Björnjakt

Nä, jag tror inte att bönder, generellt sett, är speciellt intresserade av att bedriva naturvård på sina åkrar. Kursiveringen här har en poäng.

Och nej, bönder lever inte av vad naturen ger. Det är därför de odlar saker. Jägar/samlar-folk lever av vad naturen ger. Inte vi.

För övrigt vet jag inte att jägare som kommer ut sällan är farilgare. Men det förefaller mig vara en rimlig (egentligen oundviklig) slutsats, om vi förutsätter att jakt är något man lär sig och kan bli bättre på.

På precis samma grunder antar jag att min svärmor, som har körkort men ytterst sällan kör, skulle utgöra en relativ trafikfara i förarsätet. Inget märkligt med det. Och inte speciellt kontroversiellt heller, tycker jag.

Poängen var ju inte heller att de var farliga för att de jagade älg. De skulle säkert vara lika farliga om de jagade hare eller rådjur. Poängen är ju att de jagar sällan. Att jag ens behöver förklara det för dig förvånar mig.

Ända tills jag läser din slutkommentar. Då begriper jag.
 
Jag tycker att du ska ge dig ut och vara med lite bönder och jägare och sedan komma tillbaka och ge din version av verkligheten.

Tack för ikväll.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg