Det finns inga dumma frågor, men det kan finnas dumma svar...
hade vi som devis på gamla jobbet, kanske passar den in här, kanske inte.
Internet är en väg att få tips och vinklingar om vart man hittar mer information, men ingen går väl ut och bultar efter lite snabb googling och forumsnackande, eller efter tre minuter youtube?
Jag som bor i en stad där klätterklubb finns (Stockholm i mitt fall, finns i de flesta städer) skulle i första hand vända mig till klubben för att lära mig mer om bultning. I de flesta klubbar finns nån som kan bulta, alternativt vet nån som kan bulta. Häng med dessa personer ut på ombultning/översikt så lär man sig massor!
Att jag inte bultar själv beror, förutom att jag mest klättrar trad, på att bultarna sitter kvar ute på berget många år efter att jag slutat klättra eller flyttat från stan. Bultar jag en linje idag så är det ju sannolikt så att andra klättrare kommer klättra den, imorgon liksom om 20 år, så länge bultarna ser fräscha ut. (Ok, klättraren ansvarar alltid för sin egen säkerhet, men ändå). Därför låter jag hellre klätterklubben sköta bultandet eftersom den inte flyttar från stan eller slutar klättra.