Detta trots att det var många långa år sedan man räknade på termodynamik på Chalmers
Felet enligt min uppfattning är att ditt resonemang i princip förutsätter att luft/avgasblandningen som kommer från köket mer eller mindre skulle vara mättad med vatten.Nu har jag inte med mig någon hygrometer i fält direkt, men jag skulle snarare vilja påstå att den relativa ånghalten är mycket låg ovanför köket. Det mesta som stiger uppåt är uppvärmd luft, inte avgaser.
Bra med en bildad person att diskutera med. Det är korrekt att jag har gjort detta antagande. Vilket kanske är fel när man tänker efter. Ångan/avgaserna ligger nog inte på daggpunkten, i alla fall inte den luftblandning som når skorna. Frågan är hur långt ifrån den ligger. Någonstans finns en brytpunkt där det kostar mer än det smakar att värma med ”fuktig” luft, men jag får tro på dina fältstudier att köket ligger på rätt sida. Tältanalogin köper jag.
Det handlar sannolikt om att det är avgaser blandat med uppvärmd och från början torr luft som stiger uppåt precis som du skriver. Men jag är nyfiken på att ta reda på var gränsen går. Kanske behöver jag inte vara så nitiskt orolig för detta.