• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

BMI sån sk*t....

Surfade in på den intressanta sidan iform.
Klickade runt lite på en hel del spännande och givande test, till jag tog "genvägen, vikt".
Där knappade jag in min vikt
ca 93 kilo
och längd 180 cm

Jag fick på 3 röda reda på att jag var citat:
"Det betyder att du väger för mycket och din vikt kan vara skadlig för din hälsa. Försök gå ner några kilo."
Mitt BMI låg på 28.7 (va nu det innebär)

Jaha då var jag på under 2 sek, Fet, Överviktig, när jag lägger mig på stranden i sommar kommer Greenpeace och försöker dra ut mig till havet skrikande beached whale, we got a beach whale!!

Jag testade för att av ren nyfikenhet se vad jag skulle väga för att vara frisk, 83 kilo...
Nej fortfarande sjukligt överviktig (se text ovan).
Vid 80 kilo kunde jag sluta oroa mig...

Till saken hör att jag tränar ca 3-4 dagar i vecka löpträning och till det instruerar jag och tränar japansk kampkonst (i vår klubb tränar vi ca +1.5-2 tim, hård fysisk träning).

Ok jag kan säkert gå ner 3-4 kilo, men sen, nä....

Fattar inte efter vilken mänsklig standard ett sådant test är utformat.
Jag kan ta att jag är "överviktig" ( om ens det, så f*n att jag är sjukligt överviktig, det har jag papper på, efter att ha varit på hälsoundersökning som är 1 månad gammal), men kan en 14-15 åring ta det knappt växt klart....

Jan
Står stadigt på planeten tack vara mina 180 cm å +90 panner

http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=977&a=4326

[Ändrat av bash 2003-02-13 kl 10:45]

bash; sa:
Surfade in på den intressanta sidan iform.
Klickade runt lite på en hel del spännande och givande test, till jag tog "genvägen, vikt".
Där knappade jag in min vikt
ca 93 kilo
och längd 180 cm

Jaha då var jag på under 2 sek, Fet, Överviktig, när jag lägger mig på stranden i sommar kommer Greenpeace och försöker dra ut mig till havet skrikande beached whale, we got a beach whale!!

Till saken hör att jag tränar ca 3-4 dagar i vecka löpträning och till det instruerar jag och tränar japansk kampkonst (i vår klubb tränar vi ca +1.5-2 tim, hård fysisk träning).

Jan

Mina 77 kg och 196 cm ger BMI 20,0, dvs exakt på gränsen till "undervikt".

BMI beräknas f ö längd/(vikt x vikt), meter och kg. "Normal" är man med BMI mellan 20 och 25.

BMI är ett mått som som är enkelt använda då man t ex vill se hur stora populationers vikt förändras (t ex mönstrande 18-åringar, BMI 1973 kontra 2003).

Att använda BMI på en enskild (tränande) person ger en skev bild av verkligheten. Det är ett mått som har fått alltför stor vikt genom kvälls- och veckotidningars bantningshets. Man bör bojkotta den typ av blaskor (och internetsiter)!

/Håkan

(Sen fattar jag iofs inte hur du kan väga så mycket när du kör 3-4 löppass i veckan)

Håkan K; sa:
Mina 77 kg och 196 cm ger BMI 20,0, dvs exakt på gränsen till "undervikt".

BMI beräknas f ö längd/(vikt x vikt), meter och kg. "Normal" är man med BMI mellan 20 och 25.

BMI är ett mått som som är enkelt använda då man t ex vill se hur stora populationers vikt förändras (t ex mönstrande 18-åringar, BMI 1973 kontra 2003).

Att använda BMI på en enskild (tränande) person ger en skev bild av verkligheten. Det är ett mått som har fått alltför stor vikt genom kvälls- och veckotidningars bantningshets. Man bör bojkotta den typ av blaskor (och internetsiter)!

/Håkan

(Sen fattar jag iofs inte hur du kan väga så mycket när du kör 3-4 löppass i veckan)

Mina löppass ligger runt 1-3 dagar vecka
Budo 2-3 dagar i veckan vilket är ca 4 pass i veckan, beroende på...

Visst är BMI sk**t...

...åtminstone när det gäller de människor som har lite mer muskler i kroppen än andra... BMI säger ju ingenting om andelen muskler i kroppen. Själv lider jag av övervikt av första graden, men tycker mig ändå kunna se mina tår när jag ställer mig på badrumsvågen :)

Kram på er.
[Ändrat av madir 2003-02-13 kl 10:59]

Omväxling förnöjer

När jag mönstrade var jag 186 cm och vägde 65 kg. dvs ganska underviktig. Nu är jag fortfarande 186 cm , men väger väl sisâdär en 90-95 kg (ej sáker ity jag ej har nâgon vâg hemma) dvs lätt överviktig.

Kände och känner mig dock som samma goa gubbe i bâda versionerna. Dessutom är det ju kul med omváxling vad gáller omvärdens kommentarer (ungdomens: men guud vad smal du är, du är vál inte sjuk?? Mot dagens: dig verkar det inte gà nâgon nöd pâ; har airbagen löst ut? etc etc etc.

Relaxa!

Mvh / Mats

Håkan K; sa:
bash; sa:
Mina löppass ligger runt 1-3 dagar vecka
Budo 2-3 dagar i veckan vilket är ca 4 pass i veckan, beroende på...

Aha, men öka löpmängden. Löpning är viktigare än budo

/Håkan

ahhh ok nu ska jag inte börja diskutera min Budostil som jag för övrigt instruerar i, vilket gör det svårt att sluta,.
Det är för mig även mer än Budo, det är ett sätt att leva, ok bryter där annars kan jag prata filosofi i timmar ;)
Men jag kommer nog lägga in lite "tyngre" löpaspass

Re: Uträkning..?

peter_v; sa:
Håkan K; sa:

Räknar man inte ut sitt BMI genom att dividera sin kroppsvikt (i kg) med sin längd (i meter) upphöjt till två.

Jovisst, jag kastade om det i hastigheten (kan tyvärr inte redigera mitrt tidigare inlägg, pga att det gått för lång tid).

vikt/(längd x längd)

/Håkan

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg