Bli "duktig" så snabbt som möjligt

Kör hårt bara, jag blir ju bara mallig av att ha en kamrat som är så stark att han kan kalla sig sportklättrare.

(Jag tror risken för moderering p g a personangrepp är minimal, men däremot kanske vi blir portade för att vi tramsar sönder tråden. Bäst vi slutar... Se fö ett rätt färsk e-mail ang januari.)
 
Jag har inte klättrat alls på nästan fyra år. När jag provade is och inomhusvägg innan jul kan jag lugnt konstatera följande:
Om man låter bli att klättra helt blir man snart väldigt svag. Därför är nog all typ av klättring ganska bra att hålla på med. ;)
 
Här vore ju en tänkbar replik: "Allt är väl inte bra, bara för att man blir stark av det?"

Annars så är det väl svårt att klättra inomhus utan att bli starkare. Sen är det för all del skillnad på uteklättring och inneklättring, och det tror jag många som klättrat mycket men uteslutande inomhus kan intyga efter att ha provat att klättra ute.
Det är kanske mest en vanesak och om jag skött mig och klättrar lite mer inomhus på vintern än vanligt så märker jag ju att jag är starkare när jag väl kommer ut, och om det är bult eller kil spelar förstås ingen roll. (Sorry Slan!)
 
Hejsan!
Jag har efter ett års relativ inaktivitet blivit biten hårt av klättring och skulle få lite tips av er mer erfarna klättrare om hur man avancerar så snabbt som möjligt.
Jag har en bakgrund inom kampsport (tävlade framgångsrikt i brasiliansk jiu jitsu och tränade inför en proffsdebut inom MMA) innan en knäskada tvingade mig att sluta. Har sedan dess styrke och konditionstränat sporadiskt men inte haft någon riktig motivation då jag saknat adrenalinkicken och tävlingsinstinkten av vanlig motionsträning.

Nu senaste veckorna har jag dock varit och klättrat med några kompisar och är helt fast.
Jag försöker nu att klättra minst 3 ggr i veckan, fler gånger känns inte riktigt realistiskt än då mitt grepp brukar vara ruskigt slitet dagen efter trots kontrastduschar och rikligt med användande av liniment.

Jag planerar att fram mot sommaren gå en klippklättringskurs och komma igång utomhus men är lite rädd att jag har kommit igång lite för sent för att verkligen kunna utnyttja det, därför tar jag gärna emot alla olika sorters tips för hur man avancerar både tekniskt och fysiskt så snabbt som möjligt.

Jag har trots mitt träningsuppehåll en god fysik men känner att när det kommer till klättringen så känner jag verkligen att det är mitt grepp som är flaskhalsen men jag misstänker att det är något som är svårt att träna upp utanför just att klättra mer då det lär ha mer att göra med fingrar och leder än sån ren "mosargreppstyrka" som jag tränade när jag brottades.

Jag har beställt två böcker: Rock Climbing: Mastering Basic Skills och The self coaced climber, finns det några andra böcker som är värda att köpa?

Alla tips mottages varmt!

Det första tipsen som gavs till mig när jag började klättra var, klättra bara så blir du bättre. Även om det svaret irriterade mig ganska mycket då så är det nog det som ligger närmast sanningen nu.

I övrigt kan man säga att klättringen är uppbyggd runt ett antal olika moment, som:
Styrka
Uthållighet
Styrkeuthållighet
Teknik
Mentalitet
Strategi
Säkerhet

Styrka och uthållighet kan du träna i annan form än klättring och det går utmärkt att förbättra sin klättring genom bland annat styrketräning och löpning. Teknik kan man absolut träna på inomhus med, speciellt vissa rörelser funkar bra att öva upp inomhus i en kontrollerad miljö.Styrkan är alltid i förhållande till din kroppsvikt och väger du en del som kampsportare ofta gör så kan det vara ide att tappa ett par kilon. Att tänka på när du tränar upp din styrka och då speciellt fingerstyrka är att lederna tar mycket längre tid på sig att bli starkare än vad musklerna gör så ta det väldigt måttligt i början, dvs dom första åren. Annars brukar skadorna komma krypandes.

Inomhus mot utomhus... Ja, om du inte har "liten peniskomplex" som vissa traddare brukar ha på dessa trådar så fungerar inomhus mycket bra i många aspekter. Speciellt mot styrkeuthållighet. Utomhus brukar tempot ofta falla och träningen blir ofta inte lika effektiv. Men uteklättring har def en annan känsla och är det det som du vill förbättra så vinner du mycket på att vara i den miljön. Det är dessutom ganska trevligt nu när våren kommit. Ute har också fördelar när det gäller strategi och mentalitetsträning. Du bör dock se till att du har den kunskap som du behöver för att kunna hantera utomhus miljön på ett säkert sätt då den är en annan sak än dom kontrollerade inomhusväggarna.

Är det böcker du är ute efter är Andrew Bisharat´s bok om sportklättring bra och Pete Hills böcker om trad att rekomendera.

in och ut och ha skoj, greppstyrkan kommer allteftersom, tänk på attt rusha den för mycket ökar risken för skador dramatiskt, så i detta fallet kan lagom vara bäst?
 
Att de ska va en sån rackarns fokusering på hand och fingerstyrka! Man kommer bra långt med vader och balans, så här är mina tips:

Inköp raskt en rosa ballettkostym och köp 100 ballettkurser i närmsta förening. En ballettdansösare har betydligt bättre klätteregenskaper än en bodybuildare.

Stå på ett ben och höj hälen när du borstar tänderna och står i kön på systemet. När du är ute och fipplar med en kil på en halvrisig list, så är benskak inte speciellt välkommet och en stark vadmuskel är det bästa receptet. Hopprep funkar bra också (men kanske inte på systemet...).
 
Att de ska va en sån rackarns fokusering på hand och fingerstyrka! Man kommer bra långt med vader och balans, så här är mina tips:

Inköp raskt en rosa ballettkostym och köp 100 ballettkurser i närmsta förening. En ballettdansösare har betydligt bättre klätteregenskaper än en bodybuildare.

Stå på ett ben och höj hälen när du borstar tänderna och står i kön på systemet. När du är ute och fipplar med en kil på en halvrisig list, så är benskak inte speciellt välkommet och en stark vadmuskel är det bästa receptet. Hopprep funkar bra också (men kanske inte på systemet...).


Det där tipset IHOP med starka händer, armar å fingrar är också en rätt juste ide. Ingen stor poäng med starka vader om man inte orkar hålla en kulspetspenna en minut utan å pumpa ur.
Sen kräver olika leder förstås olika egenskaper. Är själv rätt svag, men kan klättra en å annan sexa om den är av den tekniska varianten. Är de av den tunga, får jag flyga..

@mezzner: skyhooks i bultarna, lysande! Trodde att lederna var förstörda när det satt bult på dem, du öppnade just en ny värld för mig ! ;)
 
Mitt främsta tips till Penkis är (nix, jag ska inte säga "gå en kurs" fast jag tänkte det) att redan i nuläget tänka långsiktigt. Klättring tär på kroppen och det är synd att efter 10 år och onda armbågar, mm komma på att man skulle gjort saker annorlunda.

* tänk på uppvärmning, som inför en kampsport-match, lyssna inte på tjocka gammelklättrare som fnyser åt lite stretching och löpning
* träna smart och försiktigt i början
* lyssna på kroppen
* blanda träningsformer (bouldering, topprep, andra sporter, osv)

Satsa på kvantitet i början när du kommer ut - klättra många olika sorters leder i de grader som känns hyfsat lätta. Då bygger du upp fingrar, mm gradvis, undviker skador, och framför allt breddar dig i fråga om tekniker. Det är lätt att sätta sin första 6c, och ändå få smisk på femmor bara för att de känns aviga och ovana. Lite längre fram lönar det sig att ge sig på sånt som känns stenhårt, men i början kostar det onödigt mycket tid att ägna timtal på en och samma led.

Hitta också drivna träningskompisar, helst liiite bättre än du och med samma ambition att utvecklas. Då blir det både kul och peppande!

Lycka till!

John
 
Kan bara hålla med det som John skrev om klätterkompisar. Eller för att citera en gammal klassisk skidfilm:

"They got to a steep spot and Mike yelled:
- Hey Funk, don't let them take us down there! It's too steep!
Ron says:
- Learning to ski is just like learning to play tennis, Mike. You have to play with somebody better than you before you get better. Just be quite and stay in line."

Jag lovar dig att ett gäng klätterkompisar som är lika drivna som du verkar vara, men är duktigare och har samma attityd och vilja att utvecklas, kommer att hjälpa tusen gånger bättre än om du samlar världens alla hängbrädor och hänger upp dem i ditt vardagsrum :)
 
* tänk på uppvärmning, som inför en kampsport-match, lyssna inte på tjocka gammelklättrare som fnyser åt lite stretching och löpning
Klättra mycket lätt längre istället, typ leder som är lika enkla som stegar (de finns).

Värmer du upp innan du klättrar en stege som John kanske gör? Då kan du lyda hans råd, annars är det bara att klättra något riktigt lätt flera gånger... Ja, om inte du skäms för att synas på de lättaste lederna dvs...

Disclaimer: Annat är det som du dyker upp till ett ställe som inte har något riktigt lätt att värma upp på... Då får man värma upp med alternativa metoder...
 
Är inte klättra lätt men fort något aktuellt? Sedan kan du läsa alla träningstips Jens Larsson skriver på sin blogg (8a.nu heter väl den?). Klättra fort handlar om att klättra med kroppen i rörelse hela tiden, inte flytta fot, flytta hand, flytta fot som många gör. Istället skall du klättra, med hela kroppen i rörelse. Sedan - ledklättra! Jag är inte övertygad om att topprepa är det enda rätta för nybörjare. Men många klättrare (mig inkluderat) klättrar bra mycket bättre på topprep - trots att klättringen är samma. (Fast jag börjar klättra sämre på topprep - för jag känner mig så begränsad och rädd för att personen som säkrar somnar osv)
 
Klättra mycket lätt längre istället, typ leder som är lika enkla som stegar (de finns).

Värmer du upp innan du klättrar en stege som John kanske gör? Då kan du lyda hans råd, annars är det bara att klättra något riktigt lätt flera gånger... Ja, om inte du skäms för att synas på de lättaste lederna dvs...

Disclaimer: Annat är det som du dyker upp till ett ställe som inte har något riktigt lätt att värma upp på... Då får man värma upp med alternativa metoder...

Jag menar att detta är ett feltänk många gör. Fullt förståeligt, eftersom vi är kåta på att komma upp på väggen fortast möjligt när solen dalar. Men att klättra en "lätt led" betyder fortfarande att du börjar belasta leder och muskler som inte är varma och "smorda". Skador händer precis lika lätt på lätta leder, om man tex slinter med foten. Sen är det väldigt ofta svårt att hitta lämpliga uppvärmningsleder ute, varför uppvärmningen gärna uteblir helt.

Det tar fem minuter med strukturerad uppvärmning för att vara good to go. Men välj själv. Jag talar med den schletna 37-åringens erfarenhet (och vetskap om hur många yngre förmågor som också drar på skador).
 
Jag får väl tala med utgångspunkt från att jag är ännu äldre, och fetare än John...

John har rätt, men samtidigt är det ju OERHÖRT krävande rent disciplinärt att värma upp på ett "korrekt" sätt. Jag brukar möjligen springa i trappor på gymet tills jag blir andfådd, och därefter klättra de lättaste lederna, och då gärna flera på raken utan att pusta emellan, eller ev klättra både uppåt och nedåt på lederna. Då handlar det om massor av juggar, och risken för skador känns hyfsat liten. (Man kan ju stuka sig vid rephoppning också...)

Det finns väl två nivåer av uppvärmning att sträva efter, först en initial för att få någorlunda kroppsvärme och minska skaderisken, sedan en lite högre nivå där man svettats lite och återhämtat sig några gånger, för att man sedan ska kunna ta i lite mer och längre utan att få kallpump.

Det är min erfarenhet, men jag är både gammal, fet och tämligen odisciplinerad.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg