Björnjakt

Vet inte riktigt vilket forum det här hör hemma i men jag lägger det här iaf.
Eftersom björnjakten har dragit igång och man kan utgå från att skogen är full av skadeskjutna björnar och rädda jägare så undrar jag hur ni andra skogsvandrare gör. Går ni ut i skogen som vanligt eller håller ni er hemma? Jag vaknade i morse och kände att en helgutflykt med tält inte vore fel, men avstod då jag dels inte vill störa jakten och dels är orolig att bli påskjuten.
Hur resonerar ni andra?
 
Jag håller mig från skogen i jakttider. En skadeskjuten björn vill jag inte springa ihop med men ändå är jag nog mest rädd för jägarna. Det händer ju lite då och då att jägarna skjuter på varandra när dom går och prasslar i buskagen. Om jägarna skadeskjuter en björn så hoppas jag att dom har mod och förstånd att rapportera skadeskjutningen så man får reda på det från lokalradio eller tidningar t ex (skulle vara mycket farligt om en skadeskjuten björn mörkas).
 
Då hoppas jag ni håller er från stan också för jag har hört att där kan man bli rånad och våldtagen och utsatt för skadegörelse... Att björnjakten dragit igång betyder väldigt lite. Få som jagar och de som jagar har ofta bätte koll på skogen är många friluffsare.

Roland, inte björnjägare men ute ialla fall.
 
Är själv jägare sen många år, tycker det här med björn har blivit lite hysteriskt. Alla snackar om hur mycket björn det finns men själv känner jag ytterst få som har fått uppleva en björn live. Och då bor dom där det skall vara gott om björn. Så risken att möta en skadeskjuten björn är nog minimal.

Däremot tycker jag det är viktigare att man visar respekt vid älgjakten,älg o älgjägare finns det gott om hela hösten. Många resonerar så att jägarna måste väl se skillnaden mellan en älg o en bärplockare. Visst så är det givetvis, men glöm inte bort att en kula går med lätthet flera kilometer.
Något att tänka på för jägaren om han missar älgen. Men vet man att det är kilometervis med skog runt om sitt älgpass så betraktar man det som rätt säkert kulfång. Inte lätt att veta att det går en bärplockare t.ex 700m längre in i skogen.

Dom flesta jaktlagen sätter upp skyltar att jakt pågår o det måste respekteras bättre tycker jag.
 
Eh? Uvsäkta? Det ingår i jägarexamen att man ska kunna bedöma kulans bana. Du kan väl inte seriöst mena att man ska spärra av halva Sverige för att några lönnfeta gubbar ska kunna gå ut i skogen och sitta på pass?

Jag har full respekt för många av de kunniga jägare som finns ute i landet, men älgjakten tycker jag mest är ett spektakel, mkt ovana jägare ute då. Och jag kommer inte sluta gå i skogen för dens skull, däremot kanske jag har en färgglad jacka (motvilligt).
 
hmm.. är själv jägare och ställer mig ytterst tveksam till många jägares förmåga, håller delvis med om att älgjakten är ett spektakel, dock är dom flesta jägare ytterst seriösa och många tar sin hobby på mycket stort allvar, alla seriösa jaktlag kräver oxå skytteprov innan älgjakten..

men den här tråden är ju bara löjlig, procentuellt finns det fler inkompetenta bilförare än jägare, ändå hör man ingen som inte är ute i trafiken.. läste en artikel där man i GBG hade haft en helg med mycket blåskontroller, dom skrev att man kan lätt räkna med att för varje taxi man ser i trafik finns det en drogpåverkad billist.. kul..
 
Låter helt sjukt. Då kanske det är dags att lägga ner det där med jakt om inte vanligt folk ska kunna känna sig säkra att gå i skog och mark. Är det NÅGON som ska visa respekt så är det älgjägarna. Vanligt folk måste ha företräde.
 
Inga fördomar här inte... "lönnfeta gubbar sitta på pass" ....herregud!

Att iaktta försiktighet när det pågår jakt handlar väl mer om allmänt hyffs o hänsyn. Den som har utkomst från skogen, låt vara i hobbyform eller i någon yrkesmässig form (jo! det finns en del som faktiskt i dagens sverige försörjer sig på jakt tro´t eller ej! Inte många, men dom finns) ska väl försjutton få sin chans att nyttja skogen oxo? Om det pågår en idrottstävling i skogen under några dagar, låt säga en mountainbiketävling, så inte fasen ställer jag mig mitt på stigen och "hävdar min rätt" just den dagen? Alla ska väl för sjutton kunna samsas i skogen? ÄVEN med en "lönnfet gubbe" på pass? Under vissa intensivare dagar under hösten kan det vara lämpligt att visa särskild försiktighet o hänsyn gentemot de friluftsbröder OCH systrar som har jakt o egen köttförsörning som en del i sitt liv o livsåskådning. Förlupna skott? Liten risk med tanke på det rätt stora antalet utövare och den i jämförelsen låga olycksstatisken, men, tja, det innebär ju inte att man behöver göra det svårare för den som sitter med bössan heller?


Å sen kan jag ju inte låta bli att kommentera fördomsracet som alltid dyker upp när jägare kommer på tal... Jägar"kollektivet" (som egentligen inte existerar, en ripjägare har nog oftast rätt lite gemensamt med vildsvinsjägaren tex) avfärdas snabbt och oemotsagt som lönnfeta gubbar eller något liknande. Det tycks fullständigt acceptabelt att använda den typen av nedsättande uttryck när man pratar om jägare, ännu högra grad om det dessutom rör sig om en glesbygdsbo, ja då kan man med lätthet måla upp hela klyschan med snuset rinnande nerför läppen och glesbyggdsblazern. Det märkliga är att den stora massan bara flinar med och inte reagerar över saken Vänd på saken, låt säfga att man uttrykte sig på liknande sätt om någon annan grupp med viss övervikt av viss ålder o kön? Låt säga att man använde sig av samma vokabulär om folk i t e x en kvinnodominerad sysselsättning?? Den person skulle bli nedsablad jäms med fotknölarna (å med rätta!). Nä, men med "lönnfeta gubbar" som jagar som sysselsättning/bisyssla/jobb... då plötsligt är vilka fördomar o nedsättande uttryck fullständigt accepterade? Då kan man bunta ihop alla i samma lilla snäva fack och förse dom med alla de önsvärda attribut som krävs för att kunna förlöjliga och marginalisera dom. ...Vad praktiskt.. :-(

Konsekvent? Logiskt?
/Jörgen
 
Inga fördomar här inte... "lönnfeta gubbar sitta på pass" ....herregud!

Att iaktta försiktighet när det pågår jakt handlar väl mer om allmänt hyffs o hänsyn. Den som har utkomst från skogen, låt vara i hobbyform eller i någon yrkesmässig form (jo! det finns en del som faktiskt i dagens sverige försörjer sig på jakt tro´t eller ej! Inte många, men dom finns) ska väl försjutton få sin chans att nyttja skogen oxo? Om det pågår en idrottstävling i skogen under några dagar, låt säga en mountainbiketävling, så inte fasen ställer jag mig mitt på stigen och "hävdar min rätt" just den dagen? Alla ska väl för sjutton kunna samsas i skogen? ÄVEN med en "lönnfet gubbe" på pass? Under vissa intensivare dagar under hösten kan det vara lämpligt att visa särskild försiktighet o hänsyn gentemot de friluftsbröder OCH systrar som har jakt o egen köttförsörning som en del i sitt liv o livsåskådning. Förlupna skott? Liten risk med tanke på det rätt stora antalet utövare och den i jämförelsen låga olycksstatisken, men, tja, det innebär ju inte att man behöver göra det svårare för den som sitter med bössan heller?


Å sen kan jag ju inte låta bli att kommentera fördomsracet som alltid dyker upp när jägare kommer på tal... Jägar"kollektivet" (som egentligen inte existerar, en ripjägare har nog oftast rätt lite gemensamt med vildsvinsjägaren tex) avfärdas snabbt och oemotsagt som lönnfeta gubbar eller något liknande. Det tycks fullständigt acceptabelt att använda den typen av nedsättande uttryck när man pratar om jägare, ännu högra grad om det dessutom rör sig om en glesbygdsbo, ja då kan man med lätthet måla upp hela klyschan med snuset rinnande nerför läppen och glesbyggdsblazern. Det märkliga är att den stora massan bara flinar med och inte reagerar över saken Vänd på saken, låt säfga att man uttrykte sig på liknande sätt om någon annan grupp med viss övervikt av viss ålder o kön? Låt säga att man använde sig av samma vokabulär om folk i t e x en kvinnodominerad sysselsättning?? Den person skulle bli nedsablad jäms med fotknölarna (å med rätta!). Nä, men med "lönnfeta gubbar" som jagar som sysselsättning/bisyssla/jobb... då plötsligt är vilka fördomar o nedsättande uttryck fullständigt accepterade? Då kan man bunta ihop alla i samma lilla snäva fack och förse dom med alla de önsvärda attribut som krävs för att kunna förlöjliga och marginalisera dom. ...Vad praktiskt.. :-(

Konsekvent? Logiskt?
/Jörgen

Att det är lönnfeta gubbar är ingen fördom, farsan, farbror, morbror men mera jagar och jag har också deltagit i älgjakten, både som knodd och som vuxen. I alla jaktlag har majoriteten varit äldre män med två tum mage utanför linningen. Och att älgjakten skulle ha något med köttförsörjning att göra visar bara hur långt från verkligheten vissa är. Det är bra mkt billigare att köpa välhängd högrev på ica.

För mig får du gärna raljera över överviktiga kulturtanter i gudrun sjödénschabrak också, om du vill. För mig är inte älgjakten särskilt glesbygd, snarare amatörernas afton. Men vill du få den här tråden till stad mot glesbygd, så varsegod. Tycker du det är att samsas i skogen om man vill avvisa folk med hänsyn till älgjakt så får det stå för dig. Om du dessutom läser mitt inlägg två gånger till så kanske du ser att jag faktiskt motvilligt tänkte ha på mig en färgglad jacka.

Och var kommer konsekvensen och logiken in i det hela?

\Gro, jagande akademiker, uppvuxen på landet, som snusar och har fiberpäls.
 
päeng;379082 sa:
Eftersom björnjakten har dragit igång och man kan utgå från att skogen är full av skadeskjutna björnar och rädda jägare så undrar jag hur ni andra skogsvandrare gör. Går ni ut i skogen som vanligt eller håller ni er hemma?
Att skogen är full av skadeskjutna björnar är ju en lätt överdrift, och även om det fanns en skadeskjuten björn i någon skog så skulle jag hellre vara i den skogen en natt än att knalla runt i en del av sthlms förorter på natten, tror att det är betydligt farligare.
Med andra ord så skulle jag, om jag hade en sådan skog i närheten knalla ut i den trots björnjakt.
 
Värst vad det drog igång här! Jag är absolut inte ute efter jägarna, ville bara veta om ni tycker det är lämpligt att ge sej ut till skogs i jakttider. Som jag skrev i mitt första inlägg är det både för min och för jägarnas skull jag undrar. Att jämföra skogen med trafiken har inte med saken att göra eftersom jag måste vara där det finns trafik o annat farligt men skogen är det ju frivilligt att vara i.
Under älgjakten håller jag mej definitivt hemma men eftersom det här med större björnjakter är relativt nytt så vet jag inte riktigt vad som gäller
Pär, som stannade hemma i helgen

Plaskdaja skrev:Låter helt sjukt. Då kanske det är dags att lägga ner det där med jakt om inte vanligt folk ska kunna känna sig säkra att gå i skog och mark. Är det NÅGON som ska visa respekt så är det älgjägarna. Vanligt folk måste ha företräde.

Är inte älgjägare vanligt folk då?
 
Att det är lönnfeta gubbar är ingen fördom, farsan, farbror, morbror men mera jagar och jag har också deltagit i älgjakten, både som knodd och som vuxen. I alla jaktlag har majoriteten varit äldre män med två tum mage utanför linningen. Och att älgjakten skulle ha något med köttförsörjning att göra visar bara hur långt från verkligheten vissa är. Det är bra mkt billigare att köpa välhängd högrev på ica.QUOTE]

:-( Ner i källaren...

Ska försöka hålla detta bemötande (jag stannar med det och lägger ned efter det) så det ändå har en koppling till frågeställningen:

Men vänta nu... nu har du just beskrivit definitionen på en fördom Gro? Jag tycker INTE det är ok att uttrycka sig nedsättande o generraliserande om folk. Att du själv är jägare ändrar ju inget. Oförskämt o svepande är det oavsett. Jag vidhåller att tramsiga nedsättande uttryck om grupper av människor är trist o destruktivt. Ärligt talat skiter jag i om du grundar det på din familj eller djungelboken. Det accepteras inte för andra grupper av männniskor och borde inte va accepterat i detta sammanhanget heller!

Vilken grad älgjakten har med försörjningen att göra beror på var du bor eller jagar. För en del HAR det även ekonomisk betydelse, huvudsakligen i form av komplement, men vi har ju faktiskt en liten klick som livnär sig heltid på jakt (även om det sällan är köttvärdet som står för levebrödet ensamt) sorry om jag naggar din världsbild, men det bara är så, faktiskt. Sedan jämförelsen med ICA hänger jag inte med på? Själv är jag självförsörjande på kött jag hämtar i skogen, visst tusan är det högt kilopris på köttbitarna, men det är KRAV-kött också? Så visst har det betydelse för försörjningen, annars hade jag ju fått äta kravkött eller "högrev från ICA" eller något annat etiskt sämre alternativ. (Mina veggo-vänner har förslag, men tyvärr... ;o) ). Något ska jag ju äta!? ICA??? Vad har det med saken att göra, försörjning handlar ju knappast bara om val mellan svällt eller mat på bordet.

Min EGEN grund till jakten är en ren o skär jaktglädje (jaktens spänning, timmarna tyst i skogen osv osv) och en önskan god känsla i att "ta ansvar" för hela kedjan för det kött jag stoppar i magen, inte bara plocka anonyma plastförpackningar på ICA och blunda för vad det faktiskt är (obs. inget jag menar att du gör gro) . Det är något jag hittils varit beredd att betala extra för. Äter gör jag oavsett . Men uppriktigt sagt, det spelar mig liten roll vad enskillda jägare har för bakomliggande drivkraft o motiv, så länge jakten bedrivs på ett schysst sätt mot villtet och köttet kommer på bordet, för då vet jag att de kilona inte behöver födas upp upp i fångenskap. Så jo, jag vidhåller, det har betydelse för köttförsörjningen, även om det inte är billigt.

Citat: "Tycker du det är att samsas i skogen om man vill avvisa folk med hänsyn till älgjakt så får det stå för dig"

? Va? Var skrev jag det?? Konstigt... Vänta.. måste läsa vad jag skrev en gång till.... nähä du... detskrev jag INTE! Läs en gång till hörru! Mina åsikter kan jag redogöra för själv!! Onödigt att tillföra nya innebörder till vad jag skrev.

Sluta inte gå ut i skogen bara för att det hunnit bli oktober, varsegoda. Jag är ute i skogen varje dag vare sig det är i jaktsyfte, klättring, svampplockning, paddling, hundpromenader etc etc. Att man visar hänsyn och kollar med jägare man möter var dom jagar och om möjligt går nån annanstans kan väl vara hyggligt? Själv jagar jag på olika ställen, bland annat där en välkänd sydsvensk vandringsled går. Det är inget problem. Folk rör sig i området, det hör till. Med normal jaktdisciplin är givetvis inte förlupna kulor något problem heller. Välkomna, vandra o plocka svamp bara, men visst blir vi glada när folk kommer fram o frågar om det är lugnt att de går den just denna vägen. Skulle vi nu händelsevis hålla på med ett eftersök (skadeskjutning eller trafikskada), ja då kan vi ju faktiskt be dom att de ta en omväg eller bara passera rakt fram på vägen just där för att inte riskera att försvåra/förlänga ett eventuellt eftersök (t e x). Samsas helt enkelt. Stövlar man bara på så går ju den chansen till hänsyn förlorad.

Men en liten aspekt för förståelsen skull: Tänk dig att du nu betalt några tusenlappar för jakträtten (som de flesta ändå måste göra), kanske fått resa långt o ta semester för det och bara har en synnerligen begränsad tid på dig... alltså tanken att de som inte jagar väljer en annan dag än älgjaktspremiären (även om jag oxo håller med om att det i vissa jaktlag är ett jäkla spektakel) att gå ut i skogen kanske ändå inte behöver va en så främmande iallfall? Att tänka sig in i andras situation brukar vara den bästa vägen. Vare sig man jagar eller plockar svamp. Allt behöver inte bli ett ställningskrig.

Sedan vill jag bara påpeka att jägare oxo är "vanligt folk" . Som jag sagt tidigare, du FÅR gå i skogen under jaktsäsong, välkommen. Risken att bli träffad av någon förlupen kula torde vara inihelsikes försumbar. Vad gäller björn och skadeskjutningar har jag ingen erfarenhet, vi har inga nallar där jag jagar, men såvitt jag förstått ha man väl i de fall det gått skadade o potentiellt farliga björnar i skogen gått ut med varning i lokala media? Så jädra många björnar skjuts det inte i sverige ännu att det är någon risk man behöver kalkylera med? Med mängden vildsvin och den intensiva jakten på dom vi har här i sydsverige så är inte ens dom något man behöver fundera över som "vanlig" skogsströvare (skadade grisar kan va lite härskna oxo även om björn är några snäpp värre på den punkten).

Nej, dra på dig de färggranna kläderna och ut i naturen bara. Och möt dom du möter i skogen med samma hänsyn o respekt som du själv skulle vilja haft i deras kläder.
/Jörgen
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg