Björnbincident återigen!

Jägare med hund.

Det är ju oftast konstellationen jägare + hund som oftast är inblandade i kontakterna med björn. Så länge det finns jägare med hund ute i skogarna så lär det ske ett antal incidenter per år i framtiden också. Torde vara svårt att göra något åt detta.
Om det var tjuvjakt får väl polisutredningen visa.
 
Ja och även om det var en grävling - vem FAN kommer på idén att peta i ett djurs boplats?! Snacka om sadist...
Ja, om man inte jagar grävling vid grytjakt förstås, (vilket jag iofs oxå tycker är sadism, hhssss väser räven).

Men det var väl knappast i detta ärende han var ute, älgjakt, stod det väl? Fast, somligas "naturintresse" får dem att bete sig konstigt.


Jag har tänkt på en sak. Att jägare oftast blir anfallna skulle kunna förklaras av antal timmar i skogen + hund. Icke-hundägare blir sgs aldrig anfallna, och man kan anta att jägare tillbringar många timmar i skogen, kanske ssk under den tid björnarna är som farligast.

Så: Hur är det med fågeljägare med hund? Blir de oxå anfallna, eller väljer björnarna (dessa enfaldiga djur) enbart ut offer med så kraftiga vapen att björnen med största sannolikhet själv stupar?
 
Skillnader i agerande.

Så: Hur är det med fågeljägare med hund? Blir de oxå anfallna, eller väljer björnarna (dessa enfaldiga djur) enbart ut offer med så kraftiga vapen att björnen med största sannolikhet själv stupar?[/QUOTE]

Är ingen jägare, men jag tror att en "älghund" och en "fågelhund" agerar olika, som i detta fallet vid kontakt med björn. (Rätta mig gärna den som vet!)
Men nu var det ju faktiskt inte hunden som petade med pinnen i idet !!
 
Visst finns det säkert många jägare som är ute mycket men jag tror nog att det finns många på detta forum som är ute betydligt mer än många jägare.
Alltså det är en viss skillnad på grävling och björn och då även ett björnide kontra ett grävling gryt. Jag bara undrar, trodde han verkligen att det var ett grävlinggryt han är ju ändå jägare?

/mattias
 
Så: Hur är det med fågeljägare med hund? Blir de oxå anfallna, eller väljer björnarna (dessa enfaldiga djur) enbart ut offer med så kraftiga vapen att björnen med största sannolikhet själv stupar?

Är ingen jägare, men jag tror att en "älghund" och en "fågelhund" agerar olika, som i detta fallet vid kontakt med björn. (Rätta mig gärna den som vet!)
Men nu var det ju faktiskt inte hunden som petade med pinnen i idet !![/QUOTE]

Man släpper inte heller i väg en fågelhund så långt bort. En lösspringande älghund söker av ett mycket större område. Problemet med jägarna är hunden + att de går tyst mot vinden.
 
Nog verkar det enfaldigt att peta i hål som väl trots allt måste vara lite stort i så björnrika trakter. Tjyvjakt å andra sidan, svårt att tro. Om det vore tjyvjakt och björnen dog, jägaren förblev oskadd och denne var ensam i skogen. Varför då anmäla sig själv efteråt?

Bosse
 
Konstiga info i dessa artiklar. Som vanligt när man läser artiklar. Journalister begriper ofta inte ett skvatt av det som de kommenterar och därför blir informationen lika bra som i Hänt i Veckan extra. Som vänsterskytt bar han sitt gevär under armen. Ja herre je, vapenremmar fungerar ju inte på vänster sida!!!Sköt ett skott på fyra meter men då björnen fortsatte emot honom sköt han ett skott till och då föll björnen. Försök visualisera detta framför er och det framstår som lite brottom. Å andra sidan. Om jag skjutit det första skottet skulle jag avlossat nåt till även om björnen såg stendöd ut???Ett drömämne för journalistik. Skriv om nåt du inte förstår som har väldigt högt nyhetsintresse och de du skriver för anar oftast inte hur konstigt du som journalist förstått informationen som ligger till grund.

Bosse
 
http://ltz.se/artikel_standard.php?id=456698&avdelning_1=101&avdelning_2=106

http://ltz.se/artikel_standard.php?id=456832&avdelning_1=101&avdelning_2=106

Allvarligt talat, jag har oerhört svårt att tro att det skulle vara en slump att alla incidenter med björn i år är slumpmässiga. Det ligger nära till hands att misstänka tjuvjakt eftersom man vet hur björnen blir mer och mer hatad i vissa kretsar efter det som hänt i Jämtland i år.


För mig ter det sig uppenbart att det är en slump, om björnincidenterna är slumpmässiga... eller hur det nu blir...

Men att det sker incidenter är ingen slump. Ju fler björnar, desto fler incidenter. Det är nog tyvärr något vi får vänja oss vid, om vi ska låta björnstammen växa som hittills...
 
.....
Men att det sker incidenter är ingen slump. Ju fler björnar, desto fler incidenter. Det är nog tyvärr något vi får vänja oss vid, om vi ska låta björnstammen växa som hittills...
Innan sommaren beräknade Skandinaviska björnprojektet att det fanns ca 2550 björnar i Sverige.

Björnstammen växer med i snitt 5,5 procent per år. I år skulle det skjutas 143 björnar, dvs 5,6 procent av stammen. 2407 björnar kvar efter björnjakten. Får väl se om det beräknas finnas 2532 björnar inför sommaren 2008. Förra året fanns innan avskjutning 2538 björnar. 121 skjöts, dvs, knappt 4,8 procent.

Svårt att räkna björn. Tidigare fick ju björnstammen revideras upp, men baserat på den info som finns idag verkar tanken vara att hålla björnstammen konstant runt 2500 djur.

http://www.naturvardsverket.se/sv/N...006/Juni-2006/Skyddsjakt-pa-143-bjornar-i-ar/

Raskesven
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg