Bo billigt på fjällvandring?!

Vänta med Kebnekaise och ta något närmare istället denna gången, så blir det billigare, både med resa och boende. Boendekostnaden i ex. jämtlandsfjällen är inte lika stor.

Tack för din omtanke. Gjorde triangeln förra året. Jag KAN göra det enkelt och ta mig tillbaka till Sylarna, där jag känner både personal och möjligheter. Men hm. Jag vill ju hellre till djupaste norrland (slutstationen är förresten nordkapp). En dröm sen barnsben ;)

Tack för tipsen Christoffer! Mycket tänkvärt. De där stugorna runt om vet jag absolut ingenting om. Finns det pentry i dem? Toa? Kylskåp? Eller är det bara ett tak och fyra väggar? Låter som en plan att ta sig dit.

http://www.svenskaturistforeningen....STF-Fjallstuga-Tarfala/Om-anlaggningen1/Logi/

Jag kallar nog det för ett "pentry". Toa ja - men i form av utedass. Kylskåp tror jag inte, men utetemperaturen är högst troligt nära kylskåp eller under stora delar av dygnet...

Hej fina själsfränder!
Jag bor i Eskilstuna (Mälardalen) och är på G upp till Keb. Känner mig helt knäckt. Hade tänkt att ta varianten "bära så lite som möjligt", bo på fjällststionerna och laga mat i pentryn. Döm om min förvåning när det kostar 460 kr per natt i "ospecade" rum på kebstation. Då får jag väl tälta tänkte jag, men då är serviceavgiften 200 kr per dag! Eftersom jag saknar ett fjälltält blir plötsligt resan i fantasisummor. Och i ALLRA värsta väder kommer jag ju ändå att flytta in. Vilket betyder nya avgifter. Jag sitter och skrattar högt för gråta orkar jag inte. Har NI något tips eller trix som har funkat för er i liknande sits? Jag behöver bollplank ;)
Tack <3

Ni kan inte bo i Singi då och ta en dag på Keb bara? Det är mysigt i Singi och inte så långt bort. Keb är som ett hotell mitt i Stochkolm ändå så där är det inte någon fjällkänsla att bo hur som helst. Kollade på webben och plats i flerbäddsrum på Keb är listat som Bädd: från 395:- /person +100 om du inte är medlem.

Ni kan inte bo i Singi då och ta en dag på Keb bara? Det är mysigt i Singi och inte så långt bort. Keb är som ett hotell mitt i Stochkolm ändå så där är det inte någon fjällkänsla att bo hur som helst. Kollade på webben och plats i flerbäddsrum på Keb är listat som Bädd: från 395:- /person +100 om du inte är medlem.

Jo för fasen, klart jag kan! Kylskåp (ute), toa och pentry räcker väldigt långt. Sen får man ju hoppas att det finns en madrass, eller så ligger jag 100 ggr hellre på ett golv på mitt liggunderlag än i ett tält. Allt detta kan väl inte vara gratis?!

Jo för fasen, klart jag kan! Kylskåp (ute), toa och pentry räcker väldigt långt. Sen får man ju hoppas att det finns en madrass, eller så ligger jag 100 ggr hellre på ett golv på mitt liggunderlag än i ett tält. Allt detta kan väl inte vara gratis?!

STF's stugor i fjällvärlden är definitivt inte gratis, pris per person i högsäsong är 360kr per natt (+100kr om du inte är medlem) även om sängplatserna är slut och bara madrass på golvet återstår. Du tjänar snabbt ihop ett tält;)
http://www.svenskaturistforeningen....STF-Fjallstuga-Singi/Om-anlaggningen1/Boende/

Tack för tipsen Christoffer! Mycket tänkvärt. De där stugorna runt om vet jag absolut ingenting om. Finns det pentry i dem? Toa? Kylskåp? Eller är det bara ett tak och fyra väggar? Låter som en plan att ta sig dit.

Till er som rapporterar om lyxsemestrar på Keb station; jag har anat att detta är vad som kan dyka upp. Pratade med dem idag och fick en fråga nästan direkt om jag ville hyra helikopter. Och störa omgivningarna?! Tror inte det. Samma intryck av storulvån, efter förra årets jämtlanstriangel. Heltokigt. Sylarna var det enda stället som jag upplevde genuinitet. Så då vet jag, att till Keb station vill jag inte (många tack). Men jag borde kunna förbereda mig utan för mycket vikt för boende i de där stugorna :)

Tack igen!
Fjällstugorna är urmysiga, essensen av fjälliv när man inte har tältet med sig. De har kök med gasolplattor och porslin. Men kyl tror jag inte det finns, de brukar inte ha ström i stugorna. En del stugor har källare och gasolkyl men jag vet inte hur man kan få förvara saker i dem eller hur det är i Singi men det kan ju STF svara på om ingen här vet. Själv har jag haft med mig lit färskgrejer som jag lagat första dagen och ibland haft en kylklamp och tidningspapper om så det hållt sig även till morgonen men annars får man försöka hitta alternativ.

Här har du Singi http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Lappland/Fjallstugor/STF-Fjallstuga-Singi/
Priserna är dock inte så där megalåga där heller men man får då mer mys för pengarna.
15/2 - 1/5 270:- /person
14/6 - 7/7 295:- /person
8/7 - 31/8 360:- /person
1/9 - 22/9 295:- /person

Fjällstugorna är urmysiga, essensen av fjälliv när man inte har tältet med sig. De har kök med gasolplattor och porslin. Men kyl tror jag inte det finns, de brukar inte ha ström i stugorna. En del stugor har källare och gasolkyl men jag vet inte hur man kan få förvara saker i dem eller hur det är i Singi men det kan ju STF svara på om ingen här vet. Själv har jag haft med mig lit färskgrejer som jag lagat första dagen och ibland haft en kylklamp och tidningspapper om så det hållt sig även till morgonen men annars får man försöka hitta alternativ.

Här har du Singi http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Lappland/Fjallstugor/STF-Fjallstuga-Singi/
Priserna är dock inte så där megalåga där heller men man får då mer mys för pengarna.
15/2 - 1/5 270:- /person
14/6 - 7/7 295:- /person
8/7 - 31/8 360:- /person
1/9 - 22/9 295:- /person

Tack snälla för all info. Kollar in detta med fjällstugor och tycker att det definitivt är ett alternativ!

Hej Anna!

Jag ska till kebben för tredje gången sista helgen i augusti och jag gör det enkelt för mig. litet tält och jag bär mina egna grejor från start till slut. Slipper gärna bratsen vid fjällstationen och tältar gratis en bit utanför.

Handla allt du behöver INNAN du ens åker på tåget. att bära lite extra är lönsamt och bra för både fysiken och självkänslan.

Återkoppla gärna när du är klar så vi får dela dina erfarenheter.

//Micke
www.kalmeborg.se

Det finns många fjäll. Det billigaste stugboendet har jag sett i Klimpfjäll, men standarden var också därefter, men det gör ju inte så mycket. Länsstyrelsen har också en del enkla stugor man kan låna i princip gratis tror jag. Givetvis inte på de hippaste ställena, men det kan vara vackert ändå. Tight budget kräver kreativitet. Det går inte att komma ifrån.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Blir så FÖRBANNAD på exploateringen. Van att organisera mig och att agera så fort jag tycker något är åt helvete (pardon my french) tänker jag frenetiskt "hur kan jag göra" "hur kan jag påverka" Kan jag?!

Tycker det är bra att exploateringen håller sig till specifika platser. Känner flera som tagit helikopter t&r till keb och ätit och druckit gott på kvällen. De skulle inte kunna tänka sig att bo i tält flera nätter, käka frystorkat och skita i det fria.

Har svårt att förstå varför du ska till kebne? Själv håller jag mig definitivt därifrån.

Hej Anna!

Jag ska till kebben för tredje gången sista helgen i augusti och jag gör det enkelt för mig. litet tält och jag bär mina egna grejor från start till slut. Slipper gärna bratsen vid fjällstationen och tältar gratis en bit utanför.

Handla allt du behöver INNAN du ens åker på tåget. att bära lite extra är lönsamt och bra för både fysiken och självkänslan.

Återkoppla gärna när du är klar så vi får dela dina erfarenheter.

//Micke
www.kalmeborg.se

Hej allihopa!

Kom igen, alla är väl välkomna till fjällen oavsett vad man råkar ha för färg på skjortan eller hur mycket vax man har i håret!? Jag gillar mångfald och sköna kontraster människor emellan och just fjällkulturen i synnerhet verkar behöva det.

Sen är själva exploateringsfrågan värd ett par doktorsavhandlingar, men vi kan väl komma överens om att alla är välkomna till fjällen (och till Sverige, ja överallt!) oavsett om vi inte delar deras åsikter.

Med vänliga hälsningar

Kaj

Hej allihopa!

Kom igen, alla är väl välkomna till fjällen oavsett vad man råkar ha för färg på skjortan eller hur mycket vax man har i håret!? Jag gillar mångfald och sköna kontraster människor emellan och just fjällkulturen i synnerhet verkar behöva det.

Sen är själva exploateringsfrågan värd ett par doktorsavhandlingar, men vi kan väl komma överens om att alla är välkomna till fjällen (och till Sverige, ja överallt!) oavsett om vi inte delar deras åsikter.

Med vänliga hälsningar

Kaj

Kaj, måste nog svara nja på den. Visst så har alla rätt att vistas i fjällen, och självklart så förespråkar jag respekt. MEN jag tycker att de med något sorts friluftsintresse har företräde i fjällmiljön. Och nu menar jag inte att man måste vara en erfaren "skogsmulle", utan helt enkelt att man tycker om naturen vilket många där inte verkar göra. De skulle lika gärna kunna gå upp med skygglappar så länge de kan säga i fikarummet att de bestigit berget.

Men jag upplever en stor skillnad mellan Keb och de andra fjällstationerna. Kebne gör ju ett medvetet val vilka man ska underlätta för. Vandrarna kommer förbi iallafall, så dom behöver de inte bry sig om. Och vips så är hela stället ett vi och dom.

Anna. Om du vill just till Kebne, ta en natt där när du vill upp på toppen och sen tar du någon natt i Tarfala och kanske en natt i Singi. Tarfala är helt underbart, och med mysig stuga och trevlig stugvärd. Där kan antingen bara sitta på en sten och titta en hel dag, eller ta någon av topparna brevid (som är minst lika häftiga som Kebnekaise).

Jag upplever att vanliga STF stugor generellt är väldigt mysiga, med oftast trevliga stugvärdar och en fin gemenskap bland besökarna.

Ett annat alternativt om du vill till Lappland och bo bekvämt är ju att åka till Saltoloukta och utgå därifrån. Sen gå ner till STF Aktse och göra någon dagstur därifrån. Vid Aktse kommer du lätt till Skierfeklippan och så kan du göra dagstur i Rapadalen (sarek).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aeke Hund Abisko-Nikkaloukta, fiska/meta, Trianga dyrt/billigt? Fjällvandring 28
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg