Bivacksäck i Gore-Tex.

Har tänkt sy en bivacksäck (typ, north face bivy-solo) och har lite funderingar. Tanken är att sy en säck med någon typ av bågkonstruktion över huvudändan. Givetvis måste den vara sydd i ett vattentätt material som ”andas”. Viktigt är att vikten blir låg och jag tror mig behöva ett tyg i ripstop då det blir ganska höga påfrestningar vid bågarna.
Var hos Barbro i Örebro och kollade på lite tyger i helgen, det bästa jag kunde finna var ett tyg i Gore dryloft. Ripstop, ca 70 g/kvm. Det verkar perfekt men ganska dyrt, 350:-/m. Är detta ett lika vattentätt tyg som vanlig Gore-Tex? Kommer det att hålla tätt? Till golv fann jag bara en belagd blank Condura-väv, ca 200 g/kvm, så jag funderar på att köpa ett skyddsunderlag från hilleberg och använda det tyget, 90 g/kvm, prisskillnaden är minimal.

Bättre (billigare) alternativ på tyg?

Finns det några för-/nackdelar med att använda ett helt tätt tyg till golv, min tanke är att det borde vara bättre för att förhindra omvänd fuktvandring in till säcken, från den oftast fuktigare marken!?

Tror ni att det är nödvändigt att använda någon typ av foder i säcken, eller kommer membranet ta skada av att vara oskyddat på insidan?

Någon som vet var man kan köpa vattentäta dragkedjor?

Vad har ni för erfarenheter av bivacksäckar, fungerar dom?

Tacksam för svar och idéer!

John
 
Vi använde GTX-påsar i det militära, dom hade ingen snajsig båge eller så men dom funkade för j*vla bra. Det jag gillade var att det inte var något minitält utan ett bra regnskydd som verkligen fungerade. Det var GTX på alla sidor så vi sov med liggunderlaget utanför GTX överdraget. Märkte aldrig att väven slets på insidan heller..

Jag förstår inte vad du skall med vattentät dragkedja till.. Dom e tunga, dyra och jävligt ömtåliga. Dom finns här tex.

[ http://www.dyk-brand.se/sidor/tillbeh.htm ]

zipper.jpg
 
hmm...

Hade kanske tänkt mig ett något mindre avancerat blixtlås än ett till en torrdräkt!

Tänkte mer på något liknande de som Arc Teryx m.fl. änvänder i sina gore-tex kläder och ryggsäckar.
 
:) Lite kul var det nog ändå.... :)

Tänkte höra lite varför du valt en "bivvy-bag" istället för ett litet skitlätt tält? Jag går nämligen osså och funderar på om man skulle försöka sy sig något litet väderskydd. Mina planer går mot ett litet tajt tält (typ kroppsstrumpa... :)) så man få med en liten absid att laga mat i. Tanken är att det skall klå hillebergs lättaste viktmässigt, annars kan man ju lika gärna köpa ett sånt. Eller?

mvh/samme
 
Sovsäcksöverdrag

Jag har ett i GTX/tältbottenväv och den är perfekt när man vill ha minimalt med vikt eller skall sova i vindskydd på vintern...

350kr/m köper ni 2 m och delar på 2 så blir det 75 cm bredd och 350 spänn, tältbottenväv för en hundralapp så har du ett komplett GTX överdrag för ca 500 spänn, prisvärt! Se till att göra det ganska stort så du får in en liten ryggsäck i huvudändan/fotändan

Jag hade ideen med bågar, men jag har några ögglor och så stoppar jag in en naturpinne istället.

Du vill gärna ha ventilation så vattentäta blixtlås är onödigt och tungt (dyrt).

Myggnät därimot är inte så dumt, jag har inget, men flera av mina kompisar och varenda gång man är ute och det är myggor så bestämmer man sig att det skall jag fixa när jag kommer hem, men än har det inte blivit av(på typ 12 år).
 
GTX?

Gore-Tex fungerar väl så att det är ångtrycket som trycker ut fukten? Därför bör man ha GT-kläder som sitter ganska tight.
Jag har svårt att tro att ångtrycket på utsidan av en vintersovsäck skulle vara så högt att GT-membranet gör någon som helst nytta.
Kanske har jag fel men skulle det inte fungera lika bra med ett helt tätt och billigare material?
 
Ajungilak Grevling 2000

qz47; sa:
Gore-Tex fungerar väl så att det är ångtrycket som trycker ut fukten? Därför bör man ha GT-kläder som sitter ganska tight.
Jag har svårt att tro att ångtrycket på utsidan av en vintersovsäck skulle vara så högt att GT-membranet gör någon som helst nytta.
Kanske har jag fel men skulle det inte fungera lika bra med ett helt tätt och billigare material?

Ajungilak har sin säck Compact 2000 och även sovsäcksöverdraget Grevling 2000 med en pertex-väv som klarar 2000mm vattenpelare - den är ju med stor säkerhet väldigt mycket tätare än Gore-tex innifrån...

YKK har en "ny" helt vattentät blixtlås som inte är grövre än en vanlig för konfektion, vet inte var man kan handla den.
(Utemagasinet ondgjorde sig över en jacka utrustad med den, för att jackan i fråga saknade vindslå som skydd mot väta och vind! Smart folk där...)


Vill göra lite reklam för Recon i Uppsala - Måns som har firman är inte dum att utväxla idéer med, och han har en del gör-det-själv-material.
http://www.recon.se


/Ulf
 
Re: GTX?

qz47; sa:
Gore-Tex fungerar väl så att det är ångtrycket som trycker ut fukten? Därför bör man ha GT-kläder som sitter ganska tight.

Kanske har jag fel men skulle det inte fungera lika bra med ett helt tätt och billigare material?

Japp, så är det i teorin, men i verkligheten fungerar det faktist:) Men GTX tyget ligger ju emot sovsäcken, det är bara över huvudet jag brukar köra med pinnar...

Om jag vrider mig så att GTX kommer nedåt och den vattentäta väven uppåt så blir det betydligt mer kondens... Men jag har ventiler vid fötterna oxå!
Prova sova i en plastpåse så får du se på kondens;-)
 
Enkelt och lätt

hulth; sa:
Finns det några för-/nackdelar med att använda ett helt tätt tyg till golv, min tanke är att det borde vara bättre för att förhindra omvänd fuktvandring in till säcken, från den oftast fuktigare marken!?

Tacksam för svar och idéer!

John

Jag skulle satsa på en säck helt i GT och ligga med liggunderlaget utanför, du får optimal utluftning på det sättet. I mitt gamla GT-överdrag med tältbottenväv blir det alltid lite kondens i botten...

Och tänk på vikten, med bågar, blixtlås och fiffiga ventiler har man snart ungefär samma vikt som ett lättviktstält men utan tältets fördelar...

Näe, enkelt ska det vara, en säck i GT som går att sluta till vid regn behöver inte väga mer än ca 4-500 gr.

Tycker,

J
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg