2004-06-16; sa:
Några frågor om blöta tält.
Om ni vaknar på morgonen och ska iväg och tältet är helt blött.
TÄLTTRÅD? Jag vaknar varje morgon med ett blött tält. Kondens i yttertältet är vanligt. Har en HB Namatj så det kanske regnar in ;-)
Om det regnar.
Springer ut i kalsonger och pissar. Rusar in i tältet. Sitter och donar med frukost och när huden är torr så klär jag på mig lite.
Efter frukost kryper jag ner i sovsäcken och sover så länge jag orkar. Sedan funderar jag på om jag ids gå i regnet. Om jag inte ids så ligger jag och väntar på bättre väder.
Är det regnvandring som gäller klär jag på mig och packar ner allting i ryggan - förutom tältet.
Kryper ut, skakar i bågarna. Tar ner tält, rullar ihop och stoppar i påsen, lägger den överst i ryggan. Plockar isär bågar och trycker ner i sidan på ryggan. Pinnpåsen i tältpåsen och så iväg.
Om det är uppehållsväder.
Går lungt ut och pissar på ett lämpligt ställe. Ser mig omkring lite. Går in i tältet, tar på mig lite kläder. Går ut och donar med frukost.
Sprider ut grejer över hela fjället. Packar ryggan. Kollar om tältet ha torkat, väntar kanske lite till eller torkar med trasa för att få bort de sista dropparna.
Tar ner tält, rullar ihop och stoppar i påsen, lägger den överst i ryggan. Plockar isär bågar och trycker ner i sidan på ryggan. Pinnpåsen i tältpåsen och så iväg.
Alltså: Jag packar ner tältet som det är. De enda gånger jag tar ner innertältet är när jag skall starta bensinköket i tältet.