Bli "duktig" så snabbt som möjligt

Det tar fem minuter med strukturerad uppvärmning för att vara good to go. Men välj själv. Jag talar med den schletna 37-åringens erfarenhet (och vetskap om hur många yngre förmågor som också drar på skador).
Värmer du upp i fem minuter innan du klättrar upp för en stege också? Om du inte gör det, varför inte? Du belastar händer och kan slinta lätt med fötterna där också...

Saknas det lättare leder håller jag med dig till 100%, men annars inte... jag talar själv med en schleten 38-årings erfarenhet...
 
Påstår du att jag är fet, Mezzner?

;-)

@John
Allt är relativt.
Genom min interpunktion försökte jag undvika att skriva att jag är "ännu fetare än John", men onekligen påstod jag ju att jag är fetare än du. (Jag är tämligen övertygad om att så är fallet.) Dock skulle jag väl kunna skriva så, rent semantiskt, utan att egentligen vara riktigt fet själv, men ändock relativt fetare än du...

Om jag ska vara onödigt saklig; så tycker jag att jag skulle väga nåt kilo över 80 för att ha en anständig klätterkropp, och nu väger jag snarare 88. Självklart skulle jag också kunna väga 75, utan att för den delen vara direkt anorektisk. Jag är 191* cm och har statistiskt framtiden bakom mig åldersmässigt, min ambition är dock att klättra hårdare och roligare för varje år som går, och genom att fortfarande befinna mig på en låg nivå så ska det var fullt möjligt en längre tid, om jag hushållar med framstegen.

*har väl någon gång också vägt 90 pannor och ändå haft lågt "body fat percentage" men så är tyvärr inte fallet nu
 
...har statistiskt framtiden bakom mig åldersmässigt, min ambition är dock att klättra hårdare och roligare för varje år som går, och genom att fortfarande befinna mig på en låg nivå så ska det var fullt möjligt en längre tid, om jag hushållar med framstegen.

+1 :)

Jag tillhör samma kategori, om än på en avsevärt lägre nivå klättermässigt. Mina 5 cent:

* Uppvärmning genom lightklättring brukar funka för mig. Jag brukar börja med lättklättring i 15-20 minuter innan jag börjar ta i. Tycker mig också få effekten att pumpen är lättare att hålla bort då. Försöker också "klättra av" på slutet med lättare problem, det känns som om det minskar återhämtningstiden.

* Klätterkompisar. Jag har klättrat en del med riktigt duktiga klättrare som tagit sig tid till lite coachning, och det har varit mycket lärorikt.

* Kolla på andra. Detta är en fördel med inomhusklättring tycker jag. Man kan klättra samma problem som andra, gärna något bättre, och se på hur de löser dem och t del i lite gemensam problemlösning. Bara att titta på någon annan kan ge bra uppslag till lösningar på problem. Min erfarenhet är att även om jag är alltför svag i underarmar etc så är det huvudsakligen tekniska begränsningar (och kanske magen ;)) som håller mig tillbaka.

* Lek. Ha kul. För det är det som det hela handlar om. (Tycker i alla fall jag.)
 
Värmer du upp i fem minuter innan du klättrar upp för en stege också? Om du inte gör det, varför inte? Du belastar händer och kan slinta lätt med fötterna där också...

Saknas det lättare leder håller jag med dig till 100%, men annars inte... jag talar själv med en schleten 38-årings erfarenhet...

Ok Mike, om du har en uppvärmningsled som lutar 70 grader och har perfekta fotsteg så låt gå, det kan hjälpa dig att få upp lite flås. Då smörjer du å andra sidan inte upp axelleder och fingrar alls. För mig handlar uppvärmning om mycket mer än att bli varm. Det handlar om att få igång ledvätska i hela kroppen, och att rätta till alla strukturer. Jag lägger hellre några minuter på detta än att klättra något som är lätt som en stege. För det mesta gör jag för övrigt både och.

Det är ju helt individuellt hur man vill göra, men klätterkollektivet generellt suger på dessa bitar som är självklara för alla andra idrottare. Och många betalar priset i form av långvariga uppehåll, smärtande armbågar/fingrar, massor av ipren och försämrad prestation. Så det viktiga är att ha tänket med sig och faktiskt lägga lite tid på uppvärmning i NÅGON form!
 
Naturligtvis kommer uppföljningsfrågan: Hur länge håller 'uppvärmningen' i sig? Efter en knapp timme i standplatsen tre repor upp i tiogradigt duggregn och snålblåst, hur ska jag bäst 'återuppvärma' om detta är 'nödvändigt'?
 
Banta

Viktens betydelse har berörts tidigare i tråden. Klättring är i första hand en rörelsekoordinationssport och koordination för klättring övas bäst genom att klättra. Sedan så har styrke-vikts förhållandet också stor betydelse. Varje kilo känns när det börjar bli brant. I sin extrema form så är sportklättring ingen "nyttig" sport eftersom den tyvärr är "anorexibefrämjande" .
Vid utomhusklättring, i synnerhet "trad" så har också psyket stor betydelse. Jag är dock osäker på hur mycket det går att träna upp. Här handlar det nog mest om att anpassa den nivå man leder på till sin mentala förmåga.

Sedan så är den riktiga tjusningen med klättring att den ger sina utövare mycket tillbaka även utan att det måste vara speciellt svårt. Det gäller framförallt klättring i stora berg där det handlar om så mycket mer än bara svårighet. Bouldering är en annan femma.
 
Jag är dock osäker på hur mycket det går att träna upp. Här handlar det nog mest om att anpassa den nivå man leder på till sin mentala förmåga.


En sak som går att öva på är att göra bra placeringar!!
Om du gör det - och vet det, så är det ju inte så jäkla stor skillnad att lägga en kil eller klippa en bult. Kilen vet du ju nåt om, till skillnad från vad gäller bulten... ;)
 

Liknande trådar