Bli "duktig" så snabbt som möjligt

Hejsan!
Jag har efter ett års relativ inaktivitet blivit biten hårt av klättring och skulle få lite tips av er mer erfarna klättrare om hur man avancerar så snabbt som möjligt.
Jag har en bakgrund inom kampsport (tävlade framgångsrikt i brasiliansk jiu jitsu och tränade inför en proffsdebut inom MMA) innan en knäskada tvingade mig att sluta. Har sedan dess styrke och konditionstränat sporadiskt men inte haft någon riktig motivation då jag saknat adrenalinkicken och tävlingsinstinkten av vanlig motionsträning.

Nu senaste veckorna har jag dock varit och klättrat med några kompisar och är helt fast.
Jag försöker nu att klättra minst 3 ggr i veckan, fler gånger känns inte riktigt realistiskt än då mitt grepp brukar vara ruskigt slitet dagen efter trots kontrastduschar och rikligt med användande av liniment.

Jag planerar att fram mot sommaren gå en klippklättringskurs och komma igång utomhus men är lite rädd att jag har kommit igång lite för sent för att verkligen kunna utnyttja det, därför tar jag gärna emot alla olika sorters tips för hur man avancerar både tekniskt och fysiskt så snabbt som möjligt.

Jag har trots mitt träningsuppehåll en god fysik men känner att när det kommer till klättringen så känner jag verkligen att det är mitt grepp som är flaskhalsen men jag misstänker att det är något som är svårt att träna upp utanför just att klättra mer då det lär ha mer att göra med fingrar och leder än sån ren "mosargreppstyrka" som jag tränade när jag brottades.

Jag har beställt två böcker: Rock Climbing: Mastering Basic Skills och The self coaced climber, finns det några andra böcker som är värda att köpa?

Alla tips mottages varmt!
 
Har du kört fast så prova nånting nytt ett tag. Bouldra ett av veckans tre pass (det har hjälpt mig mycket med tekniken), prova nya leder/väggar/klippor.

En finger board monterad hemma i lägenheten ger tio minuters träning varje kväll man inte är o klättrar, det är bra. - Både för figerstyrka och fingertekniken.

Böcker, du ska ha den lokala klippklätterföraren av senaste upplaga ("Stockholmsföraren" el motsvarande). "Improve your climbing" av Neil Grisham är en DVD om klätterteknik jag varmt rekommenderar, vänder sig till den som redan kan grunderna.

Kul att du också halkat in på klättringens bana.
 
Kul!
Det viktigaste är att ha kul, det kommer *alltid* finnas nån som är bättre.
Och jag vill varna dig: akta lederna! Brottning är en rätt bra komplementsport till klättring så core-styrka och säkert en hel del underarmssytrka har du gratis. Men belastningen man sätter på fingerlederna liknar ingen annan sport, det går mycket snabbare att bygga styrka i musklerna där än i lederna, så kör du för hårt, faktiskt, så sätter du dina fingerleder på spel. Du får helt enkelt lyssna ordentligt på kroppen.
Du är säkert inne på sport (bult)klättring, men kör mycket trad/sprick-klättring, det ger teknik som du inte varit med om på annat håll, och är inte lika tungt för lederna, dessutom är det mycket mer spännande :)

Som sagt, det är alltid din egen gräns som är interssant, om du lyfter den snabbt, långsamt, eller egentligen, alls, är det relevanta för dig, du kommer ändå alltid råka på klättrare som klättrar svårare, farkligare eller snabbare...
 
"9 of 10 climbers make the same mistakes" säger bl.a. mycket samma som "self coached climber" men på ett mer lättillgängligt sätt.
 
Jag vet mycket väl att jag aldrig kommer att bli den bästa klättraren som finns och det är ingenting som jag siktar på heller (att bli runtkastad av bättre brottare än en själv som i 4 år gör en hyfsat ödmjuk) det var därför jag satte duktig inom situationstecken.
Däremot så vill jag gärna så snabbt som möjligt komma upp på en "fortsättningsnivå" för att så tidigt som möjligt börja kunna ge mig ut och klättra på riktiga, lite större klippor därför att det tilltalar mig mer även fast det är roligt som fan att nöta nya leder inomhus just nu.
 
Du har inte klättrat så länge... Skit i styrke övningar... I början är klättring den bästra träningen för klättring. Varför har du så bråttom? Låt lederna vänja sig och bli bättre med tiden.

Lite teknik övningar kan man läsa om i bl a "The Self Coached Climber". Den boken's tema är att lära sig klättra effektivt, dvs göra klätterrörelserna så att de kräver minimalt med styrka. Om du koncentrerar dig på att klättra effektivt och får in sånna vanor från starten så tror jag att du kommer längre i det långa loppet än om du börjar med att kompensera dålig teknik med styrka.
 
Klättra ute.
Det är roligare än inne, oavsett graderna. Om du har nån kompis att klättra ute med så ut med dig bara! Gå en kurs, föralldel, men låt det inte hindra dig från att sticka ut o ha kul, även innan kursen :)

Belastningen blir mycket mer varierad, även om du kommer klättra mycket sport.
Och teknik'träningen' är överlägsen jmf med inne, om det inte är inneklättringen som är normen ;)
Och skygga inte från tradleder, som jag skrev ovan, toppa dem om du inte vågar/har utrustning för att leda dem, återigen annorlunda teknik och belastning.
 
Jo jag har läst en hel del och förstår att självklart är klättring den bästa träningen för att bli bättre på att klättra men jag har alltid varit en sån person att jag vill effektivisera allting jag gör så mycket jag kan.

Brasiliansk jiu jitsu är också en väldigt teknisk sport och alla nybörjare får tipset att skita i anpassad styrketräning i fördel för teknikträning men jag pratar inte om att byta ut teknikträning mot styrketräning utan snarare lägga det på dagar då jag inte kan/hinner klättra.

T.ex när jag tränade bjj som hårdast så brukade jag alltid sitta på kvällarna efter passen och plöja igenom instructionals och titta på världklassgrapplers för att försöka plocka in nya tekniker i mitt game som jag sedan försökte inkorperera nästa träning.

Jag har alltid varit en nörd när det gäller idrott, att avancera i normal takt har aldrig varit min grej riktigt XD
 
Du säger emot dig själv lite.
Den där 'fortsättningsnivån' är irrelevant, du kan klättra ute när du vill, Vad du menar med 'lite större klippor' förstår jag inte, Stockholms högsta klippa är väl Häggsta, där finns leder som även relativa nybörjare kan klättra, detsamma gäller t ex Grönbrinksberget och Skevik, på bägge kan man toppa om man är osäker på sin ledförmåga.
Jag är f.ö. förkyld sedan över en vecka, delvis pga att jag var ute och kämpade på en kall, blåsig och molnig dag, varför är inte du ute o klättrar? ;-)

"Däremot så vill jag gärna så snabbt som möjligt komma upp på en "fortsättningsnivå" för att så tidigt som möjligt börja kunna ge mig ut och klättra på riktiga, lite större klippor därför att det tilltalar mig mer även fast det är roligt som fan att nöta nya leder inomhus just nu."
 
Du säger emot dig själv lite.
Den där 'fortsättningsnivån' är irrelevant, du kan klättra ute när du vill, Vad du menar med 'lite större klippor' förstår jag inte, Stockholms högsta klippa är väl Häggsta, där finns leder som även relativa nybörjare kan klättra, detsamma gäller t ex Grönbrinksberget och Skevik, på bägge kan man toppa om man är osäker på sin ledförmåga.
Jag är f.ö. förkyld sedan över en vecka, delvis pga att jag var ute och kämpade på en kall, blåsig och molnig dag, varför är inte du ute o klättrar? ;-)

"Däremot så vill jag gärna så snabbt som möjligt komma upp på en "fortsättningsnivå" för att så tidigt som möjligt börja kunna ge mig ut och klättra på riktiga, lite större klippor därför att det tilltalar mig mer även fast det är roligt som fan att nöta nya leder inomhus just nu."


Klättringsvärlden är så pass ny för mig att jag har fått för mig att det är så pass mycket svårare att klättra utomhus att man måste ha klättrat ett tag för att ta sig upp för de lättaste lederna, är det inte så?
 
Nej nej, för tusan! Det finns massor av Fina leder som du kommer uppför redan nu, oavsett var du befinner dig. Och som du verkar villig/road av att kämpa så är världen ditt ostron :)
 
När jag började klättra kunde en (Svensk gradering)4- kännas värre än en 5- eller struken femma. Graderingen kan vara svår att se på i början och bli inte knäckt för att du inte tar dig uppför de lättaste lederna. Det är mycket att lära, kropp och själ ska bli van vid att "flyga." Jag har haft mina bästa upplevelser i bergen när jag klättrat fyror, en del andra vill köra hårt och pressa sig prestationsmässigt.

Mina underarmar fick jag igång efter att ha hängt statiskt på i princip vertikal vägg. Häng så länge du kan, växla sedan hand. Kör så i 20-40 minuter så slipper du snart att rulla ur greppen. Man lär sig också snart att greppa på ett avslappnat sätt. Det räcker till slut att lägga handen på vissa grepp för att man ska bli kvar. Variera också från att ha helt utsträckta armar till att vara nära kroppen och långt ner på bålen. Medan du hänger kan du flytta runt fötterna för att hitta olika sätt att få balans. Lyssna på din kropp. I början är risken för skador från överträning ganska liten. Smidigheten har du nog från kampsporten. Det här kan du träna var du vill. Crashpad rekommenderas!
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg