Bo i fjäll under ca 1 månads tid?

Surgubbar...

...finns tyvärr också på Utsidan...

Det skulle vara bra att veta vilka fjäll du har närmast till, eller vilka fjäll du tänker dig, för att kunna ge mer specifika råd. Det finns flera områden där man verkligen kan känna ödsligheten, storheten och skönheten till fjälls och ändå ha skapligt nära till säkerhet i form av stugor och möjlighet att fylla på matförrådet.

Det är t ex bra att veta om du vill ha mobiltäckning.
Kan du orientera och läsa karta?
Vill du enbart följa led?
Vill du förflytta dig från A till B eller kan du tänka dig att göra dagsutflykter från A?

Fundera vidare och återkom.
Låt drömmen leva!

HåkanF

Klart att det går!

Med rätt förberedelser kan du klara en månad men precis som andra skriver tycker jag inte du ska bli missnöjd om det blir en, två, tre eller fyra veckor.

En bra grundplan kan vara att planera fyra stycken veckoturer på raken. Då har du har möjlighet att vara ute en hel månad men också möjlighet att korta ner om det går åt pipan eller blir långtråkigt. Precis som andra skriver blir det väldigt tungt att bära för mer än 2 veckor även om man lever på frystorkad mat. Så med 4 veckoturer fyller du på allt eftersom, antingen med förköpt eller genom att handla.

Oavsett om du ger dig ut helt själv eller med sällskap kommer det garanterat finnas någon hemma som oroar sig. Se till att planera in sätt där du vet att du kan rapportera in att allt är ok med några dagars mellanrum. Jag säger detta redan nu då det kan bli svårt att lägga till det på en redan spikad rutt. Mobiltäckningen är oftast dålig i fjällmiljö, räkna inte med operatörernas täckningskartor utan lita bara på platser där andra testat och uppger att det fungerar.

Lite svårt att veta exakt vilken erfarenhet du har jag tycker dock inte du ska stoppa planerna även om du inte sovit en enda natt utomhus. Det finns gott om tid innan sommarlovet att förbereda sig. Berätta gärna lite om dina förutsättningar.

Vad gäller eventuella prylar som behöver köpas, det är lätt att hamna i prylmani och bara tro att man klarar sig med det bästa (jag är ganska bra på det själv). Det behövs absolut inte, vissa saker ska man helt klart lägga extra vikt vid då de annars blir en svårare tur men låt dig inte nedslås av friluftsbutikernas mastiga prislappar. Du behöver inte köpa en enda pryl därifrån.

Bor du i en större stad så gå mycket på second hand, där kan du ofta köpa kläder och utrustning för 90-60% lägre pris utan att göra avkall det minsta på kvalité. Samma sak med begagnat på nätet. Kolla gärna här på utsidan vilka saker som fungerar och inte. Du kan säkert låna mycket utrustning av vänner och familj. Vad gäller, tält sovsäck, liggunderlag, ryggsäck, kök och kängor. Dessa är de prylar som jag skulle säga är de viktigaste. Försök att säkra tillgången på de först så att du han chansen att testa dem ordentligt innan du ger dig ut.

Lycka till!

O vad härligt! Tänk om man hade tid att göra som du. En plan som dök upp i mitt huvud var den här; vandra kungsleden! Fast stanna 2-3 nätter i närheten av varje stuga. Upptäck omgivningen, gå på dagsturer. I stugorna brukar det finns en pärm med tips på dagsutflykter. När jag läst de har jag ibland önskat att inte själva leden varit vandringen utan alla små avstickare - till toppen i närheten, vattenfallet en bit bort, de häftiga stenformationerna runt hörnet. Då har man närhet till folk om man vill, kan fylla på förråd vid behov, osv. Och så skickar man proviant till de ställen som har bilvägskontakt som man korsar. Då har man en tydlig led att följa, kan krypa in i ett hus när vädret trilskas eller man inte orkar med tältet längre. Finns också med jämna mellanrum tillfälle att avbryta om man fått nog. Kan kännas tryggt med folk i närheten, själv brukar jag längta efter någon att prata med efter en tre-fyra dagar.

Suck...tänk om man fick göra som du...

Satan så mycket svar man fic, härligt att alla är så positiva och hjälpsamma! Blir för mycket att svara var och en så kan ge svar till de frågor och funderingar som de flesta frågat!

För det första så har ni rätt med att det räcker med mycket mindre än 1 månad! Jag har aldrig fjällvandrat förut och vet inte ifall man kan hålla till nära där det finns stugor/läger eller vafan som helst ;) Låter som det verkar gå att köpa käk enligt er på sånna ställen eller har jag fel? Vill dock inte betala för stuga eller campingplats då jag måste stjäla pengar ifrån mina föräldrar, jävligt oförskämt o riktigt idiotiskt att göra men kan seriöst inte motstå att dra dit.. Som sagt vill inte spendera deras pengar för grovt! :/ Vill helst inte ha kontakt med dom för de kommer bara försöka få hem mig och då poppar skuldkänslor in i bilden, vill dit för att njuta av livet!

Är som sagt nybörjare inom detta, det enda som fattas är lite kunskap och planering så ska det nog funka fint hoppas jag :)!

Vandra efter led låter även härligt så ni kan gärna tipsa om några sådana ;)
Det här blev riktigt rörigt och har nog inte gett er tillräkligt mycket info, det blev så mycket svar så jag inte vet vad jag ska svara på xD

Vålådalen

Ett alternativ om du vill kunna ta buss då och då till en affär utan att åka buss halva dagen är Vålådalen. Du åker till Undersåker i Jämtland, tar bussen till Vålådalen. I Vålådalen finns en fjällstation, markerade leder ut på Jämtländska fjällen och markerade leder till olika STF stugor med matförsäljning. Men utbudet i stugorna är klart mer begränsat och dyrare än i affär om du inte vill spendera mer pengar än nödvändigt. Minns dock att det är tidskrävande och kostsamt att frakta ut maten till stugorna på vintern med skoter. I den vinkeln är det en suverän service att hitta en chokladkaka mitt på fjället. Men det finns inga färska varor (frukt o grönt). Undersåker har en mataffär med det mesta, ett stenkast från stationen.

Ned sänkt i en kall bäck håller mat längre än man tror. Se till att det är vattentätt mot maten bara. Knyt fast kärlet i stranden så du slipper obehagliga överraskninar.

Vill du träffa människor då och då, tälta i närheten (ett par km bort kan vara lagom, då kostar det inget) av en stuga eller led. Vill du komma in och nyttja värme, kök, torkmöjlighet kan du lösa dagavgift vid en stuga. Bra att veta om du eller din utrustning drabbas av mycket regn. Vissa stugor har bastu..... Vill du vara mer ensam, gå in i Vålådalens skog. Vacker och relativt obesökt. Eller andra områden utan leder. Men du behöver karta, kompass och lite kunskap om orientering om du lämnar lederna. Vid stugorna finns stugvärdar som gärna svarar på frågor som kan uppstå. De är ofta vana fjällmänniskor.

Mobiltäckning..... Stäng av telefonen eller lämna den hemma så gör det inget att det finns master i Jämtland. Skulle olyckan drabba dig finns det nödtelefon i stugorna som går till polisen.

Samma stugsystem finns i Lappland, de platser som är lämpliga stt ut gå ifrån är Gällivare eller Kiruna. Tågen går dit, dry finns bussar ut till fjällen under "turist"tid. Dock längre buss resor till affärer. Är övertygad om att det finns fler ställen där detta koncept fungerar. Tänker på tex Hemavan, men har inte varit där för att veta säkert.

http://www.lanstrafiken-z.se buss till vålådalen

http://www.ltnbd.se/tidtabeller/31/0/ buss lappland

http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/ svenska turistföreningen (STF)

Lycka till

(Som nybliven mamma kan jag önska att du på nåt sätt meddelar dina föräldrar vart (område) de ska/kan tänka under tiden du är borta, inte exakt om du inte vill, men nån form av hint om fjällen hade nog uppskattats....)

Satan så mycket svar man fic, härligt att alla är så positiva och hjälpsamma!

[ ... ]

Vill dock inte betala för stuga eller campingplats då jag måste stjäla pengar ifrån mina föräldrar, jävligt oförskämt o riktigt idiotiskt att göra men kan seriöst inte motstå att dra dit.. Som sagt vill inte spendera deras pengar för grovt! :/ Vill helst inte ha kontakt med dom för de kommer bara försöka få hem mig och då poppar skuldkänslor in i bilden, vill dit för att njuta av livet!

Hej igen!

Då skulle man alltså ta ditt ordval om att "rymma" till fjällen bokstavligt?! Jag uppfattade ditt inledande inlägg som att din fjällvistelse var sanktionerad av dina föräldrar, men jag hade inte svarat lika odelat uppmuntrande om jag visste. Mina råd får stå kvar, de funkar oberoende om du har dina föräldrars samtycke eller inte, men som (möjligtvis tråkig) vuxen och förälder till eget barn vet jag att jag skulle bli orolig om han bara skulle dra utan vidare. Så i tillägg till det jag skrev tidigare tycker jag att du ska på något vis involvera dina föräldrar i projektet. De är trots allt målsmän och ytterst ansvariga för dig. Bättre att de får ha lite koll än att bli oroliga och överreagera och blanda in polis, fjällräddning och missing people och gudvetvad.

Sammanfattningsvis, det blir förhoppningsvis grymt skönt för dig att göra din fjälltur. Och det blir säkert ännu bättre om du med gott samvete kan ligga i tältet och gona dig utan att ha dåligt samvete gentemot dina oroliga föräldrar. Hoppas det går vägen för dig.

/ F

Det finns ju flera olika aspekter att se på det hela.

Tittar man ur "uthållighetssynpunkt" så är det väl bara maten och eventuellt bränsle som är problemet.
Kläder och utrustning håller ju mer än en månad vid normalt slitage, att upprätthålla hygienen är inte så svårt. Att proviantera längs vägen är en möjlighet, men priserna i fjällen är inte direkt de du är van vid från ICA hemmavid.

Att fiska för att dryga ut maten fungerar ju bara till viss del. Fisk ger rätt dåligt med kolhydrater och för en bra kosthållning behöver man ju i de flesta fall också äta grönsaker och lite annat (och det är svårt att fiska upp). Är man inte duktig på att fiska ska man ju heller inte räkna med att få nån fisk.

Tittar man ur "säkerhetssynpunkt" så finns det många fler farhågor. Tänk om du ramlar och bryter benet ute i vildmarken? Du ska vara borta en månad så det dröjer kanske 4-5 veckor innan nån börjar sakna dig. Och hur ska de då veta var du befinner dig?

De flesta som har kommenterat i tråden låter som de tar för givet att du är vuxen, men ditt senaste inlägg indikerar att så inte är fallet. Vad har du för kunskaper kring akutsjukvård? Känner du själv dina begränsningar? Hur fungerar ditt omdöme vid lågt blodsocker?

Du ska vara borta en månad så det dröjer kanske 4-5 veckor innan nån börjar sakna dig. Och hur ska de då veta var du befinner dig?

Eftersom han ska rymma hemifrån så kan vi nog räkna med att folk börjar leta efter han inom 2 dagar. Och han vill då troligen inte heller att nån ska veta var han befinner sig.

Bombi Bitt och jag

"Min vagga vaggade i Tosterup i Färs härad av Malmöhus län. Min fader var stins i Tosterup. Mina föräldrar voro goda och ömma. Jag var en vanartig son."

Berömd inledning av en gammal klassisk bok som jag osökt kommer att tänka på...

Vi är många som vill rymma hemifrån!

jag kommer osökt att tänka på han som skulle tälta i uppsala i höstas samtidigt som han skulle läsa fysik. en lång tråd. någon som vet hur det gick?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
loljonas Tälttur fjäll med mycket kort gångsträcka Fjällvandring 12
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
elinalicia En kortis i norska fjäll? Fjällvandring 2
Ramuu Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg? Fjällvandring 6
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
arvidl Tips på barnvänligt fjäll i Västerbotten Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
Fjällvinden Berg eller fjäll ??? Fjällvandring 7
ancaja tips på info om flerdagarstur i fjäll/fjord-Norge Fjällvandring 6
Roxendal 5-6 dagar i Norska fjäll Fjällvandring 7
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
venilute idre fjäll Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Elvah Fjäll i skåne? Fjällvandring 11
niklaz Närmaste fjäll i Norge från Stockholm (med bil) Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
camoscio inga fjäll iår? Fjällvandring 11
szvinto Folktomma fjäll Fjällvandring 15
idahelleberg Tipsa mig om fjäll! Fjällvandring 11
otterhall tur på Dovre fjäll - Norge Fjällvandring 0
niklaz Fjäll eller fjällkänsla närmast Stockholm för helgturer? Fjällvandring 4
vandrarmedhund Klövja med hund i fjäll Fjällvandring 15
Virrhönan "Den tyske fjäll-uteliggaren" Klaus Fjällvandring 20
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
jonny69 fjäll nära gbg Fjällvandring 17
henrik.sandstrom Vägförbindelser upp på fjäll? Fjällvandring 24
Herr Nilsson Stockholms närmaste fjäll? Fjällvandring 11
fafner Skogs/fjäll-vandring med hund? Fjällvandring 0
majjen Okända fjäll Fjällvandring 9
tassemark Fjäll-litteratur att "drömma" till Fjällvandring 21
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
niclasehn Fjäll och vildmarksutbildning? Fjällvandring 3
niben Att byta från Fjällvandring till bara Fjäll? Fjällvandring 7
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
oeriksson Fjäll-läget i september Fjällvandring 6
istjej Sugen för fjäll helg 9/10 augusti Fjällvandring 0
björner Kulle, berg eller fjäll? Fjällvandring 22
il C web-kameror i norska fjäll Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg