Björnbincident återigen!

Man försöker faktiskt hålla en god balans mellan björnarna och befolkningen, skjuter av om någon blir för stor :)
Allvarligt talat så är ett av problemen de har att många fotografer och filmare visar de extrema undantagen, inte vardagen.
Det går inte björn på gatan varje dag, det sker inte överfall varje vecka.
Antalet björnbesök bland husen är relativt få och under vissa betingelser, oftast då isen är för dålig för att jaga från.
Men samtliga som vistas ute är medvetna om riskerna, de binder inte upp hundarna på förstubron, de lämnar inte pizzor i soptunnorna osv.
Och väldigt få av de bofasta vill göra av med björnen, den är ju en del av deras levebröd och för många en del av naturen som dom vill ha den.
Visst var det lite spännande att åka ut o kolla mätinstallationerna med pepparspray o signalpistol i näven, men hellre det och några fler levande isbjörnar.
Och som jag skrev innan, de björnar som blev jobbiga fick en chans, kom dom tillbaka så var det kört.
I en ort en bit därifrån åkte jag med en kanadensisk kollega på grizzlysafari, dvs vi åkte till stadens sopstation. Där var nog 20 björnar, och lika många sopgubbar.
Dessa björnar fick vara ifred o ställe inte till något, men i stan fanns inget för björnarna att hämta och därför höll dom sig på soptippen.
Vad som är normalt är att isbjörnarna vandrar från tundran och packisen ut på isen i Hudson bay för att jaga säl.
I perioden före och efter isen lagt sig kan det bli en konflikt mellan hungriga björnar och sälbrist.
Då går björnarna på jakt efter allt som duger till lunch, helt normalt.
Åter igen, det ni ser p åfilm är inte helt sant, NG var i Churchill när jag var där, och de fick åka långt för att hitta isbjörn. Men jag såg programmet senare och då var det mycket bilder från isbjörnsfängelset och en annan verklighet än den jag upplevde.
 
Senast ändrad:
Man får väl helt enkelt acceptera risken.
Se det som en del av tjusningen med jakten.

När jag arbetade i Churchill ett par månader så var isbjörnsproblemet rätt påtagligt.
Men man utrustade sig för att klara ev möten utan större men för varken jörn eller människa.
Sedan rapporterades den närgångna nallen, sövdes, veterinärkontrollerades, spraymålades o flögs iväg ut på tundran eller isen.
Om han kom tillbaka i närtid blev han till salu i turistbutiken.

Men hela förhållningssättet till isbjörnen var rätt balancerat, man visste vilken risk som fanns och man hanterade det. Det vore trevligt om vi kunde se rovdjursproblematiken på samma sätt.
Hysteri från alla håll hjälper inte så värst.

Churchill är alltså en direkt motsvarighet till en glesbygdsort i norrland med affärer, skolor, förskolor osv....?
Om inte så är det väl knappast ett exempel på hur vi i norrland vill att vårt samhälle ska se ut. Dvs bebott av forskare och frilufsare som måste gå omkring beväpnade med pepparsprej och skjutvapen. Det låter ju mer som Stockholm, Malmö eller Göteborg. Så vill vi inte ha det :)
 
Och just där byggde människan Churchill. Ett eldorado för naturfotografer, och det ger ett levebröd för befolkningen. men inte så naturligt

Enda anledningen till att Churchill byggdes just där är att det är den hamn som är isfri längst och är enda utskeppningsporten från slätterna i Manitoba.
Det var oxå en flygbas för skydd mot anflygande ryssar och även där var det det geografiska läget som fick bestämma, inte isbjörnen.
Rymdforskningsbasen uppstod som en bieffekt till flygbasen.

Så, isbjörnen fanns där redan, inuiterna fanns där redan och sedan flyttade resten av befolkningen dit, utan att behöva skjuta av isbjörnsstammen, otroligt att det har gått.
Sedan är det ju klart att man drar nytta av björnarna i turistsyfte, likaså vitvalen som samlas i flodmynningen årligen.

Befolkningen i Churchill är inte annorlunda än här , men dom tycker inte att allt som är ett hot ska skjutas.
Det stora flertalet arbetar i hamnen och med skötsel av de samhällen som ligger runt hudson bay, väldigt få är forskare. Raketuppskjutningar som görs är i samma storleksklass som Esrange men forskningen sker någon annanstans.
Så var det iallafall då, det är ju en 10 år sedan jag var där.
Glömde en sak, ja, det finns skolor, förskolor, dagis, krogar, kyrkor, affärer osv.
 
NRK:s program "Ut i Naturen" har en björnfilm:

mms://straumOD.nrk.no/Ut_i_naturen/2003-12-16/Ut_i_Naturen_16_12_03_900_WM_20031216_193002.wmv
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg