borra-ur framgaffel... ?

För att lossa rör som fastnat i varandra t ex sadelstolpar, brukar man ju försöka värma. Men det kanske man inte kommer åt att göra här?
 
:p

Den där idén me vinkelslipen lät inte så dum faktist! ;P
Ne, jag får väll försöka värma upp den på någe sätt.... hälla kokande vatten eller primus kök :p
Ps Tack för all hjälp! ; )
 
Lägg ramen med styrhuvudet på en kokplatta, förhoppningsvis vidgar sig oxå styrhuvudet något mer än styrstammsbiten som är kvar i röret(som kanske är lite kallare) snabba dig sen å banka!
Håller med dig att det är jättekonstigt att den inte släpper speciellt sen du fick ut "kilen"
Värmde en gång loss ett omöjligt vevlager på detta sätt :)

/Janne
 
Om styrstammen råkar vara i aluminium är det menlöst att värma då alu vidgar sig mkt mer än stål.

Man kan använda natriumhydroxid, men det är rätt risky...
 
Ok, nu har jag sprutat ner litervis med teflonolja, jag har efter en hel del slit lyckats få loss kilen,
Bra början, då är det geometriska hindret borta.

.... men lik förb***at sitter den himla styrstången kvar!!!
Jag har stått o bankat i en halvtimma .... men den rör inte på sig! Vad har hänt! Har den förre ägaren svetsat fast styret?

Nja, det behövs inte. Två hyggligt stora ytor med en rätt fin spalt emellan, det krävs inte mycket i form av oxid för att de skall fastna ihop rejält. Att smörja brukar inte ge så mycket då man inte får tillräcklig penetration ner i skarven.

Nu tar jag snart till borren i alla fall!
Du kan ju prova kyla också. Skaffa en burk kylspsray som används för att felsöka elektronik och dumpa den inuti den avbrutna stammen. Vill du så kan du ju värma gaffelröret "samtidigt" också, och sen banka lite mera.

Om det är alu-stål som har fastnat ihop så skall ammoniak lösa oxiden, allt enligt Sheldon Brown.

Att borra blir stökigt, kommer ju att kräva tillgång till rejäl pelarborrmaskin, och grov borr med moreskona. Får du inte inspänningen rätt så finns en klar risk att du skadar gaffelröret under operationen också.

I så fall, varför inte byta gaffel istället? Om kravet främst är att det skall funka brukar det varken vara särskilt svårt eller dyrt att få tag i en ny.
 
Ta ett par bilder sâ vi fâr se hur eländet ser ut.
Lättare att komma med ideer om man ser biten framför sig.
Ange om möjligt vilka material du har o kämpa med oxâ.
Värme repektive kylning brukar fâ det mesta att röra sig lite, sen kan du försöka med rostlösande olja, innan dess stannar det mesta av oljan nâgon millimeter in.
 
Det verkar vådligt teoretiskt.

Finns det inga här som råkat ut för det här klassiska problemet i verkligheten.
Sadelstolpe i järn som rostat fast i bakre ramröret. Använd vinkelsiip på längden, efter 1/4 uppifrån brukar de släppa. Smörj rejält innan montage, alt löd i rätt höjd.
Eller som här styrstam i Al som korroderat fast i gaffels styrlagerrör. Kapa styrstammen under styrfästet och lossa lagren och lyft ut neråt.
Del av gaffelrör kvar i främre ramröret. Lossa övre lagret helt, sänk och ta bort undre lagret och gaffeln, lösa biten brukar ramla ut...
Amoniak löser Al-Fe bindningar. Caramba löser Fe-Fe bindningar.
Värme kan vara kluddig, men våt trasa i röret som skall vara litet brukar hjälpa. Värme mindre än färgförstörande brukar vara för lite.
Lycka till!
//J
 
Finns det inga här som råkat ut för det här klassiska problemet i verkligheten.
Jorå, sadelstolpe i Alu som ärgat fast i stålram. Provade aldrig ammoniaktricket, men alla de andra. Det slutade med att jag fällde in ett bågfilsblad i en bit rundstav och sågade en slits genom sadelstolpen, därefter kunde den "skalas" ur ungefär som när man öppnar vissa konservburkar.
 
Om du nu lossat kilen så hade jag satsat på mycket 5-56 eller likande, misstänker att 5-56 har bättre egenskaper än teflonolja i detta fallet.

Sen om du har tillgång till acetylensvets eller liknande så skulle jag värma lite för att få rörelse på delarna och sedan knacka i botten.

Kan du inte värma så skulle jag bara knacka i botten efter att 5-56en fåt arbeta. Är hålet i botten av gafflen för litet så skulle jag borrat upp det till ca 10mm (beroende på hur det påverkar gafflens hållfasthet). Sätt sedan fast gaflen ordentligt och slå ut allt från boten med en stång, ev. pressa om du har tillgång till press eller stort skruvstäd.

En ide kan vara att försöka få kilen att inte ligga så den kilar så mycket, så får du inte så mycket skador i gafflen.
 
Eftersom det är en åttiotalsracer jag fått tag på antar jag att det är stål-stål i styrstam och ram...
Vi ska någon stans ha någon sorts förvuxen hårfön som man värmer bort färg eller lim eller tätningsmedel eller vad det nu var... tänkte försöka mig på att värma röret med den, eventuellt med någon kylning i mitten ,: |
Jag har demonterat framgaffeln till minsta beståndsdel och bilder är på väg.
Om inte något av detta hjälper får jag väl såga ur elendet!
//jonatan
 
Tyvärr sâ är min erfarenehet att varmluftpistoler värmer för sakta sâ du fâr värmespridning i hela materialet.
Men för att fâ t ex 5-56 o krypa bättre kan det duga.
En gasolbrännare kostar väl inte mânga kronor o kan komma till nytta senare i bygget oxâ.
 
Som gundj säger så gör en varmluftspistol inte så mycket, men du kan ju alltid testa.
Sen om du skall köpa en gasolbrännare modell mindre så är det inte säkert att det räcker heller då det är ett rätt stort objekt du skall värma.

Du kanske har någon polare som har acetylensvets hemma? Annars hade jag testat att bara trycka ut den bakifrån, det går bara du riggar upp allt stabilt.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg