Björn attackerade hus!

Vad gäller tidningsrubriker är de ofta utlämnade åt rubriksättaren. Överdrifter och förvanskningar är väl legio.

Raskesven

Dessvärre.

Jag blev dock förvånad eftersom detta var DN och ämnet berörde en förhållandevis känslig politisk fråga. Hade man haft en insikt om ämnet politiska natur hade man, förhoppningsvis, gått varligare fram och inte försökt skrämma upp folk i onödan och därmed gå rovdjursmotståndarnas ärenden.
 
Intressant statistik.
De trender man kan se på angrepp av varg är rätt tydlig.
Vad gäller angrepp på hundar gissar jag att anledningen till den plötsliga minskningen 2010 beror på att jägarna inom vargtäta områden slutat använda löshund vid älgjakt.
Det ska bli väldigt intressant att se 2011 års siffror.
Vad som nu händer är att björnstammen i relativt tätbefolkade delar av ökar.
.

Det kan även bero på att dom (som vi) fått igång multi-sms-nätverket.
dvs-vid en synobs så går det omedelbart ut en varning på sms till ca 300 jägare.

En hund-attack hann det dock bli innan systemet gick igång för sessongen.
 
Dessvärre.

Jag blev dock förvånad eftersom detta var DN och ämnet berörde en förhållandevis känslig politisk fråga. Hade man haft en insikt om ämnet politiska natur hade man, förhoppningsvis, gått varligare fram och inte försökt skrämma upp folk i onödan och därmed gå rovdjursmotståndarnas ärenden.

Dom enda intresserna som tidningarna bevakar är den egna plånboken.
Rubriker är till för att provocera och öka konflikterna och höja intresset för fortsättningen.
Vargkonflikten är en typisk egen producerad papperskonflikt som knappast existerar
i verkligheten.
 
Jag ber om ursäkt för att jag startade den här tråden.

Det är inte ditt fel att vissa intressegrupper till varje pris försöker använda Utsidan för att sprida sin propaganda.

Din tråd hade ett enda inlägg och hade inte blivit rörd på nästan ett år, men det är den första tråd och inlägg en helt nyregistrerad användare med ett tydligt propagandamotiv svarar på, det gör det ganska uppenbart att det finns rovdjursmotståndare som går igenom Utsidans forumtrådar endast för att se om det finns något ämne de kan hugga på.

Detta format att sprida propaganda är något som tyvärr blivit mycket vanligt på internet, många communities, forum och nättidningar brottas med detta problem.
 
joask202: nog är det lite väl mycket konspirationsteori över det där. Jag som brukar hålla koll noterade inte heller att första inlägget var ett år gammalt. Trådlyft ser man ju var och varannan dag och nog får man väl vara både för och emot varg tycker jag. Jag tycker att det är konstigt att inte fler är arga på björn- och älgjakt också.
 
Det är inte ditt fel att vissa intressegrupper till varje pris försöker använda Utsidan för att sprida sin propaganda.
Din tråd hade ett enda inlägg och hade inte blivit rörd på nästan ett år, men det är den första tråd och inlägg en helt nyregistrerad användare med ett tydligt propagandamotiv svarar på, det gör det ganska uppenbart att det finns rovdjursmotståndare som går igenom Utsidans forumtrådar endast för att se om det finns något ämne de kan hugga på.
Detta format att sprida propaganda är något som tyvärr blivit mycket vanligt på internet, många communities, forum och nättidningar brottas med detta problem.

Ja eftersom det till huvudsak var riktat till mig ( och MeetZeMonsta) så svarar jag väl:
I en sund debatt så debatterar man ämnet utan att försöka gå runt och angripa personen
bakom åsikten. Det känns primitivt och lite stenålders och det skulle aldrig falla mig in.
Mina rovdjursåsikter sammanfaller med jägarförbundet och faktiskt regeringens, även fast
dom inte kan bedriva sin politik fullt ut.
Att kalla detta för "problem" och "spida propaganda" känns lite konstigt.
 
Klart intressant statistik. Suger att vara får, och lodjuren åt långt många fler tamdjur än jag trott. De var till och med värre än vargen.

Gissar att folk inte stör sig lika mycket på lon eftersom den åtminstone sällan dödar hundar, utan "bara" ger dem en minnesbeta.
 
joask202: nog är det lite väl mycket konspirationsteori över det där. Jag som brukar hålla koll noterade inte heller att första inlägget var ett år gammalt. Trådlyft ser man ju var och varannan dag och nog får man väl vara både för och emot varg tycker jag. Jag tycker att det är konstigt att inte fler är arga på björn- och älgjakt också.

Det tillhör väll inte vanligheterna att en ny medlem gör sådana trådlyft det först han gör, speciellt inte två trådar vilket skett i detta fallet. Eller?
 
Vet inte varför det är så intressant att läsa såna här trådar men det stärker min bristande tro på människan. Det brukar ganska snart bli två partier som står med var sin storklubba utan att lyssna på den andra ungefär i stil med:

Jag serverar rovdjuren med mat o skogen och får mina djur dödade. Alla som inte håller med mig tror att det går att krama björnar och att de inte är farliga. Vänta bara tills första människobarnet blir dödat. Då blir det annat ljud i skällan.

Det andra partiet skriver: Skydda dina djur bättre. Det är ovanligt med attacker och kommer med statistik som kanske inte alltid anknyter till ämnet.

Det här handlar om en björn som söker ett ide. Det framgick ju tydligt. Det stod till och med att huset var övergivet. Vad är probemet? Är det något att ens skriva om? Ungefär lika spännande som att en fågel har byggt bo i stupröret så att husägaren fått hyra en lift eller att Sune har krockat med en älg.
 
Jag tycker att det är en ganska bra artickel. Tänk på vad många fritidshus som står tomma
under förvintern. Sen kommer ägaren och ska flytta in under vintersemestern.
Han kanske borde gå en sväng runt huset och kolla så att det är obebott..?

Det skulle ju kunna bli synnerligen dramatiskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
Millimy Fota björn Vilda djur 5
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
Thomas04 Björn oh lodjur i öst småland ? Vilda djur 12
Bulingen Onykter vid möte med björn! Vilda djur 12
erito Björn river ur stubbar o träd? Vilda djur 2
Almgren Media löper amok då en björn är morgontrött Vilda djur 34
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
SLUGGA Farlig björn? Vilda djur 5
liquidmonkey svart björn???????? Vilda djur 20
grodanbolle Björn jagar älg. Vilda djur 12
pack Djurplågeri i Arjeplogsfjällen (Björn) Vilda djur 2
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
novas husse Crossåkare mötte björn Vilda djur 3
KebneKajsa Unika bilder: Björn simmar! Vilda djur 1
KebneKajsa Unika bilder: Björn slår älg Vilda djur 8
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Bulingen Ofta om björn....... Vilda djur 12
Staffan Andersson Skenattack av björn Vilda djur 30
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
sfrge Europas största björn? Vilda djur 10
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
sachsaren Härligt: Björn i Tyskland!! Vilda djur 72
tbergman En björn som tältmarodör Vilda djur 19
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg