blåbärsplocket i gång!

blåbären har äntligen börjat mogna och kunde plocka ihop en liter i går, utanför falun. Hur går det i resten av Sverige?
Hur kommer säsongen att bli?

Plockat till morgonmüslin ett par dagar, inte riktigt en näve totalt. Lite tidigt och otroligt torrt i markerna ännu...i Stockholm.
Men Smultronen är på gång.

Var ute igår (2010-07-05) och kollade efter kantareller jag lämnat på tillväxt för ca en vecka sedan, de hade torkat ihop till knappnålshuvud, de som var lite större hade också torkat ihop på plats :..(

Hittade en del smultron samt blåbär, nog för en god frukost med mjölk och lite socker. Smultron kan ju snabbt variera då de inte växer så rikligt som blåbär och har kortare tit innan de "trillar från plantan" och några dagars sol kan få dom att mogna mycket snabbt!

Blåbär å andra sidan ser det ut att bli mycket dåligt med, i bästa fall en knapp 5:e del av vad som jag plockade på samma marker i fjol. Jag plockar bara för nöjes skull och som singel gör man inte av med så mycket, merparten är pannkakssylt å då med hallon i! Ger bort en hel del sylt och bär till vänner, men för att få ihop de runt 100 liter jag plockade förra året lär jag få ligga i som f*n! Tror jag ska bli ett EGON i år och bara plocka åt mig själv!

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg