Björn attackerade hus!

Allt går att bevisa med Excel!!!

En duktig statistiker (eller vad dom nu kan kallas) kan bevis precis vad som helst med statistik.

Jag har inte läst rapporterna mm som refereras till men jag lovar att med bara minimala vinklingar i frågeställningarna så hade resultatet blivit annorlunda.

Jag tycker att det är en ganska bra artickel. Tänk på vad många fritidshus som står tomma
under förvintern. Sen kommer ägaren och ska flytta in under vintersemestern.
Han kanske borde gå en sväng runt huset och kolla så att det är obebott..?

Det skulle ju kunna bli synnerligen dramatiskt.

När vi bodde i Afrika hade vi skorpioner, giftormar, parasiter och allsköns otyg att oroa oss för. Bor man i björnmarker ska man ju givetvis ha respekt då alla större vilda djur kan skada eller döda. Finns det någon som inte inser det? Det är ju bara att anpassa sig till rådande förhållande.

Men va fan.

Om man hittar ett forum som rör mycket av de saker man tycker är intressanta här i värden och så får man inte kommentera sånt man tycker är intressant. Rätt underligt ställe. Forum brukar annars ofta vara ställen för debatt och utbyte av information.

Jag brukar försöka undvika att angripa mina meddebattörer om jag kan. Det lyckas väl inte alltid men jag håller med nån av de tidigare kommentarerna det verkar lite stenålder.

Luktafotogen har rätt i en sak, Debattämnen som engagerar har lätt att bli svartvita och argumenten har en tendens att bli lite tjatiga efter ett tag.

Just då det gäller rovdjursfrågan är jag rätt engagerad och naturligtvis skriver jag här för att propagera. Men de som inte gillar mina inlägg verkar vara ute i samma ärende så jag känner mig inte så ensam.

Skorpioner

Det är just det där om rådande förhållanden vi har olika uppfattning om. Med mitt sätt att se det bor jag på ett ställe som under de senaste 150 åren varit fritt från stora rovdjur. Nån enstaka björn eller varg som passerar är bara trivsamt. Vad som nu håller på att hända är att en del intresseorganisationer har lyckats driva politiken mot en kraftig ökning av de stora rovdjuren och det kommer att påverka mig och mina grannar på ett negativt sätt.
Björnland? Vilken del av Sverige är inte björnland?
Varg har också historiskt funnits i hela Sverige,

Utan att blanda in rovdjurens ekologiska rätt att existera (att det är en diskussion där är för övrigt lustigt) tycker jag på fullaste allvar att de som inte lever med rovdjur inpå knutarna kan låta bli att uttala sig i ordalag som "dem får väl anpassa sig". (Med det syftar jag nödvändigtvis inte på luktafotogen. Det är en mening som många av typen "jag-har-aldrig-sett-en-myrstack-i-verkligheten-men-jag-bor-i-staaaaden-så-min-åsikt-väger-tyngre-än-bönders" använder.)

Man måste ju förstå att det är en makalös skillnad på att leva bland redan existerande rovdjur, och att helt plötsligt befinna sig mitt ibland dem. Det är naturligtvis mycket svårt att anpassa sig och lägga om delar av sitt liv under en så kort övergångsperiod.

Man måste ju förstå att det är en makalös skillnad på att leva bland redan existerande rovdjur, och att helt plötsligt befinna sig mitt ibland dem. Det är naturligtvis mycket svårt att anpassa sig och lägga om delar av sitt liv under en så kort övergångsperiod.

Jag undrar vem det är som "plötsligt" då satt ut en massa rovdjur i skogen? Jag inbillade mig att rovdjursstammen växt ganska långsamt?

Det är väl schysst att sommarstugan är uppvärmd och vädrad när man kommer första gången på våren. Ser framför mig att björnen sitter i stora fåtöljen framför brasan och röker pipa eller tar sig en drink ur barskåpet.

Sedan blir Kalle Anka skitarg på honom och börjar bråka men det slutar givetvis med att björnen vinner i slutet. (någonstans i mitten kommer piff och puff insläntrandes också)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
Millimy Fota björn Vilda djur 5
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
Thomas04 Björn oh lodjur i öst småland ? Vilda djur 12
Bulingen Onykter vid möte med björn! Vilda djur 12
erito Björn river ur stubbar o träd? Vilda djur 2
Almgren Media löper amok då en björn är morgontrött Vilda djur 34
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
SLUGGA Farlig björn? Vilda djur 5
liquidmonkey svart björn???????? Vilda djur 20
grodanbolle Björn jagar älg. Vilda djur 12
pack Djurplågeri i Arjeplogsfjällen (Björn) Vilda djur 2
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
novas husse Crossåkare mötte björn Vilda djur 3
KebneKajsa Unika bilder: Björn simmar! Vilda djur 1
KebneKajsa Unika bilder: Björn slår älg Vilda djur 8
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Bulingen Ofta om björn....... Vilda djur 12
Staffan Andersson Skenattack av björn Vilda djur 30
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
sfrge Europas största björn? Vilda djur 10
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
sachsaren Härligt: Björn i Tyskland!! Vilda djur 72
tbergman En björn som tältmarodör Vilda djur 19
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg