Borr till bultturer

Men... nu var det ju borrdiametern han var osäker på. Du kan ju inte bara utgå från att TS är en klantskalle som aldrig klättra förr bara för att han vill kolla upp en teknisk fråga om borrningen.

Om du är sugen på att lära dig att göra nyturer: härligt att höra! Jag är av den åsikten att det behövs många fler nytursmakare. Speciellt borrbultade leder i de lättare graderna saknas i Stockholmsområdet.

Vill du följa med ut i skogen och lära dig allt om borrbultandets ädla hantverk är det bara att skicka ett PM så kan vi åka ut tillsammans. Här finns tre fina projekt att borra och klättra till exempel - borstat och klart:

http://www.sverigeforaren.se/index.php/Glasberga

Håller faktiskt med, det finns mkt kunskap på utsidans klättringsforum, man borde kunna få ett vänligt svar, ett ärligt svar... För omän jag raggar upp en bekants bekant och frågar denne som bultat flera leder kan jag väl egentligen inte lita mer på han än på ett forum fullt i klättrare...

Jag menar säger denna bekantas bekant fel... Kommer ju även jag att bulta fel, ställer man frågor på ett forum och får ett felaktigt svar så kommer det säkert flera som säger att det är fel... Men som sagt man måste ju vara så pass att man är så utvärdera svaren man får..

Det jag egentligen menar är bara för att jag frågar en person irl är det ju inte självklart att han har rätt...

Det jag egentligen menar är bara för att jag frågar en person irl är det ju inte självklart att han har rätt...

Självklart är det ju så, därför bör man även med denna person (precis som man bör göra med ett svar på ett forum) vara källkritisk. Det jag menar är att du _aldrig_ kan ersätta någon som IRL-coachar dig med påläsning på internet.

Och visst, det skulle kunna vara så att personen i fråga är supermegaveteranexpert på att bulta, men i alla fall jag utgår när jag läser/skriver i forum att personen vars inlägg jag svarar på besitter så mycket kunskap som den "visar" att den besitter. Om en trådskapare väljer att skriva ett inlägg som visar på exakt 0 kunskap på området kommer jag utgå från att personen har exakt 0 kunskap på området och kommer anpassa mitt svar därefter. När det gäller något som kan få så allvarliga konsekvenser om det görs fel som bultning kommer jag helt enkelt avråda personen från att bulta leden själv.

Om du är sugen på att lära dig att göra nyturer: härligt att höra! Jag är av den åsikten att det behövs många fler nytursmakare. Speciellt borrbultade leder i de lättare graderna saknas i Stockholmsområdet.

Vill du följa med ut i skogen och lära dig allt om borrbultandets ädla hantverk är det bara att skicka ett PM så kan vi åka ut tillsammans. Här finns tre fina projekt att borra och klättra till exempel - borstat och klart:

http://www.sverigeforaren.se/index.php/Glasberga

Bulta upp hela Stockholm bara! Gärna med 10mm borrhål, lite överallt, tätt! Riktigt tätt, så tätt att man kan ifrån samma jugg göra tre klipp (inte helt ovanligt).

I teknikens spridning hittade vi en tok som försökte bulta i en skiffervägg, stigen till toppen gick ca 12 m från borraren. Han blev väldigt irriterad över frågan vad han gjorde där. Hans utrustning var väldigt komplett och tung, frågan var väl om han orkade bära den ända upp. Vägvalet däremot avslöjade honom. Såsmåningom när vi inte gav oss svarade han att han var solo. Envar får ju sina tankar om att nätet och bergen lockar.
Alla berg är ju inte lämpliga att bulta.

Självklart är det ju så, därför bör man även med denna person (precis som man bör göra med ett svar på ett forum) vara källkritisk......

Jag håller med i vad du säger men jag tycker att man behöver inte vara nedlåtande och elak! Man kan faktiskt säga det på ett vänligt sätt och försöka hjälpa denna människa att skaffa kunskap så han i framtiden kanske kan bulta upp en massa leder... Folk som ids gå från scratch och faktiskt göra nyturer växer inte på träd...

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=65.673546,21.008720

Även mästerbultaren Jens har satt upp bultar som inte är klockrena.

Mannen med borrmaskinen bestämmer inte, mannen med kofoten bestämmer inte.

Att borra hål, banka i en expander, sätta fast en hängare och butter och dra åt muttern kräver träslöjdskunskap som en 11-åring, och muskler nog att hålla en borrmaskin i samma vinkel hela borrtiden. I den bemärkelsen är det inte svårt att sätta i bultar. Om någon tror att det räcker att veta att det är 10mm och inte 9,5mm oroar många. Folk i allmänhet (mitt favoritgrupp att referera till) litar på att alla bultar är bra. Tilltron till bultar är stor eftersom de som sätter i bultarna är skickliga. Jag vill att det fortsätter vara så.

Jag håller med i vad du säger men jag tycker att man behöver inte vara nedlåtande och elak! Man kan faktiskt säga det på ett vänligt sätt och försöka hjälpa denna människa att skaffa kunskap så han i framtiden kanske kan bulta upp en massa leder... Folk som ids gå från scratch och faktiskt göra nyturer växer inte på träd...

Jag tycker inte jag varit vare sig otrevlig eller nedlåtande och om mina inlägg har uppfattats som det får jag ta och be om ursäkt.

Även mästerbultaren Jens har satt upp bultar som inte är klockrena.

Mannen med borrmaskinen bestämmer inte, mannen med kofoten bestämmer inte.

Att borra hål, banka i en expander, sätta fast en hängare och butter och dra åt muttern kräver träslöjdskunskap som en 11-åring, och muskler nog att hålla en borrmaskin i samma vinkel hela borrtiden. I den bemärkelsen är det inte svårt att sätta i bultar. Om någon tror att det räcker att veta att det är 10mm och inte 9,5mm oroar många. Folk i allmänhet (mitt favoritgrupp att referera till) litar på att alla bultar är bra. Tilltron till bultar är stor eftersom de som sätter i bultarna är skickliga. Jag vill att det fortsätter vara så.

Det är tämligen enkelt att sätta expander - men det finns definitivt några små saker man kan göra fel.

Det är också sant att det är svårare att göra övriga avväganden, beträffande klippkvalitet och placering av bultar i övrigt. Dock är det tyvärr ingen exakt vetenskap, och lika viktigt som att man är noggrann när man gör detta, lika viktigt är det att inse att det kan vara bra att försöka ha en egen uppfattning om befintliga bultar.
Det är en sak när klippan framstår som perfekt, men i de flesta fallen får man nöja sig med mindre bra klippa, och även den som är duktig, är hänvisad till tämligen trubbiga instrument för att avgöra vad bulten håller för. Detta kan ibland möjligen också vara ett skäl att bulta tätare - vilket säkert i sin tur attraherar kritik från de som tror sig veta bättre.

Tyvärr förekommer det ju klippkvaliteter som känns otillfredsställande att lägga kil i, och där borrbultar inte är mycket bättre - men alla klippor är inte klätterklippor.

En snabb kontroll på Sverigeföraren får mig att tro att trådstartaren inte behöver känna sig träffad av din senaste internetreferens.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg