Blöta tält

Några frågor om blöta tält.
Om ni vaknar på morgonen och ska iväg och tältet är helt blött.

Viker ni ihop tältet eller delar ni på tältet ?
Vart packar ni det blöta ?
Hur sätter ni upp det för att inte få ett blött innertält?
 
Hej.

Om jag är noggrann när jag packar ner mitt HB-tält blir sällan innertältet blött. Jag tar aldrig isär tältet.
Även om innertältet blir lite blött när jag packat ner tältet så brukar det torka nästkommande natt. Jag har aldrig haft något problem med blöta innertält sedan jag började använda tält där ytter och inner reses tillsammans.

HåkanF
 
Brukar packa ihop innertältet först (Nallo 2), och stuva det vattettätt högt upp i ryggan. När allt annat är packat och frukosterandet avklarat river jag yttertältet och stuvar det under locket.

Om det regnar när jag sätter upp tältet spelar inte längre så stor roll, så länge innertältet är tort funkar det oavsett om de är kopplade eller om yttertältet åker upp först. Det var värre på det allra första tältet jag ägde - ett ryggåstält där man var tvungen att först spänna upp innertältet och därefter lägga på yttertältet!

:)

/Per
 
Vi testade vårt nya Nammatj 3GT i helgen och pratade om hur noga vi skulle vara med det hehehe... Med Unnat brukar jag bara knöla ner det i påsen och vandra vidare. Som MAJJEN säger, det brukar torka :)
Nu gjorde vi så även med vårt Nammatj, fast när vi kom hem tog vi isär inner- och yttertält och hängde upp på tork separat såklart.

Om det är en rejält lång tur med riktigt pissigt väder, så kan man ju plocka ner innertältet först sittandes i tältet så att säga och sen tvärtom då vid dagens slut, sätta upp yttertält först, krypa in, knäppa dit innertältet etc..... fast det verkar vara overkill i de flesta väder.
 
Tack för svar

Jo då det är HB som gäller även för mig. Men jag har nog alldrig drabbats av den där 7 dagar långa regnvandringen där solen är något man drömmer om. Men man skall förbereda sig även för den turen.

Jag få säga till er som inte gillar HB att jag är helnöjd med mina två HB.
 
El Maco säger:
"Plocka ned, skaka om och stoppar i påse med stängerna" på bruten mexi-svenska. Vi brukar aldrig sära inner- och yttertält, utan skaka livligt och sedan rulla ihop åbäket. Nallo2 GT f ö. Har man lite flax på morgonen och det inte regnar, så låter vi tältet stå så länge som möjligt innan vi river det, med öppen absid etc. Om det istället är torrt på kvällen/lunchen så kan man slå upp tältet för att torka det. Tar väl 2-3 min med ett Nallo, + torktiden.

Hade en gång ett stort 3-mans (nästan 4-mans) VauDe, som vägde fem kilo i torrt tillstånd. Det var på min första fjälltur, så jag var inte så noga med skakandet av tältet. De första 3 dagarna och nätterna regnade det... VauDe-tältet blev inte precis lättare, den rätt tjocka väven formligen absorberade vätan. Mysigt att slå upp dessutom.
 
2004-06-16; sa:
Några frågor om blöta tält.
Om ni vaknar på morgonen och ska iväg och tältet är helt blött.
TÄLTTRÅD? Jag vaknar varje morgon med ett blött tält. Kondens i yttertältet är vanligt. Har en HB Namatj så det kanske regnar in ;-)

Om det regnar.

Springer ut i kalsonger och pissar. Rusar in i tältet. Sitter och donar med frukost och när huden är torr så klär jag på mig lite.

Efter frukost kryper jag ner i sovsäcken och sover så länge jag orkar. Sedan funderar jag på om jag ids gå i regnet. Om jag inte ids så ligger jag och väntar på bättre väder.

Är det regnvandring som gäller klär jag på mig och packar ner allting i ryggan - förutom tältet.

Kryper ut, skakar i bågarna. Tar ner tält, rullar ihop och stoppar i påsen, lägger den överst i ryggan. Plockar isär bågar och trycker ner i sidan på ryggan. Pinnpåsen i tältpåsen och så iväg.

Om det är uppehållsväder.

Går lungt ut och pissar på ett lämpligt ställe. Ser mig omkring lite. Går in i tältet, tar på mig lite kläder. Går ut och donar med frukost.

Sprider ut grejer över hela fjället. Packar ryggan. Kollar om tältet ha torkat, väntar kanske lite till eller torkar med trasa för att få bort de sista dropparna.

Tar ner tält, rullar ihop och stoppar i påsen, lägger den överst i ryggan. Plockar isär bågar och trycker ner i sidan på ryggan. Pinnpåsen i tältpåsen och så iväg.

Alltså: Jag packar ner tältet som det är. De enda gånger jag tar ner innertältet är när jag skall starta bensinköket i tältet.
 
Förvara

Då menar du att du viker in innertältet så mycket du kan och rullarihop. Förvarar hela rullen i orginalpåsen bland andra saker i packningen.

Men bara att rull när det regnar på en blöt mark gör att man får med sig massor av vatten även om det oftast är torrt där tältet stått. Som sedan skall bäras...

Det är nog så jag gjort de gånger jag haft blött tält. Av någon konstig orsak har det oftast varit sol på morgonen eller att man åkt hem dagen efter och inte behövt bry sig.
 
Jag sällar mig till de som har Hilleberg-tält.
7 av 10 använder dessa.
Jag brukar använda tältet till både sova som att laga mat i. Nu prtesterar många. Men då man anväder trangia med gas är det inga problem. Man ser bara till att alltid ha något icke bränbart skydd under trangian.
När måltiden är klar packas allt som har med sova att göra. Vid regn river jag alltid innertältet först detta packas sedan näst överst i ryggan.
Därefter på med regnkläderna, om det regnar. River yttertältet och lägger det i påsen på sidan av ryggsäcken. Där fäster jag pinnarna också.

Om vädret är det minsta blåsigt så åker tältet upp vid lunchen. Löjligt säger många. Men visst är det skönt att sitta i vindskydd i solen och äta. Sen är det lätt att sträcka ut sig och ta en liten blund.

För mina ensamvandringar har jag ett HB Akto. Är vi fler så är det Keron 3. Vintertid så kompleterar jag detta med en GT-del så att man får en extra stor absider.

Sedan skall alla tällt vara andra färger än gröna.
Många har gått och sökt sitt tält utan att finna det efter en liten kvällsvandring. Det gör inget att ett tält är rött när man går i Sarek. Det underlättar så att man inte behöver drösa in och störa andra vandrare som kanske vill vara lite för sig själva.

Jag förordar som sagt att dela tältet i alla väder. Det går ju snabbt att få upp det ändå.

Ingvar
2004-06-16; sa:
Några frågor om blöta tält.
Om ni vaknar på morgonen och ska iväg och tältet är helt blött.

Viker ni ihop tältet eller delar ni på tältet ?
Vart packar ni det blöta ?
Hur sätter ni upp det för att inte få ett blött innertält?
 
Som de flesta andra delar jag sällan tältet. Bara om det är väldigt blött.

Jag använder en komprimerbar vattentät packpåse (a la Ortlieb, WX-tex etc) som tältpåse. Garanterat vattentät och komprimeras till mindre volym än den vanliga tältpåsen. (Innertältet lägger jag i den vanliga tältpåsen om jag delar tältet). Den vanliga tältpåsen tycker jag inte håller tätt om tältet är blött.

En nackdel är att Ortlieb-påsen har högre friktion på insidan vilket gör tältet något mer svårstuvat. Dock inget stort problem.
 
Har aldrig delat

...på tältet även då det har regnat. Ett HB Keron 4 GT förresten. Det är något jag läst om efteråt, och kanske att jag gör det någon gång. Om det verkar behövas.

Dock ska jag ta med en trasa för att torka ur kondens på kommande vandring som ska huseras i ett nyinköpt HB Jannu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dosferra Salva/kräm mot blöta fötter / skavsår Fjällvandring 6
Havrepanna Aktuell blöta i Sarek? Fjällvandring 2
jonsa Vilka blöta kängor ska väljas? Fjällvandring 13
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13

Liknande trådar