Bok

Utöver arméns bok "Överlevnad", där Fält och Källman deltar som författare, har Fält och Källman skrivit dels "Uteliv-med överlevnadsteknik", dels "Överleva vintertid på naturens villkor". Samtliga böcker ger mycket som är matnyttigt.
 
ajn; sa:
Vilken bok om överlevnad i naturen på våra breddgrader är bäst??

/Anders

Som sagts tidigare är Försvarets bra, men komplettera/ersätt den med Uteliv (Lars Fält).
Handbok överlevnad är i mitt tycke litet skarpare på växterna.

Och som vanligt gör jag reklam för "Vilda växter som mat och medicin" (S Källman) som komplement när det gäller växter.


/Ulf
 
Raskesven; sa:
Utöver arméns bok "Överlevnad", där Fält och Källman deltar som författare, har Fält och Källman skrivit dels "Uteliv-med överlevnadsteknik", dels "Överleva vintertid på naturens villkor". Samtliga böcker ger mycket som är matnyttigt.

Håller med, dessa är underbara böcker! Väl värda att läsa. Överlevnadsinstruktörernas tips är att du försöker att pröva nån grej ur boken varje gång då du är ute. Wisemans "handbok i överlevnad" eller Hugh mcManners "överlevnadshandboken" är också bra.
 
överlevnad olagligt i dagens sverige.

Hej,

Är inte det olagligt att överleva i dagens sverige. Jag funderade över att leva i naturen på egen hand och upptäckte att då måste man bryta både mot allemansrätten och jaktlagen. Dvs döda vilt och hugga ner träd. Det är alltså olagligt att överleva i världen idag. Man får överleva i fängelse istället tills de väljer att döda en eller sätta en i arbete.

/Matterik.
 
Utöver de böcker som nämnts kan jag tänka mig att följande två böcker kan vara lika utmärkta som komplement till överlevnadsböcker som Källmans övriga. Jag har dock inte läst dem själv, men de ligger på min önskelista på www.adlibris.com.

INGMANSON, INGER: KAN MAN ÄTA SÅNT?
INGMANSON, INGER: NATURENS LÄCKERHETER


Hej,

Är inte det olagligt att överleva i dagens sverige. Jag funderade över att leva i naturen på egen hand och upptäckte att då måste man bryta både mot allemansrätten och jaktlagen. Dvs döda vilt och hugga ner träd. Det är alltså olagligt att överleva i världen idag. Man får överleva i fängelse istället tills de väljer att döda en eller sätta en i arbete.

/Matterik.

Jaktlagen kan jag inte ett skvatt om, men allemansrätten tycker jag man borde kunna kringå, för det är väl bara att hitta en tillräckligt snäll markägare med ett överflöd av skog som inte bara kan ge en tillräcklig distans till flyg- och trafik-buller utan även tillgång till det virke och den ved man behöver.
Utöver en stadig byggnad så kan det väl egentligen inte gå så himla mycket ved för en person på ett år, om man eldar smart och inte nödvändigtvis måste elda med enbart huggen ved, jag syftar på allt bös som trillar ner från träden alltså.
Jaktlicens och sånt kanske behöver uppdateras och underhållas, men att få tillgång till jakt och fiske på samma mark som man lever på borde väl inte heller behöva vara olagligt!?

Jag kan tänka mig att en och annan säkert lägger armarna i kors för att vädra invändningar, men då vill jag bara understryka att den överlevnad jag syftar på och tror skulle kunna vara fullt möjlig trots allt innebär en och annan kontakt med nån eller några människor emellanåt då jag anser att det vore dumhet att helt isolera sig utan att dra nytta av det som trots allt kan underlätta för en. Man kan ju till exempel avtala med markägaren om att ett visst utfört arbete kan betalas med vissa tjänster. Exempelvis kan man röja och underhålla vissa ytor, räkna rovdjur och hålla koll på såna grejer eller föra journaler över vad som händer omkring en rent allmänt.

En av mina idoler är numera framlidne Richard Proenekke som levde i Alaskas vildmark större delen av året i nånstans runt 35 år. Det verkar för mig ha varit att leva så nära utopien som möjligt, men med den viktiga skillnaden att han först satsade en liten slant och dessutom såg till att ha en över till sånt som eventuellt kunde underlätta för honom i framtiden.

Men visst, jag har läst lite om den tänkta eskapaden här i forumet och håller med om att det nog är ett större företag än de flesta tror att ge sig ut i det vilda och överleva.

En tanke till bara:

När vi ändå pratar om överlevnad så kanske vi borde fundera på ordets egentliga innebörd. Är det kanske så att verklig överlevnad handlar om att arbeta med det man har på ett så smart sätt som möjligt och inte om att gå tillbaka till Hedenhös?
 
En tanke till bara:

När vi ändå pratar om överlevnad så kanske vi borde fundera på ordets egentliga innebörd. Är det kanske så att verklig överlevnad handlar om att arbeta med det man har på ett så smart sätt som möjligt och inte om att gå tillbaka till Hedenhös?

Du menar typ 'friluftsliv'?

Överlevnad här (på utsidan) handlar om att med kniv övertrumfa naturens nycker.

Brian Hildreth's Konsten att överleva är en bra bok.

Det mesta som finns med där har jag gjort,ung och dum->äldre och vis.


peter
 
Du menar typ 'friluftsliv'?

Överlevnad här (på utsidan) handlar om att med kniv övertrumfa naturens nycker.

Brian Hildreth's Konsten att överleva är en bra bok.

Det mesta som finns med där har jag gjort,ung och dum->äldre och vis.


peter

Oh nej, vad gäller friluftsliv tycker jag att det är upp till var och en hur bekväm man vill vara bara man värnar om och respekterar naturen.

Och självklart finns det situationer där man kan bli tvungen att utgå från noll vad gäller utrustning, men de som ger sig ut, om så bara i ett friluftsärende, utan kniv är nog få.

Någonstans läste jag ett toppenråd som jag gärna för vidare då jag försöker göra så själv.
Rådet löd nåt i stil med:
Testa en sak ur t.ex. en överlevnadshandbok varje gång du är ute så har du bättre på fötterna om du en gång hamnar i en skarp situation.
 
Hej,

Är inte det olagligt att överleva i dagens sverige. Jag funderade över att leva i naturen på egen hand och upptäckte att då måste man bryta både mot allemansrätten och jaktlagen. Dvs döda vilt och hugga ner träd. Det är alltså olagligt att överleva i världen idag. Man får överleva i fängelse istället tills de väljer att döda en eller sätta en i arbete.

/Matterik.

Vid en skarp överlevnadssituation kan man kringgå både allemansrätten och jaktlagen men i Sverige finns det knappast någon anledning att göra det eftersom var man än befinner sig så har man bilvägar inom en dagsmarsch. Att då påstå att man var tvungen att kringgå jaktlagen för att överleva tror jag kan vara svårt att bevisa. Kan väl möjligtvis gälla om man blivit strandsatt på en ö eller blivit skadad så att man inte kan gå, då tror jag säkert att det går att klara sig undan med eventuella jaktlagsbrott.

Att däremot planera en överlevnadssituation där man dödar djur innebär naturligtvis ett brott mot jaktlagen (även fiskelagen om du fiskar). Om du dessutom stannar på samma plats en längre tid så innebär det även "brott" mot allemansrätten. Brott inom parentes eftersom allemansrätten är en sedvänja, ingen nedskriven lag.

Om man vill planera en överlevnadssituation skulle jag satsa på att ha ett rörligt läger på statens mark samt se till att ha gällande fiskekort för området. Då behöver man inte bryta mot lagar samt att man får en överlevnadsövning som är ganska verklighetstrogen eftersom man antagligen rör på sig i en överlevnadssituation för att hitta bebodda trakter. Dessutom är det lättare att få mat genom fiske än genom jakt, åtminstone för nybörjaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sajberjohan Bok om Samer Överlevnad 9
Kristian24 Bok Överlevnad 1
shithead Bok som kan anbefalas! VILLMARKSBOKEN Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar