Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre?

Har du ingen känsla för att dina skrivelser också blir väldigt tröttsamma? Kan inte du låta bli att skriva i rovdjurstrådar på ett tag? Du och UteMats är på varenda tråd där varg, björn eller rovdjur nämns och, tycker jag, är ganska onyanserade. Bl.a. får man lätt känslan att jägare och (jakt)hundar konstant hetsar rovdjuren och får skylla sig själva. Jag är själv inte rädd för björnmöte, men som hundägare funderar jag en del på vad som händer med lös hund och varg i vargtrakter. Något som jag inte tror att du kan förstå på något sätt efter allt jag läst.

Niklas, supergeten. Om ni endast skriver för att förlöjliga andra kan ni inte låta bli?

Har du ingen känsla för att dina skrivelser också blir väldigt tröttsamma?
[/qoute]

Ja herregud vad ska man säga. jag håller inte med dig så du angriper person och inte inlägg. Jo det är ju jag som är tröttsam.

Kan inte du låta bli att skriva i rovdjurstrådar på ett tag? Du och UteMats är på varenda tråd där varg, björn eller rovdjur nämns och, tycker jag, är ganska onyanserade. Bl.a. får man lätt känslan att jägare och (jakt)hundar konstant hetsar rovdjuren och får skylla sig själva. Jag är själv inte rädd för björnmöte, men som hundägare funderar jag en del på vad som händer med lös hund och varg i vargtrakter. Något som jag inte tror att du kan förstå på något sätt efter allt jag läst.

Niklas, jag kommenterade inte något du skrev, men ändå hoppar du på mig det första du gör i en tråd. Tydligen får man inte framföra en åsikt i det sverige du vill ha. Det börjar bli tröttsamt.

Jag kan inte ta ansvar för dina känslor, men det du skriver är ju fria fantasier.

Då jag inte vill göra den här tråden till en personlig vendetta så kommer jag inte kommentera dig mer här.

Björntätt i Funäsfjällen, kan man ha hunden med sig längre?

För ett par år sedan var det ofta rapporter i media om björn i Härjedalsfjällområdet. Nu synes de ha ebbat ut och bland ortsbefolkningen talas det inte om björn, kanske för att inte skrämma bort turister. Men efter att ha tillbringat två veckor i området och därvid räknat alla de nya björnspillningar som finns även högt uppe på kalfjället måste man fråga sig hur det egentligen är. Sammantaget räknade jag till 50 (+/-10%) avföringar från björn i området kring Mittådalen och Tänndalen. Tveklöst har det uppträtt björn på dessa ställen ganska frekvent och det är väl mer tur än skicklighet att man inte sprungit på någon eller att hunden (kopplad) stört upp någon björn.
Det är inte alls osannolikt att du har sprungit på en björn, men i sådana fall har den hört dig först och gömt sig någonstans för att se vad du håller på med. Det har gjorts undersökningar med sändarmärkta björnar där man har sett att "björnmöten" är betydligt vanligare än vad folk tror, men man märker dem aldrig eftersom björnen föredrar att smygtitta från säkert avstånd, kanske följa efter en bit, och sedan lufsa iväg när de har tröttnat.
Just med hund verkar problematiken störst, i de fall som refererats i media där folk kommit till skada har oftast hundar varit inblandade.
I alla sådana fall som jag har läst om så har det handlat om hundar som har fått björnen efter sig när de har varit ute själva utan någon människa inom synhåll. Då är det mycket möjligt att björnen ser hunden som en konkurrent eller tillochmed ett byte, men om du har hunden kopplad är risken förmodligen minimal.

Tack. Trots att jag i princip bara jagar ripa med hund så tar jag gärna på mig jägar- och hundägarhatten och går i försvar då jag tycker att vi med de intressena får oförtjänt mycket negativa skriverier här på Utsidan.

Då jag inte vill göra den här tråden till en personlig vendetta så kommer jag inte kommentera dig mer här.

Skjuta björn!

Vilket skitsnack det blev av det här. Självklart kan man skjuta björn med pistol. Kommer ni inte ihåg vilket rabalder det blev när Göran Kropp sköt en ISBJÖRN med just revolver t.o.m. Tror faktiskt det var en .357, han förfrös ju tummen på vapnet. Men nu sa jag inte att man ska göra så utan frågade vad man skulle kunna göra för att vandrare ska känna sig säkrare. Och ja, vi har aggressiva björnar där uppe det är Sveriges björntätaste område, med flest olyckor genom tiderna. Det kanske inte händer varje dag men det händer.

Dagens skratt :) Du får sluta läsa FibAktuellt, artiklarna är bara utfyllnad. Och nu gick den här tråden också to hell.

Det som skiljer dig från de andra jägartrollen här på forumet är ju att du åtminstone använder ditt riktiga namn. Det ska du ha ett plus för.
Sedan är det en annan sak att välja att hänga ut sig själv som en totalt okunnig nolla i inlägg efter inlägg. På så sätt kanske de andra trollen är mer strategiska.

Återigen: vem kunde tro att utefolk är de mest otrevliga människorna. Utsidans forum är så patetiskt lågt att det är komiskt.

Är väl ingen större idé att ta upp mina björnmöten då, de har väl inte hänt. Särskilt inte det där björnen hade ett byte att försvara.

Vilka menar du är jägartroll och vad spelar det för roll om man anger namn eller ej i forumet? Du får läsa ditt inlägg igen, nog var det ganska crazy.
"För att stressfaktorn ska likna ett björnanfall ska bollen vara full av explosiva ämnen som lemlästar dig om du skulle råka missa och få bollen på dig."

Jag vill annars mest åt det här spontana tjuvsparkandet på jägare i tid och otid. Även hundfolk och hundar är också lite värda i bl.a. vargdebatten. Jägare är inte direkt en homogen grupp med likadana åsikter utan 300000 individer.

Det som skiljer dig från de andra jägartrollen här på forumet är ju att du åtminstone använder ditt riktiga namn. Det ska du ha ett plus för.
Sedan är det en annan sak att välja att hänga ut sig själv som en totalt okunnig nolla i inlägg efter inlägg. På så sätt kanske de andra trollen är mer strategiska.

Runt Funäs torde det inte vara speciellt tätt med björn. Björn finns dock i hela länet, men med tyngdpunkter runt Sonfjället och i östra och nordvästra delarna av Strömsunds kommun.
Att vara björnrädd i Sverige är nog mest bara onödigt, att bli dödad av björn i Sverige torde trots att det skett ett par gånger vara ett av de allra osannolikaste sätten att dö på. Svenska björnar är vanligen oerhört skygga och bara kul att få se de enstaka gånger det händer.
Kom nyss hem från nästan tre veckors kajkande i norra BC, Kanada. Svartbjörnsmöten så gott som dagligen. Tre ggr grizzlymöten, varav ett var med mamma grizzly och två ungar inom 150-50m i tre timmar. De sistnämnda kändes dock ganska nervöst då vi inte direkt hade någonstans att vika undan mer än att vada ut i älven, det händer dock inget så man slapp prova hur bra den där pepparsprayen man kånkar med sig egentligen fungerar....
Björnar har dock potential att vara livsfarliga och bör självklar respekteras, och återigen. Nästan samtliga björnanfall i skandinavien har med jaktsituationer att göra, jagar men inte behöver man inte bekymra sig om att vara rädd alls.

Bilagor

• Bild 299.jpg
    Bild 299.jpg
    56.6 KB · Visningar: 490
Återigen: vem kunde tro att utefolk är de mest otrevliga människorna. Utsidans forum är så patetiskt lågt att det är komiskt.

Hoppsan, så dom griniga jakt/rovdjur/alpinism-trådarna på utsidan representerar "utefolk"? Då undrar jag om du varit ute och träffat folk på sista tiden :)

Dessutom vill jag påpeka att utsidans diskussionsforum är mycket bra, om man bara undviker dom griniga jakt/rovdjur/alpinism-trådarna! (Obs: inte alla alpinismtrådar är griniga, bara vissa).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg