Blixtlås under ärmarna?!

Fungerar

En GT-jacka behöver ventilationsöppningar för att ventilera ut överskottet som uppstår vid fysisk aktivitet. Alla öppningar välkomna placeringen kan ju diskutteras men de behövs i den kompromiss som GT och likande material är.
Dessutom så går det fin-fint att göra jackan till en väst om man har dragkedjor under armarna. Knyt ärmarna bakom nacken bara.

Re: Fungerar

qz47; sa:
En GT-jacka behöver ventilationsöppningar för att ventilera ut överskottet som uppstår vid fysisk aktivitet. Alla öppningar välkomna placeringen kan ju diskutteras men de behövs i den kompromiss som GT och likande material är.
Dessutom så går det fin-fint att göra jackan till en väst om man har dragkedjor under armarna. Knyt ärmarna bakom nacken bara.

Det beror väl lite på hur grova armar man har :)

BRA

Ibland blåser det. Då vädrar det bra med öppnade dragkedjor under armarna.

Ibland är man varm fast det regnar. Då är det bättre med daragkedja under än över armen.

Ibland springer man bergsmarathon. Då tar man sin superlätta jacka utan blixtlås under armarna.

Hej hopp
/föhl

och...

ibland så åker man skidor med blixtlåsen under armarna öppna.

Ibland så ramlar man i djup snö när man åker skidor.

Ibland så får man en massa snö innanför jackan för att man ibland glömmer att stänga de blixtlås under armarna man ibland har öppna...;)

/Anders B

Har en North Face jacka med dragkedjor under armarna och på axlarna. Tycker att ventilationen fungerar alldeles utmärkt både för vandring och cyckling. Ett stort problem med den jackan är att dragkedjorna inte klarar av allt för mkt regn. Efter ett längre tids skyfall är man ganska blöt under dragkedjorna, speciellt på axlarna.

/Niklas

jaha?

Ser inte problemet..
Om man inte tycker funktionen dragkedja under armarna är bra.. sååå köp en jacka utan dragkedjor under armarna

J

PS
Tror allt att dom sätter dit en kedja för att den fyller en viss funktion..............

Re: Nytänkande från Tierra?

vortex; sa:
Moonstone (Übersauvage Parka) och Mountain Hardwear (Mithril Parka) hade sådana lösningar redan förra året så något nytänkande från Tierras sida är det knappast fråga om.

/Jonas
Efter en vecka i Sarek med Mtn Hw´s Ice Nine XCR-jacka med dragkedjor ovanpå ärmarna kan jag bara jubla!
En anledning till att ha ventilerande dragkedjor är att om vädret skiftar fort blir man less på att kränga av ryggsäck osså av med jacka, och sen på när det regnar osv. (vi hade 8 regnskurar och 8 solsken under en och samma dag i slutet av juli..)
- Mer ventiler åt folket! Jackan har både på ovansidan av underarmarna och vid arnhålan och ner längs sidan.
Jackan ventilerar förträffligt, är mycket lätt i sin helhet och dragkedjorna höll ute vattnet. Sen får vi väl se hur den väven nötts om fem år.
Hyvä!

Dragkedjesynpunkter

zeilon; sa:
Ser inte problemet.. Om man inte tycker funktionen dragkedja under armarna är bra.. sååå köp en jacka utan dragkedjor under armarna...
Sant. Välj en Lightweight slimmus maximus om detaljerna inte fungerar för dig eller dina aktiviteter. Jag personligen är helt såld i mina ventiler. Som regel har jag öppet under armarna, vilket kräver lite koncentration när man tar på den. Klättrar man vintertid kan det vara skönt att stänga till när man står och säkrar eller rastar. Ofta ventillerar jag ytterligare genom att låta bli att stänga jackan med dragkedjan, utan bara knäppa ihop med ett par knappar. Sällan är jackan knäppt under midjan. På min jacka hänger kragen mindre ner (-krage ner=mindre öppning) om man svänger huvan in-och-ut. Smart även det som "qz47" (Tobias Mårtensson) skrev. Har man tillräckligt stora öppningar kan man sätta ut armarna där (avsiktligt). Jag skulle inte byta bort någon detalj på min Cassin Ridge jacka, inte ens fast jag skulle få pengarna tillbaka...

ventilation

Har en tre-lagers jacka med ventilation under armarna. Tycker definitvt att den ventilerar när man går med dem öppna. Går man i regn så skulle det ju regna in i öppningarna om de satt någon annanstans. Dessutom - desto längre dragkedjor - desto bättre ventilation.

En del tillverkare har ju ventilation på bröstet, hur funkar det? kommer ryggsäcksremmarna i väggen?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
hypercello Hjälp angående blixtlås. Kläder 6
hasu0801 Vattentäta blixtlås - marknadsundersökning Kläder 27
pysen78 Felvända blixtlås i USA? Kläder 24
Rimfrost_i_skägget Byta blixtlås i skaljacka Kläder 1
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
Gråbuse Elektrisk värmekälla/värmeslingor under jackan? Kläder 6
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Tobias.H Hur ser ert klädsystem ut för fjällen under sommaren? Kläder 32
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
Jackiie Kränger trycker på under plösen Kläder 16
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
crapcrab Är den här tröjan att rekommendera för skidåkning under en skaljacka? Kläder 8
StefanM- 3e lager under skaljackan? Kläder 9
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
Narcoleptic Greppvalla under klängorna? Kläder 11
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
magus Skaljacka under 3000? Tips välkomnas :-)! Kläder 16
Scout^ Vad brukar ni ha på er under skalbyxan? Kläder 12
Martin Fjäderlätt Kängor under kilot? Kläder 29
thjartstrom Under 'skal'et?! Kläder 14
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
bash Under brallorna?? Kläder 26
mejsel Tips på cykelklädsel under vintern Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg