Bo billigt på fjällvandring?!

avslutad210712

Gäst
.......
Sen är själva exploateringsfrågan värd ett par doktorsavhandlingar, men vi kan väl komma överens om att alla är välkomna till fjällen (och till Sverige, ja överallt!) oavsett om vi inte delar deras åsikter.
......

I landet lagom skall alla vara välkomna överallt. Kan man inte ta sig in i Sarek på egna ben så bör man bygga fjällstationer där och ordna transporter dit och då helst vägar så man (läs alla) kan åka bil eller husbil. Varför skall Sarek vara förbehållet för de som orkar och ids.

I samma anda så bör alla också vara välkomna på krogarna runt Stureplan och vakterna skall såklart inte få vägra någon tillträde som inte passar in utan alla oavsett ålder (över 18 alltså), utseende eller bankkontots storlek skall få tillträde.

Jag tycker att det låter sympatiskt att premiera folk med seriöst friluftsintresse, eftersom det förmodligen bättre gynnar fjällmiljön på sikt. Hur kan man göra det på ett bra sätt? Kanske någon form av lojalitetssystem? En generös rabatt om man samlat stämplar från fler än X fjällstugor? På så vis kunde man ju låta stekarna betala dyrt för sin champagne, samtidigt som man bevarar den mer naturinriktade fjällturismen. Något att klura på.

Tycker inte att det handlar så mycket om pengarna i sig utan att man blir påtvingad en "standard" som man inte kan välja bort om man vill bo inomhus och vara nära Kebnekaise.

Det man gör är

1. Bygg en vanlig fjällstuga med läge så att den kan användas för toppturer. Helt vanlig stuga för oss som nöjer oss med och föredrar den standarden. Är inte mot att STF har en kassako för företagsgäster så länge det finns alternativ för oss som vill ha gemenskapen i en vanlig stuga.

2. Förbjud helikoptertransport till fjällstationen för friska människor. Det är max 3-4 timmars gång. Givetvis så ska människor med handikapp få använda helikoptern för att få komma ut och se fjället.

Kaj, måste nog svara nja på den. Visst så har alla rätt att vistas i fjällen, och självklart så förespråkar jag respekt. MEN jag tycker att de med något sorts friluftsintresse har företräde i fjällmiljön. Och nu menar jag inte att man måste vara en erfaren "skogsmulle", utan helt enkelt att man tycker om naturen vilket många där inte verkar göra. De skulle lika gärna kunna gå upp med skygglappar så länge de kan säga i fikarummet att de bestigit berget.

Men jag upplever en stor skillnad mellan Keb och de andra fjällstationerna. Kebne gör ju ett medvetet val vilka man ska underlätta för. Vandrarna kommer förbi iallafall, så dom behöver de inte bry sig om. Och vips så är hela stället ett vi och dom.

Anna. Om du vill just till Kebne, ta en natt där när du vill upp på toppen och sen tar du någon natt i Tarfala och kanske en natt i Singi. Tarfala är helt underbart, och med mysig stuga och trevlig stugvärd. Där kan antingen bara sitta på en sten och titta en hel dag, eller ta någon av topparna brevid (som är minst lika häftiga som Kebnekaise).

Jag upplever att vanliga STF stugor generellt är väldigt mysiga, med oftast trevliga stugvärdar och en fin gemenskap bland besökarna.

Ett annat alternativt om du vill till Lappland och bo bekvämt är ju att åka till Saltoloukta och utgå därifrån. Sen gå ner till STF Aktse och göra någon dagstur därifrån. Vid Aktse kommer du lätt till Skierfeklippan och så kan du göra dagstur i Rapadalen (sarek).

TACK IGEN! Rörd av er hjälpsamhet. återkommer i kväll ;)

(---)
1. Bygg en vanlig fjällstuga med läge så att den kan användas för toppturer. Helt vanlig stuga för oss som nöjer oss med och föredrar den standarden. Är inte mot att STF har en kassako för företagsgäster så länge det finns alternativ för oss som vill ha gemenskapen i en vanlig stuga.

2. Förbjud helikoptertransport till fjällstationen för friska människor. Det är max 3-4 timmars gång. Givetvis så ska människor med handikapp få använda helikoptern för att få komma ut och se fjället.

Jag har inget att invända mot något av förslagen, men det finns två problem: det första förslaget kostar pengar, och det andra förslaget kommer att dra bort en stor del av STF-s inkomster från Kebnekaise... dvs två åtgärder som tillsammans är klart negativa för STF-s ekonomi. Hur ska man lösa det?

On-topic: kan man övernatta i fjällen med enklare utrustning? Eller måste man ha ett dyrt tält? Om man kan klara sig på enklare grejor så finns det ju helt klart en möjlighet till billig övernattning. Hur är det med militära överskottsgrejor? En mindre glamorös, men fungerande lösning är att ta dagsturer från vägslut och sova i bilen, om man har en sådan.

1. Nja, det är väl möjligt. Men som läget är nu så väljer många som kommer in från en tur att sova sista natten i tält istället för att ta en avslutning inomhus. Så det skulle nog öka antalet nattgäster totalt sett, även om det så klart kostar att bygga en stuga.

2. Man klarar sig säkert med väldigt enkla grejer i de flesta situationer. Men tält/inomhus valet är inte alltid en pengafråga. Jag har väldigt bra utrustning, men tycker att det är trevligt att ta in på stuga om man ändå avslutar dagen i närheten.

Till TS: Måste det just vara norra Sverige? Om du inte vill tälta för att hålla nere vikten och bo billigt, vandra i Finland istället. Det finns många fina vandringsleder där och stugorna är gratis. Visst har du inte så höga berg men det är fint ändå. Stugorna är av enklare typ men har allt nödvändig utrustning förutom matrass. En uppblåsbar liggunderlag typ exped (den med illgul färg) som jag har väger max 500gr och är rätt så bekväm till och med för mig som har ont i ryggen.
Mvh. Veni

Med småbarn i bilden har jag några gånger hyrt stugor på olika skidorter (ex via skistar) på sommaren. Mycket billigare än fjällstugorna (per natt räknat). Trodde inför första vandringen att jag skulle störas otroligt av de "öppna sår i naturen" som nedfarterna måste vara men de ser faktiskt ut mera som mycket sluttande gräsmattor. Och visst finns det härliga vandringsområden även vid skidorterna! Ex http://www.visf.com/. Eller kanske Åre?

Utvecklingen för STF

Många av de gamla STF:arna skulle vända sig i sina gravar om de såg vartåt utvecklingen är på väg idag.
Det går allt sämre (ekonomiskt) för STF s fjällverksamhet eftersom man under många år låtit fjällstugorna förfalla och nu kommer smällen med stora renoveringsbehov. Man sålde bort Kvikkjokk och valde satsa slantarna på andra anläggningar söderut, nu säger ett ryckte att man kanske vill avyttra fler fjällstugor som inte har så stor beläggning eller som har stort renoveringsbehov.
Stugorna Pieskehaure och Vaimok ligger visst risigt till, samt pratas det även om att låta Alesjaure återgå till länsstyrelsen och då kanske vidare till samerna.
STF håller helt enkelt på att byta färdriktning och satsar i stället på hotellverksamhet i städerna eller turistorterna typ Åre, men man vill gärna kalla dem för vandrarhem.
Jag tror helt enkelt att det är för dåliga kunskaper om fjällverksamheten där nere bland de styrande i stf,s ledning... eller ??

Alternativa vägen till Nikka

Hur hittar man denna bakväg? Hur lång/svår är den?

Man måste följa kartan, det är ingen led även om det faktiskt finns en del rösen här och var.

Man börjar med att gå rakt upp över berget, vilket är lite jobbigt, men man kan sicksacka lite. Sen är det lätt utför hela vägen. Det är väldigt lätt att hitta, så fort du rundar 1626 så ser du vilket riktning du ska hålla.

Efter renvaktarstugan finns en platå som man bara följer runt fjället, tills man kommer till sjöarna vid 940 där det finns väldigt fina tältplatser. Därifrån är det riktig stig ner till vanliga leden.

Det är inte alls svårt, men att gå Fjällstationen-Tarfala-Till sjöarna 940 var en rätt jobbig dag.

Bilagor

• Tarfalaalt.jpg
    Tarfalaalt.jpg
    154.5 KB · Visningar: 573
Man måste följa kartan, det är ingen led även om det faktiskt finns en del rösen här och var.

Man börjar med att gå rakt upp över berget, vilket är lite jobbigt, men man kan sicksacka lite. Sen är det lätt utför hela vägen. Det är väldigt lätt att hitta, så fort du rundar 1626 så ser du vilket riktning du ska hålla.

Efter renvaktarstugan finns en platå som man bara följer runt fjället, tills man kommer till sjöarna vid 940 där det finns väldigt fina tältplatser. Därifrån är det riktig stig ner till vanliga leden.

Det är inte alls svårt, men att gå Fjällstationen-Tarfala-Till sjöarna 940 var en rätt jobbig dag.

LITE jobbigt? Det tar rätt många timmar att ta sig den korta biten från tarfalastugan upp till toppen trots att det fågelvägen inte är många hundra meter. Om man dessutom har rejäl packning, vädret inte är perfekt och stenarna hala så skulle jag säga att "lite jobbigt" och "inte svårt alls" är en kraftig underdrift. Men visst allt är relativt...

LITE jobbigt? Det tar rätt många timmar att ta sig den korta biten från tarfalastugan upp till toppen trots att det fågelvägen inte är många hundra meter. Om man dessutom har rejäl packning, vädret inte är perfekt och stenarna hala så skulle jag säga att "lite jobbigt" och "inte svårt alls" är en kraftig underdrift. Men visst allt är relativt...

Jag upplevde det inte så. Klockade inte, men mer än 1 timme tog det nog inte. Jag hade med mig min far på 58 år som avslutade sin första riktiga fjällvandring och hade varit ute 8 dagar.

Efter stigningen så är det lätt terräng, utan tekniska svårigheter. Naturligtvis är det lättare att gå på stor led som Kungsleden, men skulle faktiskt klassa det som "inte svårt alls" ändå.

Vad är en rejäl packing är för dig vet jag inte, men för mig så väger väskan max 6-7 kg i slutet av en vandring med bara någon dags mat kvar.

Självklart blir allt svårare och jobbigare vid dåligt väder, det är väl inget med det. Jämfört med att gå västra leden upp på Kebnekaise eller liknande så är det här en lätt stigning enligt mig.

När man går i stigningen så får man en underbar utsikt över massivet, så det är naturligt att pausa ofta och njuta av utsikten.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aeke Hund Abisko-Nikkaloukta, fiska/meta, Trianga dyrt/billigt? Fjällvandring 28
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg