bina's stora problem är väl egentligen inte björn, förutom i björnområden kanske.. det finns väl både förklarlig och oförklarlig bi-död som är ett akutare problem.. sedan har vi problemet med att det finns för få bi-odlare?
Att jordbrukskemikalier och allehanda otäcka "vädermodifikations program" som genomförs över hela världen påverkar bin och fåglar tror jag också.
Men det var ju inget direkt problem i mitt fall,det var ju däremot björnen som tidigt på våren förstörde och dödade alla bin i två bigårdar.
Björnen vände upp och ner på lådorna och slängde runt på alla ramar så att bina splittrades
och frös ihjäl.
Detta förekommer istort sett överallt och inte enbart i riktigt björntäta områden.
Många av mina bekanta har haft björnar på besök,ofta inne i villaområden...
Och det är inte ok,det är sjukt och onaturligt.
Synd om björnarna också när björnungarna lär sig att rota i soptunnor och lägga upp stora förråd av sopåsar i skogen.
Men så blir det när björnarna är för många...
Att det blir färre och färre människor som vill se sina bin dödas och allt arbete förstöras tycker inte jag är så konstigt.
Att sedan stå och jobba med öppna bikupor som säkert luktar honung flera kilometer kommer innebära större och större risker.
Attackerar björnar skogsarbetare som använder sågar som lever om och inte smyger undan som det naturliga vore,då tror jag att biodlare lever farligt...