var rädd om glidet
Hej,
ingen van vintertältare, men en sak jag varit med om på vinterturer är snö som fastnar under skidan. Det är riktigt drygt. Jag har haft snö som fastnat under stighudarna (löser man enkelt genom att ha med "skin wax" och stryka ut på hudarna) och jag har haft snö som fastnat under skidan där hudarna suttit, ffa när hudarna varit nya (det löste vi med att gnugga dit glidvalla ute på berget).
Finns säkert andra på forumet som kan förklara varför det uppkommer och hur man löser det bättre, men värt att tänka till innan det händer hur man ska lösa det. Annars kan man få slita i onödan.
Tror det har nämnts också, men vill ändå betona det här med ull. Många kör på underställ i ull, men jag skulle även varmt tipsa om balaclava, mössa, innerhandskar, kalsonger osv av merinoull.
Jag gillar även att ha innerpåse i sovsäcken som kan vädras och därmed minska (marginellt, men ändå) fukt i sovsäck. Jag har även kört med dubbla sovsäckar, den inre i syntet och den yttre i dun. (Billigare men lite otympligare än att köpa en ny extrem vintersovsäck.)
Glöm inte heller att det är andra tältpinnar som gäller på vintern, skidor mm kan användas för att staga upp tältet om det ska blåsa.
När jag tältat på vintern så fick jag lära mig att gräva upp en liten mur runt tältet på vindsidan, en dryg meter ifrån. Tanken var att den skulle ta vinden och fånga lite snödrev. Vet inte om det är effektivt, har aldrig haft hård vind när jag vintertältat.
Lycka till!
P