Blixtlås under ärmarna?!

Re: och...

brook; sa:
ibland så åker man skidor med blixtlåsen under armarna öppna.

Ibland så ramlar man i djup snö när man åker skidor.

Ibland så får man en massa snö innanför jackan för att man ibland glömmer att stänga de blixtlås under armarna man ibland har öppna...;)

Varför åker man skidor med en vattentät jacka? I minusgrader klarar man sig utmärkt utan diffusionsmembran.

Åter igen ser man hur folk jämför plagg med diffusionsmembran med fel typ av andra plagg. Man SKA jämföra med andra regntäta plagg, inte med plagg som inte är regntäta.

Ja...

inte vet jag, jag åker Telemark i en jacka som heter T-mark, och av nån konstig anledning så har Haglöfs klafsat dit ett Gore-Tex XCR membran, av nån underlig anledning så har Haglöfs oftast GT XCR på sina Skaljackor...fast det är ju klart jag har ju faktiskt använt den när det har "regnat" blötsnö, samt att den är jävligt skönt skuren, både för skidåkning och annat viftande med armar...men nog kan man ju åka skidor i en Helly Hansen i bomull eller varför inte en vadmalsrock, fast då får jag nog byta ut mina T1:eek:r mot läderpjux och mina 7tm mot ett par läderremmar...så att det matchar.

/Anders B

Hmmm...skaljackor!

Det är ju så generellt att skaljackor är alldelles för täta oavsett membran vid fysisk aktivitet.
Inte går man omkring med en sådan jacka vid +20 grader (som någon gjort i föregående inlägg) oavsett om det regnar eller inte.
De trelagers gtx jackor som finnes på marknaden är bra när det är riktigt ruskväder ,och då är de oslagbara vid låg aktivitet....men vid aktiv rörelse blir du blöt inifrån.
Varför tror ni det finnes blixtlås under armarna på jackor som kostar 5000 ?

Använd hellre ett plagg som stoppar vinden och är vattentåligt och torkar snabbt.

Jag har använt Klättermusens Mithril tröja ,byxor samt deras jacka Fliisa till allt mitt friluftsliv de senaste åren och funnit de ultimata kläderna.

Är det riktigt busväder tar jag fram min Helly Hansen regnjacka (packas i sin egen ficka)som ger skydd under minst 4 timmar i ihållande regn , men jag brukar finna skydd innan dess.

/Bosse.

Kul att det blixtlås under ärmarna engagerar så många frilufsare! Låt mig komplettera med lite fakta & åsikter. Vad jag vill veta är om det finns en jacka med Gore-Tex (motsv) som _inte_ har blixtlås under ärmarna. Samtliga jag tittat på har blixtlås under ärmarna! Hur ska jag då kunna välja en utan blixtlås? Skicka gärna tips isåfall på vilken!

Nej, jag använder inte jackan när det är 20 grader och sol. Det var enbart en kommentar till det fantastiska med sådant väder i Kebnekaisefjällen sista veckan i augusti. Jackan använde jag när det var kallare (framför allt på topparna) eller regn (jo, det kan regna i fjällen).

Jackan (Marmot Precip) köpte jag för att använda när jag springer på fjället, dvs jag vill ha låg vikt och samtidigt vattentät. Oftast springer jag 30-40 km om dagen (3-6 timmar beroende på terräng). Då kan jag inte ha med mig en massa olika prylar och de få jag har med mig måste fungera, dvs inga dragkedjor som går sönder. Denna jacka var vad flera butiker rekommenderade.

Jackans ventilation under ärmarna fungerar _inte_ när jag springer (eller går). Däremot finns det två fickor på framsidan som det blåser/regnar in i, även när blixtlåsen är stängda - ventilation som verkligen fungerar i alla väder (oavsett om du vill det eller inte)!

Kanske går jackans ärmventilation bra då man cyklar, paddlar, klättrar, men annars mindre bra. Varför har då _alla_ jackor denna ventilation? Ett modenyck? Alla får springer åt samma håll; om alla andra tillverkare har det så måste väl vi ha det också... likande när alla jackor skulle ha 2-lagers GT och mesh-foder innanför. Varför finns det ingen tillverkare som vågar göra jackor som inte alla andra gör?

Tack för alla åsikter som kommit och som komma skall!

Guest

Gäst
Jag tycker att ventilationen fungerar utmärkt när man åker långfärdsskridskor, givet att man kombinerar med att öppna litet fram på bröstet. Fartvinden går då in fram och ut genom ärmöppningarna. Man kan justera ventilationen genom att öppna och stänga blixtlåset fram.
/Mattias

Kan inte annat än att hålle med Carl som startade denna tråd. Det som då dikuterades var blixtlås på Marmotjackan (light&fast) inte blixtlås i allmänhet på Din super-duper-topofthelinejacka i Gore-Tex XCR Xtra+. Ungefär som att tycka att sidoblixtlås på ett par underställsbrallor suger och sen kommer nån & hävdar att det visst är skitbra med sidoblixtlås på sina Valandré dunbrallor för då kan man sätta på dom utan att ta av sig stegjärnen...

Problemet är just det att jackan inte finns utan blixtlås, liksom de flesta andra kläder numera har en massa flashiga skitfunktioner som tex ficka för mobiltelefon etc etc. Det är väl det att man tjänar mycket mer pengar på att sälja en massa prylar till folk som vill glida runt på stan eller se balla ut i liftkön än att sälja ett fåtal ganska strippade grejer till de verkliga användarna.

$0.02
/m

thorburn; sa:
Vad jag vill veta är om det finns en jacka med Gore-Tex (motsv) som _inte_ har blixtlås under ärmarna. Samtliga jag tittat på har blixtlås under ärmarna!

Har en polare med en Norröna Trollveggen som är fri från blixtlås under armarna...

Ett tips dårå

Om man vill ha en Membran jacka utan blixtlås under armarna.. så. kan man titta på Mammut Extreme serien.

har ingen själv men den verkar juh bra..

tjipp tjopp tjapp.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
hypercello Hjälp angående blixtlås. Kläder 6
hasu0801 Vattentäta blixtlås - marknadsundersökning Kläder 27
pysen78 Felvända blixtlås i USA? Kläder 24
Rimfrost_i_skägget Byta blixtlås i skaljacka Kläder 1
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
Gråbuse Elektrisk värmekälla/värmeslingor under jackan? Kläder 6
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Tobias.H Hur ser ert klädsystem ut för fjällen under sommaren? Kläder 32
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
Jackiie Kränger trycker på under plösen Kläder 16
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
crapcrab Är den här tröjan att rekommendera för skidåkning under en skaljacka? Kläder 8
StefanM- 3e lager under skaljackan? Kläder 9
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
Narcoleptic Greppvalla under klängorna? Kläder 11
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
magus Skaljacka under 3000? Tips välkomnas :-)! Kläder 16
Scout^ Vad brukar ni ha på er under skalbyxan? Kläder 12
Martin Fjäderlätt Kängor under kilot? Kläder 29
thjartstrom Under 'skal'et?! Kläder 14
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
bash Under brallorna?? Kläder 26
mejsel Tips på cykelklädsel under vintern Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg