Kan också vara kor
När jag för några år sedan var stugvärd i Abiskojaure råkade jag under älgjaktsperioden höra världens "Norgehistoria" (fast huvudpersonerna var svenska älgjägare) på Norbottensradion.
Två svenska älgjägare (från Södra Sverige om jag minns rätt) övernattade i tält och vaknade till "björnvrål". Vettskrämda ringde de polisen. Och fjällräddningen ryckte ut. När man kom fram upptäcktes att det var två mycket fredliga norska fjällkor som förirrat sig in på svenskt territorium och skrämt slag i de svenska jägarna.
Något helt annat kan det vara i Nordamerika:
- En scoutledarvän från Saint Paul, Minnesota berättade om en ung scout som på natten blivit utsläpad ur tältet och illa riven i ansiktet. Killen hade, innan han kröp ner i sovsäcken, smaskat godis och rester fanns kvar runt munnen, vilket björnen luktade sig till.
- Vid ett besök i Yosemite nationalpark i Kalifornien fick vi noggranna instruktioner om att inte lämna någon form av mat, dricka eller tandkräm kvar i bilen. Man visade också en film där en björn slagit sönder sidorutan på en Volkswagen (gamla bubblan), tagit sig in och fullständigt förstört all inredning. Och orsaken kunde ha varit att man spillt CocaCola i sätet. Vi sov i stationärt tält, och där fick heller inget ätbart förvaras, utan vi blev anvisade ett kraftigt plåtskåp.
Från säker källa i Finland har jag en historia om en björn som blev nyfiken på en motorsåg. Den var tankad med vegetabilisk sågkedjeolja vilken björnen tydligen tyckte smakade gott. Det slutade med att björnen försvann med motorsågen i munnen. Allt iakttogs av de rastande skogsarbetarna.
Thor
Thor