-
Om "Fritt Forum"
Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.
OBS!
Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
BMI sån sk*t....
- Trådstartare bash
- Start datum
Lasange
Fritt citat katten Gustaf: "det är inte övervikt, det är underlängd".
Fritt citat katten Gustaf: "det är inte övervikt, det är underlängd".
Re: En enkel beräkning ger vid handen att...
Citerar Åke Kato
-Allt under 90 kilo tycker jag är lite femenint
björner; sa:...om jag är 193 cm lång och väger 98 kg så kan jag tappa 29 kg utan att oroa mej.
Det känns tryggt!
Citerar Åke Kato
-Allt under 90 kilo tycker jag är lite femenint
Hur öka massan?
Blir lika förbannad varje gång jag läser om nya revolutionernde metoder att gå ner ett antal kilon och hur noga det är att ha rätt BMI osv. Själv har jag ett BMI på 20,7 vilket är strax över "undervikt". Löptränar ganska mycket, men gymmar även och äter som en häst. Aldrig ser man artiklar om hur man går UPP i vikt.
Blir lika förbannad varje gång jag läser om nya revolutionernde metoder att gå ner ett antal kilon och hur noga det är att ha rätt BMI osv. Själv har jag ett BMI på 20,7 vilket är strax över "undervikt". Löptränar ganska mycket, men gymmar även och äter som en häst. Aldrig ser man artiklar om hur man går UPP i vikt.
Bara kapa!
Förkorta kroppslängden, underlängd, hur man går UPP i vikt?!
Ja, det finns mkt kreativitet därute (fnissar högljutt)...
Mitt förslag är att kapa ena benet, och vips så är BMI det rätta, och alla vet ju att man ska vara lätt i långdistanssporter - åsså backhoppning förstås. Tillkommer att man bara behöver köpa EN skida.
Nån som vill dela??
Förkorta kroppslängden, underlängd, hur man går UPP i vikt?!
Ja, det finns mkt kreativitet därute (fnissar högljutt)...
Mitt förslag är att kapa ena benet, och vips så är BMI det rätta, och alla vet ju att man ska vara lätt i långdistanssporter - åsså backhoppning förstås. Tillkommer att man bara behöver köpa EN skida.
Nån som vill dela??
Tyvärr så är BMI inget bra mått om man inte är normallång och har normal kroppsbyggnad och normalt mycket muskler. Din vikt är beroende av din volym som beror på längd, bredd och djup, medans BMI bara kvadrerar din längd när den borde vara upphöjd i tre.
Ett övertydligt och överdrivet exempel: Om man är 1m och väger 1kg får man BMI 1/1=1. Är man dubbelt så lång borde man väga 8kg och får då ett BMI på 8/4=2.
Det innebär att långa personer får ett för högt BMI.
Ett övertydligt och överdrivet exempel: Om man är 1m och väger 1kg får man BMI 1/1=1. Är man dubbelt så lång borde man väga 8kg och får då ett BMI på 8/4=2.
Det innebär att långa personer får ett för högt BMI.
Mitt BMI, 20,0 är relativt lågt och kommer av längden 1,96 m och vikten 77 kg. Menar du att formeln ger mig ett för högt BMI?norling; sa:Det innebär att långa personer får ett för högt BMI.
/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2003-02-14 kl 08:10]
Bättre än BMI
Byxmått = passar byxorna? Då är du lagom
Längdmått = ta din längd, dra av 100 om du är man och 110 om dom är kvinna. Då har du en lagom vikt.
Jag som för övrigt är 205 läng får ett ganska märkligt BMI... Jag vet att BMI är till för att följa statistiska ändringar i större grupper, men ett mått som bara väger vikten tycker jag är lite underligt.
När jag styrketränade som mest vägde jag 130 kg, och väldigt mycket av det var muskler. Idag när jag håller på med uthållighetssport (mtb cykling) så väger jag ca 105.
Förut var jag således (enligt BMI) fruktansvärt överviktigt men nu är jag bara något överviktig. Klart märkligt. Enda gången jag känner mig överviktig är efter julskinkan
/Mattias
Byxmått = passar byxorna? Då är du lagom
Längdmått = ta din längd, dra av 100 om du är man och 110 om dom är kvinna. Då har du en lagom vikt.
Jag som för övrigt är 205 läng får ett ganska märkligt BMI... Jag vet att BMI är till för att följa statistiska ändringar i större grupper, men ett mått som bara väger vikten tycker jag är lite underligt.
När jag styrketränade som mest vägde jag 130 kg, och väldigt mycket av det var muskler. Idag när jag håller på med uthållighetssport (mtb cykling) så väger jag ca 105.
Förut var jag således (enligt BMI) fruktansvärt överviktigt men nu är jag bara något överviktig. Klart märkligt. Enda gången jag känner mig överviktig är efter julskinkan
/Mattias
Om två olika långa personer har exakt lika kroppsform och proportioner får den längre ett högre BMI eftersom massa (vikten) ökar med längdökningen i kubik.
En person har längen 1. Om den längre är 10% längre har den längden 1,1 och den har 33% (1,1x1,1x1,1) större volym och massa (eftersom massan beror på volymen och alla måtten ökas med 10%). Enligt BMI ska vikten delas med länden i kvadrat. Det blir för den längre 1,1x1,1=1,21 , dvs 21% medans vikten teoretiskt ökat med 33%.
Den kortare har längden 1 och vikten 1. BMI blir 1/1x1=1.
Den längre har längden 1,1 och vikten 1,33. BMI blir 1,33/1,1x1,1=1,1.
Den lägre får ett högre BMI!
En person har längen 1. Om den längre är 10% längre har den längden 1,1 och den har 33% (1,1x1,1x1,1) större volym och massa (eftersom massan beror på volymen och alla måtten ökas med 10%). Enligt BMI ska vikten delas med länden i kvadrat. Det blir för den längre 1,1x1,1=1,21 , dvs 21% medans vikten teoretiskt ökat med 33%.
Den kortare har längden 1 och vikten 1. BMI blir 1/1x1=1.
Den längre har längden 1,1 och vikten 1,33. BMI blir 1,33/1,1x1,1=1,1.
Den lägre får ett högre BMI!
M'allå!
Ni kan ju inte klaga på BMI-metoden om ni använder den som om ni vore fjortonåriga läsare av Veckorevyn.
Ni får ju tänka lite själva också.
Det är ett sätt att bedöma hur ens vikt är i förhållande till ens längd I FÖRHÅLLANDE TILL NORMEN och I FÖRHÅLLANDE TILL VIKTRELATERADE HÄLSORISKER. Den funkar givetvis inte på elitidrottsmän, kroppsbyggare eller andra som har större muskelmassa än "normalt".
Sen tillkommer ju frågor om riskfaktorer innan man ska bedöma om man är en tjock blåval som behöver banta.
Detta är fullkomliga självklarheter för alla som jobbar med BMI på ett seriöst sätt.
Statistiskt fungerar den, dvs man HAR statistiskt sett ökat dödlighet om man har över 25. Men man har inte FETMA förrän vid 30. Likadant är det åt andra hållet.
Att använda Mattias metod: "dra av 100 om du är man" skapar ju betydligt fler över- och underviktiga personer och är alltså rena fascismen
Själv är jag enligt den metoden tio kilo underviktig, trots att jag enligt BMI:s mer humanistiska värderingar har idealvikt.
Sen tror jag till syvende og sidst att de flesta av oss vet med oss hur vi ligger till, och det finns som sagt många andra hälsofaktorer än vikt.
[Ändrat av Nordesjo 2003-03-06 kl 17:00]
Ni kan ju inte klaga på BMI-metoden om ni använder den som om ni vore fjortonåriga läsare av Veckorevyn.
Ni får ju tänka lite själva också.
Det är ett sätt att bedöma hur ens vikt är i förhållande till ens längd I FÖRHÅLLANDE TILL NORMEN och I FÖRHÅLLANDE TILL VIKTRELATERADE HÄLSORISKER. Den funkar givetvis inte på elitidrottsmän, kroppsbyggare eller andra som har större muskelmassa än "normalt".
Sen tillkommer ju frågor om riskfaktorer innan man ska bedöma om man är en tjock blåval som behöver banta.
Detta är fullkomliga självklarheter för alla som jobbar med BMI på ett seriöst sätt.
Statistiskt fungerar den, dvs man HAR statistiskt sett ökat dödlighet om man har över 25. Men man har inte FETMA förrän vid 30. Likadant är det åt andra hållet.
Att använda Mattias metod: "dra av 100 om du är man" skapar ju betydligt fler över- och underviktiga personer och är alltså rena fascismen
Själv är jag enligt den metoden tio kilo underviktig, trots att jag enligt BMI:s mer humanistiska värderingar har idealvikt.
Sen tror jag till syvende og sidst att de flesta av oss vet med oss hur vi ligger till, och det finns som sagt många andra hälsofaktorer än vikt.
[Ändrat av Nordesjo 2003-03-06 kl 17:00]
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg