Bohusleden Maj-Juni?

Norra delarna av bohusleden är ju nästan fjällaktigt.Höglänt utan mycket bebygelse.Så där är det rinnande vattnet hur bra som helst.
Tar man från sjöar så ta från uddar och inte stillastående vikar.
Du ser ju på kartan ungefär hur det ser ut i omgivningarna , är bäckvattnet lerigt så är det antagligen från jordbruks/åkermark och då får man ju verkligen koka det och sen köra igenom kolfilter.Dom ställena har du dock inte i nån omfattning längs bohusleden
Så proviantera från skogsbäckarna

Koka eller dra i klortabletter ändå - man vill ju inte loosa några dagar spyende.Så kör jag , sen om vattnet är lite grumligt så har jag vattenringssugrör också.

Vattnet är noll problem längs leden.Kustleden,soteleden m.m som är sjöfattigt har dock gett mig massiva problem den varma sommaren 2014 när bäckarna var utorkade.
Jag hade vattenförbrukning på 6-6,5L per dygn men det fanns inget vatten så jag fick bära så mycket i en redan 28kg ryggsäck...tjoho
Bönnernas hade ju också sinat när jag snackade med dom.

Du har hur mycket vatten av hur bra kvalite som helst tillgängligt

Nästan fjällaktigt njaaaaaa! ;) Funderar på att införskaffa ett filter på direkten är segt att hålla på och koka.

Det är ganska onödigt med ett filter där , skåneslågland,skaraslätten och andra jordbrukstäta ställen där är det väl bra.
Höjder överallt och vattnet som kommer i en bäck från en hög punkt är fjällbäcksvatten - haha.

Jag kör bara dricksvattnet isfall genom filter efter klorning/kokning.Om det är lite grumligt/humusfärgat mest för smakens skull

Två för 20£
http://www.thebushcraftstore.co.uk/...r-filter-system---multiple-options-2866-p.asp

Räcker länge om du inte kramar vätskan ur en kokskit och sörplar i dig.

Jag gick en liten del av Bohusleden för 2 år sedan. Och funderade på just detta med vatten. Borde läsa mer om det men inte orkat än.

När man hittar rinnande vatten i skogen, så kan det ju ändå vara från en "nästan orörlig" pöl till en annan. Massa vitt skum osv runt om. Är detta vattnet ändå ok att dricka så länge man bara kokar det? :)

Gick Svartedalen, Kungälv -> Vägen mellan Ucklum till Lilla Edet typ

Det är ju helt lungt och dricka.
Det är ju inte orörligt om det rinner mellan två orörliga pölar.Däremot efter regn kan det ju bli så och därmed kanske inte det bästa.
Det där vita skummet betyder inte skit - bara och dricka.

Som sagt så kokar man vattnet eller klorar det.
Sen kan man använda ett kolfiltersugrör för och få bort humussmak eller så.

Det är ju helt lungt och dricka.
Det är ju inte orörligt om det rinner mellan två orörliga pölar.Däremot efter regn kan det ju bli så och därmed kanske inte det bästa.
Det där vita skummet betyder inte skit - bara och dricka.

Som sagt så kokar man vattnet eller klorar det.
Sen kan man använda ett kolfiltersugrör för och få bort humussmak eller så.

Okej, va bra :) Finns det någon viss längd man ska koka det eller räcker det med att vattnet når 100c?

Förstod inte riktigt vad du menar after renget?

Hej! Istället för att starta en helt ny tråd, tänkte jag ställa frågan här då den gäller Bohusleden just under den nämnda perioden.

Tjejen och jag tänker spendera en vecka längst med leden, i början på juni. Vi har ingen direkt vana av att vandra mer än att vi har gått lite dagsturer osv.

Min fråga gäller främst vilka etapper ni kan rekommendera. Vi räknar med att gå minst 1 mil om dagen. Finns det några extra fina etapper som kanske rent av hänger samman och skulle passa för en vandring på ca 7-8 dagar?

Varma hälsningar.

Skrev ju lite innan om det men spana in sträckan Uddevalla-Strömstad och vice versa.

Notera även lägena för enkel kollektivtrafik (aka tåget) samma sträckning vart du kan kliva ur leden när tiden tar slut.
Småvägarna har dassig kollektivtrafik.Så det är inte bara att kliva ur buskarna och tro det går en buss det närmaste halvåret - kan bli främlingslegionens dödsmarch på 49.5km på 21 timmar eller taxi.
Haha

Är det vardagar och när skola existerar kan man tydligen åka med skolbussar på nått sätt enligt en hög med yngre tjejer som stoppade mig när jag fick gå efter en episk tråkig landsväg , frågade även ett lokalt bysnille efteråt och han sa att man kunde lifta med dom också.
Ingen garanti dock

Hej! Istället för att starta en helt ny tråd, tänkte jag ställa frågan här då den gäller Bohusleden just under den nämnda perioden.

Tjejen och jag tänker spendera en vecka längst med leden, i början på juni. Vi har ingen direkt vana av att vandra mer än att vi har gått lite dagsturer osv.

Min fråga gäller främst vilka etapper ni kan rekommendera. Vi räknar med att gå minst 1 mil om dagen. Finns det några extra fina etapper som kanske rent av hänger samman och skulle passa för en vandring på ca 7-8 dagar?

Varma hälsningar.

om ni vill ha mer vildmark, kolla allt norr om kungälv, dvs svartedalen uppåt (som troy skrev). ni kan ta tåget till strömstad och vandra ned. exit options är då bara uddevalla och kungälv. om ni vill vara mer flexibla och kunna bryta när som så kan ni starta i andra ändan söderut och vandra uppåt. mycket blandat, hus och skog, men kanske bättre om ni aldrig har varit ute en vecka tidigare. hemsidan har all information

Anslutningar till/från Bohusleden

Hej!

En liten fråga som jag inte riktigt kan få grepp om.

Vet ngn hur kollektivtrafiken fungerar vid vandringar norrut ifrån Vättlefjäll. Mer exakt från Grandalen (Etapp 7), Bottenstugan (Etapp 8), Lysevatten (Etapp 9) - främst under helger?!

Tack på förhand!

Hej!

En liten fråga som jag inte riktigt kan få grepp om.

Vet ngn hur kollektivtrafiken fungerar vid vandringar norrut ifrån Vättlefjäll. Mer exakt från Grandalen (Etapp 7), Bottenstugan (Etapp 8), Lysevatten (Etapp 9) - främst under helger?!

Tack på förhand!

Kollat vasttrafik.se?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christian1 Promenad Bohusleden 31:Maj Vandringsleder 10
filipjonsson Vindskydd bohusleden etapp 9 I Svartedalen? Vandringsleder 3
veni Bohusleden har fått en ny hemsida Vandringsleder 21
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Vandraren_83 Bohusleden Vandringsleder 29
chilehead karta över Bohusleden Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
volodymyrp Water in the nothern part of Bohusleden Vandringsleder 1
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Swedane 1 dygn på Bohusleden, hvor? Vandringsleder 0
Frökenfriday Pilgrimsleden lödöse-Skara Vandringsleder 1
frime Finaste sträckan på Bohusleden? Vandringsleder 5
_jenny Bohusleden norr om Kungälv Vandringsleder 8
DKMike Bohusleden/sikker parkering Vandringsleder 2
DKMike Hvilke er de bedste etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
DKMike Myg, knot på Bohusleden og rundvandring ? Vandringsleder 1
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
AndreasE Bohusleden hotad? Vandringsleder 27
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
mikaelbe Etapplängder Bohusleden Vandringsleder 2
friskus5 Bohusleden på Lördagar (V.a Götaland) Vandringsleder 4
dokny Bohusleden Vandringsleder 0
SiljeA Bohusleden - rundtur mulig? Vandringsleder 4
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
Christian1 Heldagsvandring - Bohusleden Vandringsleder 14
jonny69 Bohusleden Vandringsleder 5
bigfoot Intryck av Bohusleden? Vandringsleder 9
Ullarulla Buss/Vindskydd, Bohusleden etapp 6, 7 o 8 Vandringsleder 0
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
Vättlefjäll Kartor Bohusleden Gbg-Uddevalla/Strömstad Vandringsleder 8
djwalle bohusleden! Vandringsleder 2
Superolle2 Bohusleden? Vandringsleder 6
Katta Skjuts till Bohusleden på fredag? Vandringsleder 1
Strevert Bohusleden, Foton, rastplatser, smultronställen Vandringsleder 12
___tobias___ bohusleden kort tid.. Vandringsleder 7
KarolinaS Bohusleden norra delen Vandringsleder 5
vispen bohusleden Vandringsleder 12
KarolinaS Fina sträckor på Bohusleden? Vandringsleder 13
kus Bohusleden Vandringsleder 8
bash Bohusleden någon?? Vandringsleder 8
lgniklas Vildmarks- Bohusleden Vandringsleder 2
sb_stefan Bohusleden Vandringsleder 19
ratatosk Bohusleden & låglandsleder i Norge Vandringsleder 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg