att söka på Utsidan. Sätta upp bult innebär ett stort ansvar och det är lätt att göra bort sig.

Snåla inte när du bultar. Köp 12 mm syrafasta bultar. En bra bult håller i 30+ år, en skitbult har en betydligt kortare livslängd. Ingen har lust att ersätta dina bultar om några år så därför är det bättre att göra rätt från början dessutom så slipper man en massa onödiga hål.

Provklättra leden på topprep många gånger tillsammans med andra för att se var de bästa bultplaceringarna är.

Bulta bara om leden inte kan säkras på annat sätt. Kanske räcker det med ett topprepsankare?

Bulta bara om leden är bra och kommer klättras av många andra i framtiden.

Beträffande etik, allemansrätt, trad vs sport så är jag tlllfullo förvissad om att det redan skrivits så mycket på detta forum att det med sökfunktionen går att få läsa allt, och dessutom att inget nytt kommer att skrivas i denna tråd som dessutom handlar om val av borrmaskin.

En stor Hilti batteridriven slagborrmaskin brukar de köra med. Men jag är fel person och detta är fel forum, som kanske märks... Det finns en snubbe på 8a.nu som vet ganska väl vad som krävs, ähum...

Sen skall vi inte på detta forum dissa en ärlig fråga. Så vitt vi vet kanske frågeställaren har en blivande klassisk tradtur på gång i Norge, tio repor spricka, som behöver kompletteras med en eller två diskreta bultar på stand. Eller? ;-)

Har haft en Hilti tidigare, och de är ju populära, men de kostar ungefär tre gånger mer än Boschen på länken, och är ärligt talat hälften så bra.

Finns förstås många märken och de flesta som köper en modern maskin blir säkert nöjda. Dewalt, Metabo, Milwaukee, Makita m fl. Det är lätt att googla fram diverse tester mellan såna här maskiner.

Jag är dock mycket nöjd med min maskin.
Jag kan också tänka mig att en maskin som är snäppet mindre än min Bosch (det finns t ex mindre Boschmaskiner) kan vara ett bra köp också. Om man ska borra mindre än 10 hål åt gången (vilket kanske är troligt) så är det ju skönt att slippa släpa på en onödigt stor maskin, och dessutom är en mindre maskin billigare.

även jag har en blå Bosch till bultning (trippla accar FTW :)) men jag bultar mycket lite. Däremot har jag använt blåa Boschar i jobbet i snart tio år och har inget negativt att säga om dom!

Jag gör inget annat om dagarna än att borra expandrar, och använder denna maskin till det.
medscaleBosch-GBH-36-V-LI-2.9kg-Cordless-SDS-Rotary-Hammer-Drill1.png

GBH 36 V-LI Compact Professional
http://www.bosch-professional.com/s...6/sladdloesa-borrhammare/gbh-36-v-li-compact/

Lätt som en klättersko och fullt godtagbar slagkraft. Dessutom vibrationsdämpad, skönt om man ska borra djupa hål. Har jobbat med storebror till denna maskin också, och skillnaden på slagkraften är i praktiken obefintlig. Den är bara större och klumpigare, fast med lite bättre batterikapacitet.

Tro nu inte att jag bultar upp varenda vägg i stan, jag bultar upp kabelstegar på jobbet istället. Det får räcka för min del. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sandman bensin driven borrmaskin Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg